Lines of the Investigation of Education and Territory. A Review of Empirical Studies
PDF (Spanish)
HTML Full Text (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Educational research
cultural education
literature reviews
cultural geography

How to Cite

Rivera-Sepúlveda, Álvaro A., Quitián-Álvarez, E. A., & Farfán-Martínez, V. (2024). Lines of the Investigation of Education and Territory. A Review of Empirical Studies. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 17, 1-22. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m17.liet
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The present article is a review of empirical studies aimed at showing the investigative relation between education and territory as a field of knowledge which is being consolidated.Towards that end,a documented investigation, with a qualitative focus,was designed, taking into account investigative articles published in four different languages during the past seven years.The results show that six investigative lines have been employed to approach the subject of education and they share a common epistemological horizon.The study concludes that, as a theoretical and methodological category, the idea of territory offers geo-socio pedagogical interpretations of what is happening in the context of schools.

PDF (Spanish)
HTML Full Text (Spanish)
XML (Spanish)

Álvarez, L. & Lopes, P. (2016). Educação (de Tempo) Integral e a Constituição de Territórios Educativos. Educação & Realidade, Porto Alegre, 41(4), 1205- 1226. https://doi.org/10.1590/2175-623660598

Arango-Serna, M., Branch-Bedoya, J. & Jiménez-Builes, J. (2020). Apropiación social de la ciencia y la tecnología a través de una iniciativa de intervención e inclusión educativa de niños y adolescentes de territorios vulnerables de la minería usando la robótica, como una alternativa para la construcción de la paz. El Ágora USB, 20(1), 190-209. https://doi.org/10.21500/16578031.4255

Arksey, H. & O’Malley, L. (2005). Scoping Studies: Towards a Methodological Framework. International Journal of Social Research Methodology: Theory & Practice, 8(1), 19-32. https://doi.org/10.1080/1364557032000119616

Audley, S. & D’Souza, A. (2022). Creating third spaces in K-12 socio-environmen- tal education through indigenous languages: a case study. Globalizations.

Bardin, L. (2002). El análisis de contenido. Akal

Blumer, H. (1982). El interaccionismo simbólico, perspectiva y método. Hora

Bravo, L. (2016). Escuela, memoria biocultural y territorio: el caso de la práctica pedagógica integral en la institución educativa Inga Yachaikury (Caquetá- Colombia). Educación y Ciudad, (30), 159-166. https://doi.org/10.36737/01230425.v.n30.2016.1596

Casals, L. (2019). Educación y territorio: una experiencia de implementación del Plan Fines en la provincia de Buenos Aires. Ciudadanías, (4), 171-201.

Champollion, P. (2020). Territorialidades y desigualdades de orientación: los espacios entre estos dos conceptos y sus interrelaciones (reflexiones a partir del caso de Francia). Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(30), 335-349. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-281

Cardona, S. (2016). Educación, territorio y modernización en el contexto de la descentralización del sistema educativo en Colombia en orden al territorio. Revista Ideales, 1, 31-45.

Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano [tomo I: Artes de hacer]. Universidad Iberoamericana.

Collet, J. & Subirats, J. (2016). Educación y territorio: quince años de proyectos educativos de ciudad (PEC) en Cataluña (España). Análisis, evaluación y perspectivas. Scripta Nova, 20(532), 1-23. http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-532.pdf

Collet-Sabé, J. (2020). ¿Qué es el territorio para la escuela: decorado, recurso o agente? Modelos e implicaciones de diversas políticas de relación entre escuela y territorio en Cataluña (España). Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(30), 351-364. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-282

Costa, E. & De Sousa, G. (2020). Territorialização nacional da Educação do Cam- po: marcos históricos no Sudeste paraense. Educ. Pesqui, (46), 1-22.

Costa, V., Avanzi, M. R., & Calle, Á. (2022). Agroecological education: perspectives in dispute regarding formal education courses in Brazil. Agroecology 17 and Sustainable Food Systems, 46(4), 578-603. http://dx.doi.org/10.1080/21683565.2022.2039836

Da Silva, J., Alves, E., Soares, L. & Rodrigues, N. (2018). Escola-território: dinâmica na relação de poder, por meio da construção da territorialização do espaço geográfico. Recife, 1(2), 210-227. http://dx.doi.org/10.38187/regeo2018. v1n2id240446

Da Silva, M., Da Silva, R. & Couto, M. (2020). Institutional arrangements for edu- cation management in Bahia territories: tensions between public and private. Educar em Revista, (36), 1-20. http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.70085

De La Hidalga, V. (2019). Aprendizajes y transformaciones del territorio indígena en Veracruz, México. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (29), 205-220.

Delgado, J. (2021). Talento territorial en la relación educación-territorio: por una escuela alternativa. Ágora, 21(41), 73-111. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/47596

Dessagne, D., Vergnolle, C. & Robin, V. (2016). Intelligence territoriale et education au développement durable: une vision systémique de l’ education au développement durable au service du territoire. HAL Open Science.

Divinsky, P. (2019). Una estrategia educativa con mirada hacia el contexto: la Escuela de Familia Agrícola (EFA). Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49(1), 209-240. https://doi.org/10.48102/rlee.2019.49.1.38

Dos Santos, C. & May-Carle, T. (2015). Rural vs urban crossed approaches: school and territory representations of pupils at the end of primary education: case study of Drôme, France. Sisyphus, 3(2), 118-133. https://www.redalyc.org/ pdf/5757/575763887008.pdf

Escobar, M. (2020). La educación del cuerpo en la comunidad Kichwa Mandari Panga. Cosmovisión de los pueblos originarios en el cuerpo. Revista Edu- cación Física y Ciencia, 22(3), 1-13. https://doi.org/10.24215/23142561e144

Farías, M. (2016). Educação do/no Campo, um território em disputa: avanços e conquistas. NERA, (30), 188-204. https://doi.org/10.47946/rnera.v0i30.2878

Flores, M. & Bar, A. (2021). Territorios formativos para la investigación en ciencias de la educación. Aportes epistemológicos y pedagógicos. Cuadernos de Educación, (19), 121-132. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/34138/34588

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.