Abstract
This article presents a review of the bibliography on the teaching of literature in high schools in the ambit of English and Spanish speakers – a field of investigation barely explored in Latin America. It draws on 56 articles in English and Spanish, published between 2010 and 2021, about the abovementioned subject, which are classified in accordance with their respective methodology, epistemology and contents. Among other findings, it notes the influences of theories of literary analysis in the teaching of the discipline and a questioning of the models, the curriculum and the corpus. Based on a critical and socio-cultural approach, it proposes that such teaching should take into account the interests, conflicts and tensions of the young readers of today.
Abdul-Jabbar, W. (2015). The Rise of the Unsaid: Spaces in Teaching Postcolonial Literature. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 21(2), 221-231. http://dx.doi.org/10.1080/13540602.2014.928130
Agüero, J. (2006). La historia de la teoría literaria del siglo XX [tesis de maestría]. Universidad de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/108933/aguero_j.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Aguilar, M. (2013). Canon literario escolar y enseñanza de la literatura en la educación media: Un análisis crítico de los programas de enseñanza secundaria en El Salvador. Revista Electrónica Educare, 17(3), 173-198. http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/issue/current
Aliagas, C. (2011). El desinterès lector adolescent. Estudi de cas de les practiques i identitats lletrades d’ una colla d’ amics des de la perspectiva dels Nous Estudis de Literacitat [tesis doctoral dirigida por Daniel Cassany y Josep M. Castellà]. Universidad Pompeu Fabra.
Alonso, C. (2015). Aproximaciones teóricas en torno al debate de la literatura en la escuela. Sophia, 11(2), 115-127.
Alsup, J. (2013). Teaching Literature in an Age of Text Complexity. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 57(3), 181. https://doi.org/10.1002/JAAL.239
Altamirano, F. (2018). Didáctica de la literatura: técnicas didácticas de la es- trategia del modelado estético. La Palabra, (32), 167-180. https://doi.org/10.19053/01218530.n32.2018.8172
Ariztía, M. (2012). www.soyescritoraenlaweb.cl. Documentación y análisis de las prácticas de escritura literaria en línea de una adolescente chilena [tesis de maestría]. Universidad Autónoma de Barcelona.
Athanases, S., Bennett, L., & Wahleithner, J. (2015). Adaptive Teaching for English Language Arts: Following the Pathway of Classroom Data in Preservice Teacher Inquiry. Journal of Literacy Research, 47(1), 83-114. https://doi.org/10.1177/1086296X15590915
Beach, R., Appleman, D., Hynds, S., & Wilhelm, J. (2011). Teaching Literature to Adolescents. Routledge.
Bombini, G. (2018). Didáctica de la lengua y la literatura: entre la intervención y la investigación. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 11(4), 5-20.
Bull, K. (2011). Connecting with texts: teacher candidates reading young adult literature. Theory into Practice, 50(3), 223-230. https://doi.org/10.1080/00 405841.2011.584033
Camps, A. (2017). 25 anys de recerca en didàctica de la llengua. Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 10(1), 9-19. http://dx.doi. org/10.5565/rev/jtl3.721
Cassany, D. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. Ríos de Tinta.
Cassany, D. (2011). En línia. Llegir i escriure a la xarxa. Graó.
Cerrillo, P. (2007). Los nuevos lectores: la formación del lector literario. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcxw4w6
Cerrillo, P. (2016). El lector literario. Fondo de Cultura Económica.
Choo, S. (2017). Globalizing Literature Pedagogy: Applying Cosmopolitan Ethical Criticism to the Teaching of Literature. Harvard Educational Review, 87(3), 335-356. https://doi.org/10.17763/1943-5045-87.3.335
Ciudad Literaria (2020). Nuevos lectores, nuevas lecturas, Informe de resultados. Santiago de Chile
Clifford, J. (1979). Transactional Teaching and the Literary Experience. The English Journal, 68(9), 36-39. http://www.jstor.org/stable/815216
Colomer, T. (1991). De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. CL&E, 9, 18-31
Colomer, T. (2005). Andar entre libros: la lectura literaria en la escuela. Fondo de Cultura Económica.
Colomer, T. (2010). La evolución de la enseñanza literaria. Biblioteca Virtual Universal. http://biblioteca.org.ar
Concha, S., & Howard, S. (2016). Interacciones verbales en el aula y desarrollo del pensamiento: análisis de la situación en nuestro país y propuestas formativas. En J. Manzi y M. García (Eds.), Abriendo las puertas del aula: transformación de las prácticas docentes (pp. 125-152). Ediciones UC.
Cuesta, C. (2013). La enseñanza de la literatura y los órdenes de la vida: lec- tura, experiencia y subjetividad. Literatura: Teoría, Historia, Crítica, 15(2), 97-119. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59312013000200005&lng=en&tlng=es
Dallacqua, A. K., & Sheahan, A. (2020). Making Space: Complicating a Canoni- cal Text through Critical, Multimodal Work in a Secondary Language Arts Classroom. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 64(1), 67–77. https://doi.org/10.1002/jaal.1063
Deane, P. (2020). Building and Justifying Interpretations of Texts: A Key Practice in the English Language Arts. ETS Research Report Series, 2020(1), 1–53. https://doi.org/10.1002/ets2.12304
Dubin, M. (2019). Enseñanza de la literatura, formación de lectores y discursos educacionales: el problema de las culturas populares en el cotidiano escolar [Doctoral dissertation]. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. https://scihub.do/https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=tesis&d=Je1756
Galda, L., & Beach, R. (2001). Response to literature as a cultural activity. Reading Research Quarterly, 36(1), 64–73. https://doi.org/10.1598/RRQ.36.1.4
Gobierno de Chile (2015). ¿Qué leer? ¿Cómo leer? Lecturas de juventud. Seminario Internacional organizado por Plan Nacional de Lectura, editorial Ekaré y Universidad Diego Portales. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/ handle/20.500.12365/202
Goldman, S. R. (2012). Adolescent Literacy: Learning and Understanding. Future of Children, 22(2), 89-116. https://doi.org/10.1353/foc.2012.0011
González, A., Álvarez, G., & Bassa, L. (2019). La inclusión digital y el diseño curricular de lengua: un abordaje didáctico disciplinar de la brecha digi- tal. Actualidades Investigativas en Educación, 19(2), 165-198. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i2.37056
Goodwyn, A, Durrant, C., Reid, L., & Scherff, L. (Eds.) (2018). International perspectives on the teaching of literature in schools. Global Principles and Practices. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315396460
Gómez, V. P. (2013). Materializar la “letra” digital: entre la lectura sintagmática y la vida múltiple y medial. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, (44), 41-55. Gough, D., Oliver, S., & Thomas, J. (2012). An Introduction to Systematic Reviews. Sage Publications.
Gysling, J., & Marín C. (1992). Currículum escolar: contenidos y procesos de producción de las disciplinas de castellano y biología (Documento inédito, cap. 3). CIDE.
Hanratty, B. (2013). A Critical Evaluation of the Literature of the Troubles Project: Philosophy, Methodology, Findings/Outcomes. Research Papers in Education, 28(5), 519-538. http://dx.doi.org/10.1080/02671522.2012.706824
Hateley, E. (2013). Canon fodder: Young adult literature as a tool for critiquing canonicity. English in Australia, 48(2), 71-78. http://www.aate.org.au/view_ journal.php?id=54
Hauy, M. (2014). Lectura literaria: aportes para una didáctica de la literatura. Zona Próxima, (20), 22-34. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85331022003
Helmer, K. (2015). Everyone Needs a Class Like This: High School Students. Perspectives on a Gay and Lesbian Literature Course. Educational Forum, 79(4), 408-420. http://dx.doi.org/10.1080/00131725.2015.1068421
Henderson, S., & Buskist, C. (2011). Promoting the comprehension of teachers and students using young adult literature. Theory into Practice, 50(3), 231-239. https://doi.org/10.1080/00405841.2011.584034
Jiménez, V., Bañales, G., & Lobos, M. T. (2020). Investigaciones del cómic en el área de la didáctica de la lengua y la literatura en Hispanoamérica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(85), 375-393.
Johnson, D. (2010). Teaching with Authors’ Blogs: Connections, Collaboration, Creativity. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 54(3), 172-180. http://dx.doi.org/10.1598/JAAL.54.3.2
LeBlanc, R. J. (2021). “I’ve got to do this in a Southern”: Stylized spoken literary quotation in the ELA classroom. Literacy, 55(1), 52–61. https://doi.org/10.1111/lit.12233
Level, M., & Mostacero, R. (2011). El texto escolar: ¿Artefacto didáctico? Investigación y Postgrado, 26(2), 9-59. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872011000200002&lang=es
Lewkowich, D. (2019). Talking to Teachers about Reading and Teaching with Comics: Pedagogical Manifestations of Curiosity and Humility. International Journal of Education & the Arts, 20(23). http://doi.org/10.26209/ijea20n23
López, A., Jerez, I., & Encabo, E. (2016). Aproximación educativa ante los nuevos formatos narrativos. Revista Chilena de Literatura, (94), 197-214. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952016000300010
Mantelli, N., & Sardiello, N. (2011). Salvadora interpela el canon epistémico. Acerca de la categoría de género como contenido de enseñanza de la literatura. El caso de Salvadora Medina Onrubia. La Aljaba, (15), 125-142. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1669-57042011000100007&lng=es&tlng=es
Margallo, A. M. (2019). Las formas de incorporar la orientación a la práctica educativa en la investigación sobre didáctica de la literatura. Bellaterra: Journal of Teaching and Learning Language and Literature, 12(3), 7. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.854
Mendoza, A. (2010). Función de la literatura infantil y juvenil en la formación de la competencia literaria. Biblioteca Virtual Universal. https://biblioteca.org.ar/libros/154715.pdf 21
Mendoza, E., Cachimaille, H., & Cobián, A. (2017). Inclusión de la obra de Regino Boti en la formación literario-discursiva de estudiantes de 12mo grado, Guantánamo. Revista Universidad y Sociedad, 9(3). http://scielo.sld.cu/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300014&lang=es
Moreno, M., & Córdoba, E. C. (2010). La didáctica de la literatura en Colombia: Un caleidoscopio en construcción. Pedagogía y Saberes, (33), 99-109. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=614064886009
Munguía, M. (2015). Los caminos extraviados en la enseñanza de la literatura: posibles puntos de encuentro. Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 36(79), 67-85. https://doi.org/10.28928/revistaiztapalapa/792015/atc4/munguiazatarainme
Munita, F. (2017). La didáctica de la literatura: hacia la consolidación del cam- po. Educação e Pesquisa, 43(2), 379-392. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201612151751
Munita, F., & Margallo, A. (2019). La didáctica de la literatura. Configuración de la disciplina y tendencias de investigación en el ámbito hispano- hablante. Perfiles Educativos, 41(164). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58825
Newman, A. (2018). Lifestyles of the Rich and Famous’: “The Great Gatsby” in the 1980s. Changing English: Studies in Culture and Education, 25(2), 208- 215. http://dx.doi.org/10.1080/1358684X.2018.1458212
OCDE. (2010). Resultados del Informe PISA 2009: lo que los estudiantes saben y pueden hacer. Rendimiento de los estudiantes en lectura, matemáticas y ciencias. OECD. https://www.oecd-ilibrary.org/education/informe-pisa-2009-lo-que-los-estudiantes-saben-y-pueden-hacer_9789264174900-es
Olin-Scheller, C., & Tengberg, M. (2012). “If It Ain’t True, Then It’s Just a Book!”. The Reading and Teaching of Faction Literature. Journal of Research in Reading, 35(2), 153-168. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9817.2010.01453.x
Orealc/Unesco. (2013). Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo. Análisis Curricular. Santiago de Chile. http://archivos.agenciaeducacion.cl/9_Marco_de_evaluacion_TERCE_2013.pdf
Ortiz, A. M. (2020). La intertextualidad en las revistas científicas de didáctica de la lengua y la literatura. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, (32), 83–116. https://doi.org/10.17398/1988-8430.32.83
Pantaleo, S. (2011). Warning: A Grade 7 Student Disrupts Narrative Boundaries. Journal of Literacy Research, 43(1), 39-67. http://dx.doi.org/10.1177/1086296X10397870
Pérez, L. (2015). Reflexiones morales sobre la guerra y la paz en los textos es- colares usados después de la guerra de los Mil Días. Memoria y Sociedad, 19(38). http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.mys19-38.rmgp
Pérez, W. (2019). La literatura oriental como campo de saber y de formación: un viaje estético y filosófico hacia la práctica del maestro. La Palabra, (34). https://doi.org/10.19053/01218530.n34.2019.9543
Petrone, R., Sarigianides, S., & Lewis, M. (2015). The “Youth Lens”: Analyzing Adolescence/ts in Literary Texts. Journal of Literacy Research, 46(4), 506- 533. http://dx.doi.org/10.1177/1086296X15568926
Ramírez, C. (2018). Un compás que hace cuadrados: La escritura y la lectura en el currículum de séptimo año en Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 18(1), 3-32. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v18i1.30704
Riestra, D. (2018). La interacción en la clase de lengua y literatura: análisis del diálogo. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 1(13), 167-179.
Rodríguez, A., & Bastidas, R. (2012). Análisis comparativo: Una propuesta didáctica. Letras, 54(87), 66-97. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0459-12832012000200004&lng=es&tlng=es
Rojas-Camargo, D. (2019). La animación a la lectura como estrategia pedagógica para la formación de la competencia literaria en la escuela secundaria. La Palabra, 33, 129-145. https://doi.org/10.19053/01218530.n33.2018.8818
Saavedra, S. (2020). La formación (Bildung) literaria basada en la creación de ficción. Folios, 51. https://doi.org/10.17227/folios.51-8737
Saneleuterio, E. (2017). La subversión de conciencia en Rosario Castellanos: un acercamiento didáctico a “Lección de cocina”. Literatura Mexicana, 28(1). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25462017000100099&lang=es
Sarigianides, S. (2012). Tensions in Teaching Adolescence/ts: Analyzing Resistances in a Young Adult Literature Course. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 56(3), 222-230. https://doi.org/10.1002/JAAL.00131
Schieble, M. (2012). Critical Conversations on Whiteness with Young Adult Lit- erature. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 56(3), 212-221. https://doi.org/10.1002/JAAL.00130
Schrijvers, M., Janssen, T, Flalho, O., & Rijlaarsdam, G. (2019). Gaining In- sight into Human Nature: A Review of Literature Classroom Interven- tion Studies. Review of Educational Research, 89(1), 3-45. http://dx.doi.org/10.3102/0034654318812914
Silva, A., & Savitz, R. (2019). Defying Expectations: Representations of Youths in Young Adult Literature. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 63(3), 323- 331. http://dx.doi.org/10.1002/jaal.982
Sosa, M. (2015). Placeres morales: leer para hacer(nos) bien. Literatura y valores en la escuela secundaria. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, 47. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-81042015000100003&lng=es&tlng=es
Spires, H., Kerkhoff, S., & Graham, A. (2016). Disciplinary Literacy and Inquiry: Teaching for Deeper Content Learning. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 60(2), 151- 161. http://dx.doi.org/10.1002/jaal.577
Steiss, J. (2020). Dismantling Winning Stories: Lessons from Applying Critical Lit- erature Pedagogy to “The Odyssey”. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 63(4), 433-441. http://dx.doi.org/10.1002/jaal.1012
Sulzer, M. A., & Thein, A. H. (2016). Reconsidering the Hypothetical Adolescent in Evaluating and Teaching Young Adult Literature. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 60(2), 163–171. https://doi.org/10.1002/jaal.556
Tapia, S. (2017). Análisis del trabajo docente: relaciones entre lo prescripto y lo realizado en clases de lengua y literatura. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(12), 87-105. https://doi.org/10.35305/rece.v2i12.310
Troncoso, X. (2014). Literatura y competencia comunicativa: ¿matrimonio mal avenido? Educação e Pesquisa, 40(4), 1015-1028. https://doi.org/10.1590/ s1517-97022014051453
Turvey, A., & Lloyd, J. (2014). Great Expectations and the complexities of teacher development. English in Education, 48(1), 76-92.
Verden, C. (2012). Reading Culturally Relevant Literature Aloud to Urban Youths with Behavioral Challenges. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 55(7), 619-628. http://dx.doi.org/10.1002/JAAL.00073
Villarreal, S., García, J., Hernández, H., & Steffens, E. (2019). Competencias docen- tes y transformaciones en la educación en la era digital. Formación Universitaria, 12(6), 3-14. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600003
Ware, T. (2015). Becoming a Cultural Tourist: Explorations in Caribbean Poetry. Changing English: Studies in Culture and Education, 22(1), 38-49. http:// dx.doi.org/10.1080/1358684X.2014.992213

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.