Teaching Training as a Biographical-Political Reconstruction
PDF (Spanish)
HTML Full Text (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Trainees
biographies
marginality
teacher education
politics

How to Cite

Gaete-Vergara, M. B., & Núñez-Rojas, M. (2024). Teaching Training as a Biographical-Political Reconstruction. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 17, 1-22. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m17.fdrb
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article analyzes the reconstruction of the biographical reasons why 24 student teachers at the secondary level wish to enter and voluntarily remain in a course for practical training in a center for the protection of minors. It is a qualitative study, of a narrative type, which follows the course of a semester. The results show that the development of teaching practices in contexts of inequality, accompanied by permanent processes of narrative-biographical reflection, leads the participants to question and become more aware of their role as educators and to feel part of their people and their history, and thus interweave a formative project which fights for social justice, in a process of reconstruction where the biographical becomes political and the political, a biographical exercise.

PDF (Spanish)
HTML Full Text (Spanish)
XML (Spanish)

Anderson, G. & Herr, K. (2007). El docente investigador: la investigación-acción como una forma válida de generación de conocimientos. En La investigación educativa: Una herramienta de conocimiento y de acción (pp. 47-70). CEP.

Bastías, L. & Iturra C. (2022). La formación inicial docente en Chile: Una revisión bibliográfica sobre su implementación y logros. Revista Electrónica Educare, 26(1), 229-250. http://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.13

Bolívar, A., Domingo, J. & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación: enfoque y metodología. La Muralla.

Cochran-Smith, M. (2009). Toward a Theory of Teacher Education for Social Justice. En A. Hargreaves et al. (eds.), Second International Handbook of Educational Change, 23. Springer International Handbooks of Education. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-90-481-2660-6_27

Connelly, M. & Clandinin, D. J. (1994). Telling Teaching Stories. Teacher Education Quarterly, 21(1), 145-158. https://www.jstor.org/stable/23475539

Connelly, F. & Clandinin, D. (2006). Narrative inquiry. En J. Grenn, G. Camilli & P. Elmore (Eds.), Handbook of complementary methods in education research (pp. 477-487). Lawrence Erlbaum. https://doi.org/10.4324/9780203874769

Delory-Momberger, C. (2014). Experiencia y formación: biografización, biograficidad y heterobiografía. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(62), 695-710. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/202

Díez-Gutiérrez, E. (2020). Ideología en la formación inicial docente. Revista Iberoamericana de Educación, 82(2), 9-25. https://doi.org/10.35362/rie8223658

Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza, un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

García, L. (2021). Pedagogía por proyectos en el aula: hacia una inclusión educativa genuina. Oralidad-es, 7, 1-13. https://doi.org/10.53534/oralidad-es.v7a6

Goodson, I. (1992). On curriculum form: Notes toward a theory of curriculum. Sociology of Education, 65(1), 66-75. https://doi.org/10.2307/2112693

Jiménez, F., Fardella, C. & Chávez, J. (2018). La vulnerabilidad escolar como mito: desafíos para el trabajo docente en entornos de exclusión social. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 18(3), 2147. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2147

Jiménez, M. & Valle, A. (2017). Lo educativo como experiencia fenomenológica. Praxis & Saber, 8(18), 253-268. https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n18.2017.7243

Larrosa, J. (2003). Entre las lenguas: lenguaje y educación después de Babel. Laertes.

Leiva, R., Herrera, C., Núñez, M., & Gallego, C. (2022). Diversidad e inclusión: experiencias biográficas y cuestionamientos a la formación inicial docente. Revisión Humana. Revista Internacional de Humanidades, 13(2), 1–17. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4022

Moraes, M, & de la Torre, S. (2002). Sentipensar bajo la mirada autopoiética o cómo reencantar creativamente la educación. Revista Creatividad y Sociedad, 2, 41-56. http://creatividadysociedad.com/wp-content/uploads/2019/10/revista-CS-2.pdf

Murillo, G. J. (2017). Pedagogía biográfica en los bordes. Revista del IICE, (41), 47-58. https://doi.org/10.34096/riice.n41.5157

OECD. (2004). Informe de educación chilena. OECD/Ministerio de Educación.

Porta L. & Yedaide, M. (2013). La pasión educa: enunciaciones apasionadas de profesores memorables universitarios. Revista Argentina de Educación Superior, 6, 35- 50. http://www.revistaraes.net/revistas/raes6_conf4.pdf

Puig, J. (2009). Aprendizaje servicio. Educación y compromiso cívico. Graó.

Rodríguez, R. (2015). Una experiencia de aprendizaje-servicio en comunidades de aprendizaje. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 19(1), 314-333. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41039

Silva, I. & Paz, P. (2019). Formación docente para la justicia social desde la perspectiva emocional: Indagaciones narrativas en el contexto de la revolución del torniquete. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.3), 195-212. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/75652

Silva-Peña, I., Hizmeri-Fernández, J., Hormazábal-Fajardo, R., González-García, G., Rojas-Rodríguez, B. & Jara-Illanes, E. (2021). Repolitización de la formación inicial docente en un Chile post pandémico. En M. Romero y S. Tenorio (eds.), La educación en tiempos de confinamiento. Perspectivas de lo pedagógico (pp. 511-536). Fondo Editorial UMCE.

Valliant, D. (2019). Formación docente desde y para la justicia social en América Latina. Políticas Públicas para la Equidad Social, 2, 83-92. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7690410

Vargas, O., Giraldo, Y. & Martínez, M. (2017). La emoción como estrategia movilizadora de la acción política de niños, niñas y adolescentes. Revista Lasallista de Investigación, 14(2), 152-159. https://doi.org/10.22507/rli.v14n2a14

Zárate, L. (2007). Rousseau y la función social de la educación superior. En M. E. Murueta (Ed.), Educación en cuatro tiempos: Rousseau, Kant, Marx, Nietzsche interpretados para el siglo XXI (pp. 25-58). Amapsi.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Marcela Blanca Gaete-Vergara, Mauricio Núñez-Rojas