Abstract
In many cases, the indigenous people’s experiences in formal education spaces are characterized, according to their own actors, as moments framed in regimes of literacy linked to repetition, copying the spelling of hegemonic languages and non-participation. This limits their possibilities of appropriation of saying/doing with texts and perpetuates social injustice. In this paper, we present the research we carried out jointly with teachers and indigenous language and cultural activists in Chaco, Argentina, regarding the uses, meanings and values of writing in Wichi language in formal spaces. From the perspective of literacy studies and through the analysis of three moments of literacy at different levels of formal education (secondary, tertiary and university), we seek to understand what happens around texts when plural repertoires and epistemologies usually marginalized in formal education environments are put into play. As we will show, Wichi adolescents and young people get involved, resolve and re-signify the activities in which they participate, at the same time that they contest, from subalternity, the ways of doing and saying academics.
Ballena, C. & Unamuno, V. (2017). Challenge from the margins. New uses and meanings of written practices in Wichi. AILA Review, 30, 120-143. https://doi.org/10.1075/aila.00006.bal
Ballena, C. & Messina, L. (2020). Pensar(se) y decir(se) (en) el mundo: la escritura en wichi en el CIFMA (Chaco). En V. Unamuno, C. Gandulfo y H. Andreani (eds.), Hablar lenguas indígenas hoy (pp. 337-347). Biblios.
Ballena, J., Messina, L. & Unamuno, V. (2022). Traducción y revitalización lingüística. Charlas con Josefa. Revista Lenguas Vivas, 18, 8-20.
Blommaert, J. (2005) Discourse: A Critical Introduction. Cambridge University Press.
Bucholtz, M., Lopez, A., Mojarro, A., Skapoulli, E., VanderStouwe, C. & Warner‐Garcia, S. (2014). Sociolinguistic justice in the schools: Student researchers as linguistic experts. Language and Linguistics Compass, 8(4), 144-157.
Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Paidós.
Flores, N., & Rosa, J. (2015). Undoing appropriateness: Raciolinguistic ideologies and language diversity in education. Harvard Educational Review, 85(2), 149-171.
García, O. (2009). Education, Multilingualism and Translanguaging in the 21st century. En T. Skutnabb-Kangas, R. Philipson, A. K. Mohanty & M. Panda (Eds.), Social Justice Through Multilingual Education (pp. 140-158). Multilingual Matters.
Lea, M. R. & Street, B. V. (1998). Student writing in higher education: An academic literacies approach. Studies in Higher Education, 23(2), 157-172.
Lillis, T. (2013). Sociolinguistics of writing. Edinburgh University Press.
Lillis, T. (2017). Resistir regímenes de evaluación en el estudio del escribir: hacia un imaginario enriquecido. Signo y Pensamiento, 36 (71), 66-81.
Lillis, T. (2021). El enfoque de literacidades académicas: sostener un espacio crítico para explorar la participación en la academia. Enunciación, 26, 55–67. https://doi.org/10.14483/22486798.16987
Lillis, T. M. & Curry, M. J. (2010). Academic writing in global context. Routledge.
Messina, L. (2019). Escribir en wichi: un derecho lingüístico. I Encuentro de Derechos Lingüísticos como Derechos Humanos (Actas, pp. 203-213). https://ffyh.unc.edu.ar/derechoslinguisticos/wp-content/uploads/sites/31/2020/07/Publicaci%C3%B3n-de-actas_.pdf
Messina, L. (2022). Agenciamiento de la voz y revitalización de la lengua wichi en espacios digitales. Segundo Congreso Internacional de Ciencias Humanas “Actualidad de lo clásico y saberes en disputa de cara a la sociedad digital”, Escuela de Humanidades, Universidad Nacional de San Martín. https://www.aacademica.org/2.congreso.internacional.de.ciencias.humanas/246
Piller, I. (2016). Linguistic diversity and social justice: An introduction to applied sociolinguistics. Oxford University Press.
Scollon, R. & Scollon, S. (2011). Multimodality and language: a retrospective and prospective view. En C. Jewitt (Ed.), The Routledge Handbook of Multimodal Analysis (pp. 170-180). Routledge.
Soares Sito, L. & Buesaquillo Zapata, S. (2022). ‘¿No podemos ser como somos nosotros en realidad?’: Construcción de conocimientos, escritura e identidad. Cadernos De Linguagem e Sociedade, 23(2),161-185.
Street, B. V. ([1993] 2004). Los nuevos estudios de literacidad. En V. Zavala, M. Niño‐Murcia y P. Ames (eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 81‐107). Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Unamuno, V. (2020). Hegemonía comunicativa, participación y voces subalternas: notas desde las aulas con niños y niñas wichi. Diálogos sobre Educación. Temas Actuales en Investigación Educativa, 11(20), 00003.
Unamuno, V. & Nussbaum, L. (2017). Participation and language learning in bilingual classrooms in Chaco (Argentina)/Participación y aprendizaje de lenguas en las aulas bilingües del Chaco (Argentina). Infancia y Aprendizaje, 40(1), 120-157.
Unamuno, V. & Valetto, R. (2023). La Licenciatura en Educación Bilingüe Intercultural de la UNCAUS: génesis, trayectorias y encuentros. Revista del Instituto de Investigaciones en Educación, 15(20), 100-122.
Zavala, V. (2009). ¿Quién está diciendo eso?: literacidad académica, identidad y poder en la educación superior. En J. Kalman & B. Street (eds.), Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales. Diálogos con América Latina (pp. 348-363). Siglo XXI.
Zavala, V. (2011). La escritura académica y la agencia de los sujetos. Cuadernos Comillas, 1(56), 52-66.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.