Abstract
This article focuses on understanding the opportunities provided by literacy in Initial Teacher Education (ITE) for recognizing social injustices and the need for greater equity in school education. Conceptually, it recognizes that academic writing is a didactic strategy that facilitates reflection on the challenges teachers face in training, specifically, the narrative technique for writing short stories. In methodological terms, it uses a hermeneutic qualitative design with a focus on narrative thematic analysis. The results indicate that the participants relate their school experiences associated with educational evaluation practices focused on academic performance, which they relate to exclusionary senses of evaluation in the classroom. The identification of these meanings provides an opportunity to reflect on social injustices and the need for strategies to counteract inequity in school. In addition, they allow participants to reflect on their future teaching practices, which represents a systematic way of reflecting on the design of learning situations that re-signify educational evaluation.
Abella García, V., Ausín Villaverde, V., Delgado Benito, V., & Casado Muñoz, R. (2020). Aprendizaje basado en proyectos y estrategias de evaluación formativas: Percepción de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 93-110. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.004
Alcaraz, N., & Navas, M. F. (2024). Evaluación y calificación, ¿una relación tóxica?: funciones y finalidades diferenciadas y modelos de convivencia. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 17(1), 7-10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9559849
Aloiso, A, Muñoz García, P. A. & Vargas, L. (2016). Literacidad: nuevas posibilidades socioculturales y pedagógicas para la escuela. Latinoamericana de Estudios Educativos, 12(1), 53-70. http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1741
Atorresi, A., & Eisner, L. (2021). Escritura e identidad: Perspectivas socioculturales. Enunciación, 26, 14-35. https://doi.org/10.14483/22486798.17128
Blommaert, J. (2019). From groups to actions and back in online-offline sociolinguistics. Multilingua, 38(4), 485-493. https://doi.org/10.1515/multi-2018-0114
Blommaert, J. (2020). Political Discourse in Post-digital Societies. Trabalhos em Linguística Aplicada, 59(1), 390-403. https://doi.org/10.1590/01031813684701620200408
Bravo-Sanzana, M., Saracostti, M., Lara, L., Diaz-Jiménez, R. M., Navarro-Loli, J. S., Acevedo, F., & Aparicio, J. (2021). Compromiso escolar: trayectoria y política educativa en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, 59(2), 81-94. https://doi.org/10.21865/RIDEP59.2.07
Castro-Azuara, M. C., Domínguez-Ángel, R., & Nava-Nava, R. (2020). Representaciones sobre prácticas letradas de estudiantes universitarios en situaciones vulnerables. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(25), 3-20. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-25.rple
Cepeda Villavicencio, V. (2023). Literacidad académica en las estrategias didácticas para la educación superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 2947-2964. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6388
DeLuca, C., Chapman-Chin, A. E. A., LaPointe-McEwan, D., & Klinger, D. A. (2018). Student perspectives on assessment for learning. The Curriculum Journal, 29(1), 77-94. https://doi.org/10.1080/09585176.2017.1401550
De Tezanos, A. (1982). Notas para una reflexión crítica sobre la pedagogía. En G. Hoyos Vásquez (Ed.), El sujeto como objeto de las ciencias sociales (pp.315-334). CINEP.
De Tezanos, A. (2007). Oficio de enseñar-saber pedagógico: la relación fundante. Educación y Ciudad, (12), 7-26. https://doi.org/10.36737/01230425.n12.175
De Tezanos, A. (2012). ¿Identidad y/o tradición docente? Apuntes para una discusión. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 51(1), 1-28. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.51-Iss.1-Art.71
Dotson, K. (2011). Tracking Epistemic Violence, Tracking Practices of Silencing. Hipatia, 26(2), 236-257. https://doi.org/10.1111/j.15272001.2011.01177.x
Ellis, C. (2019). Creando criterios: una breve historia etnográfica. En S. M. Bénard Calva (Ed.), Autoetnografía. Una metodología cualitativa (pp.
-193). Universidad Autónoma de Aguascalientes/El Colegio de San Luis A.C. https://www.researchgate.net/profile/Silvia-Benard-Calva-2/publication/349254173_Autoetnografia_Una_metodologia_cualitativa/links/6026c12945851589399ed6e7/Autoetnografia-Una-metodologiacualitativa.pdf#page=187
Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: an overview. Historical Social Research / Historische Sozialforschung, 36(4), 273-290.https://doi.org/10.12759/hsr.36.2011.4.273-290
Ellis, C., & Bochner, A. (2000). Autoethnography, personal narrative, reflexivity: Researcher as subject. Communication Faculty Publications, (91). https://digitalcommons.usf.edu/spe_facpub/91
Errázuriz, M. C. (2018). Teorías implícitas sobre la escritura académica en estudiantes de programas de formación inicial docente: ¿inciden en el desempeño escrito? Signo y Pensamiento, 36(71), 34-50. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp36-71.tiea
Esmeral Ariza, S. J. (2018). Sentidos y significados de justicia, paz y gobernabilidad: una mirada desde la interculturalidad en la era del post-acuerdo en el Caribe colombiano. Editorial Unimagdalena.
Fraser, N. (2008). La justicia social en la era de la política de identidad: redistribución, reconocimiento y participación. Revista de Trabajo, 4(6), 83-99. https://www.jep.gov.co/Sala-de-Prensa/Documents/Fraser_justicia%20social.pdf
Fraser, N. (2012). Escalas de justicia. Herder Editorial.
Gadamer, H. G. (1998). Verdad y método II (M. Olasagasti, Trad.; 2.ª ed.). Ediciones Sígueme.
Guzmán Gómez, C., & Saucedo Ramos, C. L. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y a los estudios. Abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(67), 1019-1054. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=s1405-66662015000400002&script=sci_arttext
Impróvola, M. (2019). Argumentos y referentes conceptuales para el estudio socioantropológico de las prácticas de lectura y escritura durante la formación inicial de docentes [ponencia]. XV Jornadas Rosarinas de Antropología Sociocultural “Debates en torno a la naturalización de las desigualdades sociales”. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Escuela de Antropología. Departamento de Antropología Sociocultural. http://hdl.handle.net/2133/19162
Instituto Nacional de Estadísticas. (2022). Sistema de indicadores de calidad de vida rural—Lista. INE.
Lillis, T. (2018). Resistir regímenes de evaluación en el estudio del escribir: Hacia un imaginario enriquecido. Signo y Pensamiento, 36(71), 66-81. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp36-71.rree
Montes Silva, M. E., & López Bonilla, G. (2017). Literacidad y alfabetización disciplinar: enfoques teóricos y propuestas pedagógicas. Perfiles Educativos, 39(155), 162-178. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000100162
Meirieu, P. (2019). Pedagogía: el deber de resistir. Universidad Nacional de Educación del Ecuador. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1373
Murillo, F. J., Román, M., & Castilla, R. H. (2016). Evaluación educativa para la justicia social. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), 7-23. https://doi.org/10.15366/riee2011.4.1.001
Nieminen, J. H., & Yang, L. (2023). Assessment as a matter of being and becoming: Theorising student formation in assessment. Studies in Higher Education, 0(0), 1-14. https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2257740
Ortiz Huerta, M. G. & Zacarías Gutiérrez, M. (2020). La inclusión educativa en el sistema neoliberal capitalista. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11(794), 1-21. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.794
Parcerisa, L., & Falabella, A. (2017). La consolidación del Estado evaluador a través de políticas de rendición de cuentas: Trayectoria, producción y tensiones en el sistema educativo. Education Policy Analysis Archives, 25(89), 1-27. https://doi.org/10.14507/epaa.25.3177
Pinar, W. F. (2016). La teoría del curriculum. Narcea Ediciones.
Popkewitz, T. (1992). Algunos problemas y problemáticas en la producción de la evaluación. Revista de Educación, (299), 95-118. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/70366
Popkewitz, T. (2008). El cosmopolitismo y la era de la reforma escolar: la ciencia, la educación y la construcción de la sociedad mediante la construcción de la infancia. Ediciones Morata.
Popkewitz, T. S. (2022). International assessments as the comparative desires and the distributions of differences: Infrastructures and coloniality. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 43(3), 460-482. https://doi.org/10.1080/01596306.2021.2023259
Popkewitz, T. S. (2023). Infrastructures and phantasmagrams of inclusions that exclude: International student assessments. International Journal of Inclusive Education, 0(0), 1-21. https://doi.org/10.1080/13603116.2023.2275156
Riessman, C. K. (2008). Narrative Methods for the Human Sciences. SAGE. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/narrative-methods-for-the-human-sciences/book226139
Rueda Beltrán, M. (2021). Anotaciones para reorientar las prácticas de evaluación educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(88), 311-330. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v26n88/1405-6666-rmie-26-88-311.pdf
Schutz, A. (2012). Collected Papers I. The Problem of Social Reality. Springer Science & Business Media.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.