Greening Curriculum and Sustainability in Higher Education: A Literature Analysis
Volumen 18 (2025)
PDF (Spanish)

Keywords

University curriculum
Higher education
Curriculum evaluation
Environmental education

How to Cite

Greening Curriculum and Sustainability in Higher Education: A Literature Analysis. (2025). Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 18, 1-30. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m18.acse

Abstract

Higher education institutions worldwide have demonstrated a commitment to addressing the environmental and climate crisis by engaging in processes of curricular environmentalization and transforming their core missions: education, research, and community engagement. This article presents a literature review aimed at identifying the dimensions associated with curricular environmentalization and sustainability within universities, as well as the instruments employed for their assessment. Additionally, it seeks to recognize the dynamics of sustainability appropriation and the strategies for transforming educational practices. Employing a qualitative perspective, a literature review protocol was utilized, which involved the application of inclusion criteria to analyze 61 documents using Atlas.ti software (version 9.0). The findings reveal various approaches and valuation methods, along with several experiences that evaluate the progress of curricular environmentalization in higher education institutions.

PDF (Spanish)

Alcántara, L., & Limón, D. (2020). La universidad y la formación del profesorado: dos elementos clave para la ambientalización curricular. Estudio exploratorio en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. Revista Espacios, 798, 1015.

Alghamdi, N., Den Heijer, A. & de Jonge, H. (2017). Assessment tools’ indicators for sustainability in universities: An analytical overview. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(1), 84-115. https://doi.org/10.1108/IJSHE-04-2015-0071

Atmaca, A. C., Kiray, S. A. & Pehlivan, M. (2019). Development of a measurement tool for sustainable development awareness. International Journal of Assessment Tools in Education, 6(1), 80-91.

Bautista, N. P. (2011). Proceso de la investigación cualitativa. Epistemología, metodología y aplicaciones. Manual Moderno.

Biasutti, M., De Baz, T. & Alshawa, H. (2016). Assessing the Infusion of Sustainability Principles into University Curricula. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(2), 21-40.

Bolea, Y., Grau, A., Domingo, J., Gámiz, J. & Martínez, H. (2004). Ambientalización curricular de los estudios de informática industrial. La experiencia en la UPC. En JENUI, X Jornadas de Enseñanza Universitaria de Informática, (pp. 443-452). Thomson-Paraninfo. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/127787

Bravo Mercado, M. T. (2012). La UNAM y sus procesos de ambientalización curricular. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(55), 1119-1146.

Calafell, G., Bonil, J. & Pubill, M. J. (2015). ¿Es posible una didáctica de la educación ambiental? ¿Existen contenidos específicos para ello? REMEA, Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, (1), 31-53.

Calafell, G. & Junyent, M. (2017). La idea vector y sus esferas: una propuesta formativa para la ambientalización curricular desde la complejidad. Teoría de la Educación, Revista Interuniversitaria, 29(1), 189.

Cardeñoso Domingo, J. M., Cuesta Fernández, J. & Azcárate Goded, P. (2015). Un instrumento para analizar las actividades prácticas en la formación inicial del profesorado de secundaria de ciencias y matemáticas desde la perspectiva de la sostenibilidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 109-129.

Carpio, E. D. & Rosado, L. J. (2014). El método Delphi como herramienta de construcción y validación social de indicadores ambientales. Revista Agunkuyâa, 5(1), 56-64.

Cebrián, G. (2017). A collaborative action research project towards embedding ESD within the higher education curriculum. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(6), 857-876.

Chandler, J. D. & Teckchandani, A. (2015). Using social constructivist pedagogy to implement liberal learning in business education. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 13(3), 327-348.

Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71.

Contreras, J. (2002). Política del currículum y deliberación pedagógica: la redefinición de la escuela democrática. En I. Westbury (comp.), ¿Hacia dónde va el currículum?: la contribución de la teoría deliberadora (pp. 75-109). Pomares Corredor S. A.

Cortese, A. D. (2003). The critical role of higher education in creating a sustainable future. Planning for Higher Education, 31(3), 15-22.

Cotton, D. R., Warren, M. F., Maiboroda, O., & Bailey, I. (2007). Sustainable development, higher education and pedagogy: a study of lecturers’ beliefs and attitudes. Environmental Education Research, 13(5), 579-597.

Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design. Choosing among five approaches. SAGE Publications.

Crosling, G., Atherton, G., Shuib, M., Rahim, A. A., Azizan, S. N. & Nasir, M. I. M. (2020). The teaching of sustainability in higher education: Improving environmental resilience in Malaysia. En P. Blessinger, E. Sengupta & T. S. Yamin (eds.), Introduction to Sustainable Development Leadership and Strategies in Higher Education (pp. 17-38). Emerald Publishing Limited.

Cuervo, E. (2013). Currículum, ciudad y formación de maestros en contextos de violencia urbana. Temas de Educación, 19(1), 135-148.

Denisova-Schmidt, E. (2016). The global challenge of academic integrity. International Higher Education, (87), 4-6.

Dieste, B., Coma, T. & Blasco-Serrano, A. C. (2019). Inclusión de los objetivos de desarrollo sustentable en el currículum de educación primaria y secundaria en escuelas rurales de Zaragoza. RIEJS, Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 97-115.

Drake, S. M. (1991). How our team dissolved the boundaries. Educational Leadership, 49(2), 20-22.

Dumitru, D. E. (2017). Reorienting higher education pedagogical and professional development curricula toward sustainability–a Romanian perspective. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(6), 894-907.

Dyment, J. E. & Reid, A. (2005). Breaking new ground? Reflections on greening school grounds as sites of ecological, pedagogical and social transformation. Canadian Journal of Environmental Education, 10(1), 286-301.

Eames, C., & Mardon, H. (2020). The enviroschools programme in Aotearoa New Zealand: Action-orientated, culturally responsive, holistic learning. Green schools globally: Stories of impact on education for sustainable development, 49-60.

Escobar, A. (2012). Más allá del desarrollo: postdesarrollo y transiciones hacia el pluriverso. Revista de Antropología Social, 21, 23-62.

Findler, F., Schönherr, N., Lozano, R. & Stacherl, B. (2019). Assessing the impacts of higher education institutions on sustainable development—an analysis of tools and indicators. Sustainability, 11(1), 59.

Flores, R. (2012). Investigación en educación ambiental. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(55), 1019-1033.

Franco Pombo, M. (2017). Lineamientos curriculares para introducir el componente de educación ambiental como eje transversal en las carreras de pregrado de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Alternativas, 18(3), 19-30.

Gaard, G. C., Blades, J. & Wright, M. (2017). Assessing sustainability curriculum: From transmissive to transformative approaches. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(7), 1263-1278.

Gallopín, G. C. (2003). Sustentabilidad y desarrollo sustentable: un enfoque sistémico. Cepal. Serie Medio Ambiente y Desarrollo (64).

Geli de Ciurana, A. M., Junyent, M. & Arbat, E. (2005). La sustentabilidad en la formación inicial del profesorado: aplicación del modelo ACES. Enseñanza de las Ciencias, (Extra), 1-6.

Geli de Ciurana, A. M. & Leal, W. (2006). Education for sustainability in university studies: Experiences from a project involving European and Latin American universities. International Journal of Sustainability in Higher Education, 7(1), 81-93.

González Gaudiano, E. J. (2012). La ambientalización del currículum escolar: breve recuento de una azarosa historia. Revista Currículum y Formación del Profesorado, 16(2), 15-24.

Goodson, I. (2003). Estudios del curriculum. Casos y métodos. Amorrortu Editores.

Gough, A., Lee, J. C. K., & Tsang, E. P. K. (2020). Green schools globally. Springer International Publishing.

Greene, J. C. (2007). Mixed methods in social inquiry. John Wiley & Sons.

Gudynas, E. (2011). Buen vivir: germinando alternativas al desarrollo. América Latina en Movimiento, 462, 1-20.

Guerenabarrena Cortázar, L., Olaskoaga Larrauri, J. & Cilleruelo Carrasco, E. (2021). Obstáculos a la sostenibilización curricular en la universidad española. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 29(94), 1-20.

Guirao-Goris, J. A., Olmedo Salas, Á. & Ferrer Ferrandis, E. (2008). El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1(1), 1-25.

Gulwadi, G. B. (2009). Using reflective journals in a sustainable design studio. International Journal of Sustainability in Higher Education, 10(2), 96-106.

Gutiérrez Pérez, J. & Perales Palacios, J. (2012). Ambientalización curricular y sostenibilidad. Nuevos retos de la profesionalización docente. Profesorado. Revista Curriculum y Formación del Profesorado, 16(2), 5-14.

Haddaway, N. R., Woodcock, P., Macura, B. & Collins, A. (2015). Making literature reviews more reliable through application of lessons from systematic reviews. Conservation Biology, 29(6), 1596-1605.

Harpe, B. & Thomas, I. (2009). Curriculum change in universities: Conditions that facilitate education for sustainable development. Journal of Education for Sustainable Development, 3(1), 75-85.

Hermes. L. L., Soto, J. M. B., & Álvarez, C. (2016). Modelo para la ambientalización del currículo de la especialidad de química de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). Dialógica: Revista Multidisciplinaria, 13(1), 4-33.

Hidalgo, L. A. & Arjona, J. M. (2013). The development of basic competencies for sustainability in higher education: An educational model. Online Submission, 3(6), 447-458.

Holdsworth, S. & Thomas, I. (2015). Framework for introducing education for sustainable development into university curriculum. Journal of Education for Sustainable Development, 9(2), 137-159.

Holmberg, J., Lundqvist, U., Svanström, M. & Arehag, M. (2012). The university and transformation towards sustainability: The strategy used at Chalmers University of Technology. International Journal of Sustainability in Higher Education, 13(3), 219-231. https://doi.org/10.1108/14676371211242544

Huertas, E. & Vigier, F. (2010). El grupo de discusión como técnica de investigación en la formación de traductores: dos casos de su aplicabilidad. Revista Entreculturas, 27(12), 181-196.

Icart, M. T. & Canela, J. (1994). El artículo de revisión. Enfermería Clínica, 4(4), 180-184.

Iglesias Quintana, J. X., Betancur Rodríguez, M. & Jiménez Montenegro, J. M. (2020). La dimensión ambiental en la carrera de Derecho de la Uniandes, Ecuador: transversalización en la formación de la cultura jurídica ambiental. Amauta, 18(35).

Jantsch, E. (1972). Inter- and transdisciplinary university: A systems approach to education and innovation. Higher Education, 1(1), 7-37.

Jiménez, Y. P. (2020). La investigación-acción-participación para problematizar la ambientalización curricular universitaria. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (47).

Junyent, M., Arbat, E. & Geli de Ciurana, A. M. (2003). Ambientalización curricular de los estudios superiores: proceso de caracterización de la ambientalización curricular de los estudios universitarios. Universitat de Girona.

Junyent, M. & Geli de Ciurana, A. M. (2008). Education for sustainability in university studies: A model for reorienting the curriculum. British Educational Research Journal, 34(6), 763-782.

Klein, J. T. (2004). Prospects for transdisciplinarity. Futures, 36(4), 515-526.

Ledezma, H., Briceño, J. M. & Álvarez, C. (2016). Modelo para la ambientalización del currículo de la Especialidad de Química de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). Dialógica: Revista Multidisciplinaria, 13(1), 4-33.

Linstone, H. A. & Turoff, M. (1975). The Delphi method. Techniques and applications. University of Southern California.

Litchfield, A., Frawley, J. & Nettleton, S. (2010). Contextualising integrating into de curriculum the learning and teaching of work-ready professional graduated attributes. Higher Education Research and Development, 29(5), 519-534.

López Alcarria, A. (2016). Evaluación de la calidad de la ambientalización curricular en centros educativos andaluces: estudio de casos en la provincia de Granada [tesis doctoral]. Universidad de Granada.

Lotz-Sisitka, H., Fien, J. & Ketlhoilwe, M. (2013). Traditions and new niches. En R. B. Stevenson, M. Brody, J. Dillon & A. E. J. Wals (eds.), International handbook of research in environmental education (pp. 194-205). Routledge.

Lozano, R. (2006). A tool for a Graphical Assessment of Sustainability in Universities (GASU). Journal of Cleaner Production, 14(9-11), 963-972.

Lozano, R. (2010). Diffusion of sustainable development in universities’ curricula: an empirical example from Cardiff University. Journal of Cleaner Production, 18(7), 637-644.

Lozano, R., Lozano, F. J., Mulder, K., Huisingh, D. & Waas, T. (2013). Advancing higher education for sustainable development: international insights and critical reflections. Journal of Cleaner Production, 48, 3-9.

Manterola, C. & Zavando, D. (2009). Cómo interpretar los “niveles de evidencia” en los diferentes escenarios clínicos. Revista Chilena de Cirugía, 61(6), 582-595.

Marquardt, M. & Waddill, D. (2004). The power of learning in action learning: a conceptual analysis of how the five schools of adult learning theories are incorporated within the practice of action learning. Action Learning: Research and Practice, 1(2), 185-202.

Meira, P. (2006). Crisis ambiental y globalización: una lectura para educadores en un mundo insustentable. Trayectorias, 8(20-21), 110-123.

Menon, S. & Suresh, M. (2020). Synergizing education, research, campus operations, and community engagements towards sustainability in higher education: a literature review. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(5), 1015-1051.

Millar, V. (2016). Interdisciplinary curriculum reform in the changing university. Teaching in Higher Education, 21(4), 471-483.

Moges, H. G., Kifle, D. W., Lotz-Sisitka, H. & Woldyohhanes, S. M. (2014). Sustainability Assessment of University of Gondar, Gondar, North-west Ethiopia. Journal of Education for Sustainable Development, 8(1), 65-76.

Moncada, J. & Romero, N. (2008). Los centros de interés en la enseñanza de la educación ambiental a nivel superior. Caso: Instituto Pedagógico de Caracas e Instituto Pedagógico de Maracay. Revista Educere, 12(41), 289-298.

Montoya, J. (2016). El campo de los estudios curriculares en Colombia. Ediciones Uniandes.

Moore, J. (2005). Seven recommendations for creating sustainability education at the university level. International Journal of Sustainability in Higher Education, 6(4), 326-339.

Mora Penagos, W. (2007). Respuesta de la universidad a los problemas socioambientales: la ambientalización del currículo en la educación superior. Revista Investigación en la Escuela, 63, 65-76.

Mora Penagos, W. (2012). Ambientalización curricular en la educación superior. Un estudio cualitativo de las ideas del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(2), 77-103.

Morin, E. & Pakman, M. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Mulà, I. & Tilbury, D. (2009). A United Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-14). What difference will it make? Journal of Education for Sustainable Development, 3(1), 87-97.

Murga Menoyo, M. & Novo Villaverde, M. (2014). Sostenibilizar el curriculum. La carta de la tierra como marco teórico. Edetania, (46), 163-179.

Nicolescu, B. (1996). La transdisciplinariedad. Manifiesto (versión en español de Norma Núñez y Dentón). Ediciones du Rocher.

Noonan, D. & Thomas, I. (2004). Greening universities in Australia: Progress and possibilities. Australian Journal of Environmental Education, 20(2), 67-79.

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2015). Informe 2015 sobre los Objetivos de Desarrollo del Milenio. https://www.undp.org/es/latin-america/publicaciones/informe-2015-objetivos-de-desarrollo-del-milenio-informe-de-2015

Ortega, F. (2008). El método Delphi. Prospectiva en ciencias sociales. Revista EAN, (64), 31-54.

Parga-Lozano, D. L. & Pacheco de Carvalho, W. L. (2019). A pesquisa sobre ambientalização curricular. TED, Tecné Episteme y Didaxis, (46).

Payne, P. G. (2015). Critical curriculum theory and slow ecopedagogical activism. Australian Journal of Environment Education, 31(2), 165-193.

Perales-Palacios, F. J., Burgos-Peredo, Ó., & Gutiérrez-Pérez, J. (2014). El programa Ecoescuelas: una evaluación crítica de fortalezas y debilidades. Perfiles Educativos, 36(145), 98-119.

Piza Flores, V., Aparicio López, J. L., Rodríguez Alviso, C. & Beltrán Rosas, J. (2018). Transversalidad del eje “medio ambiente” en educación superior: un diagnóstico de la Licenciatura en Contaduría de la UAGro. RIDE, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 598-621.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2015). Objetivos del Desarrollo Sostenible. https://www.undp.org/es/sustainable-development-goals

Ramírez, A. (2016). Inter y transdisciplinariedad en investigaciones ambientales. Una sinopsis. Gestión y Ambiente, 19(2), 318-331.

Razak, D. A., Sanusi, Z. A., Jegatesen, G. & Khelghat-Doost, H. (2013). Alternative University Appraisal (AUA): reconstructing universities’ ranking and rating toward a sustainable future. En S. Caeiro, W. Leal Filho, C. Jabbour & U. M. Azeiteiro (eds.), Sustainability Assessment Tools in Higher Education Institutions (pp. 139-154). Springer.

Rieckmann, M. (2019). Education for sustainable development competencies for educators. https://www.researchgate.net/profile/Marco_Rieckmann/publication/337440344_Education_for_Sustainable_Development_Competencies_for_Educators/links/5dd7af64299bf10c5a26db8a/Education-for-Sustainable-Development-Competencies-for-Educators.pdf

Ryan, A. & Cotton, D. (2013). Times of change: shifting pedagogy and curricula for future sustainability. En S. Sterling, L. Maxey & H. Luna (eds.), The Sustainable University (pp. 177-193). Routledge.

Ryan, A., Tilbury, D., Corcoran, P. B., Abe, O. & Nomura, K. (2010). Sustainability in higher education in the Asia‐Pacific: developments, challenges, and prospects. International Journal of Sustainability in Higher Education, 11(2), 106-119.

Salvia, A. L. & Brandli, L. L. (2020). Energy sustainability at universities and its contribution to SDG 7: a systematic literature review. En W. Leal Filo et al. (eds.), Universities as living labs for sustainable development (pp. 29-45). Springer.

Sánchez Carracedo, F., Carbonell, B. S. & Moreno-Pino, F. M. (2020). Analysis of sustainability presence in Spanish higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(2), 393-412.

Sauvé, L. (2006). La educación ambiental y la globalización: desafíos curriculares y pedagógicos. Revista Iberoamericana de Educación, 41(1), 83-101.

Savelyeva, T. & McKenna, J. R. (2010). Campus sustainability: emerging curricula models in high education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 12(1), 55-66.

Shenton, A. (2014). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research [Inédito].

Singh, M. P., Chakraborty, A. & Roy, M. (2018). Developing an extended theory of planned behavior model to explore circular economy readiness in manufacturing MSMEs, India. Resources, Conservation and Recycling, 135, 313-322.

Sipos Y., Battisti, B. & Grimm, K. (2008). Achieving transformative sustainability learning: engaging heads, hands and heart. International Journal of Sustainability in Higher Education, 9(1), 68-86.

Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea S. A. Ediciones.

Taylor, S. & Bogdan, R. (1998). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Ediciones Paidós.

Terrón Amigón, E. T. (2016). Retos de la educación ambiental ante las exigencias del siglo XXI. Entre maestr@s, 16(58), 56.

Togo, M. & Lotz-Sisitka, H. (2009). Unit-based sustainability assessment tool: A resource book to complement the UNEP mainstreaming environment and sustainability in African universities partnership. Share-Net.

Torres, J. (2012). Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Ediciones Morata, S. L.

Tsayang, G. T. & Bose, K. (2013). The status of education for sustainable development in the faculty of education, views from faculty members. University of Botswana.

Unesco. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423

Urrutia, G. & Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135(11), 507-511.

Vanhulst, J. (2018). Pensar la sustentabilidad desde América Latina. Retrospectiva del discurso académico a partir de un análisis bibliométrico entre 1970 y 2012. Revista Colombiana de Sociología, 42(1), 41-71.

Vilches Peña, A. & Gil Pérez, D. (2009). Una situación de emergencia planetaria a la que debemos y podemos hacer frente. Revista de Educación, (número extraordinario), 101-122.

Wyness, L., Jones, P., & Klapper, R. (2015). Sustainability: What the entrepreneurship educators think. Education+ Training, 57(8/9), 834-852.

You, H. S., Delgado, C. & Marshall, J. A. (2017). Assessing students’ disciplinary and interdisciplinary understanding of global carbon cycling. Journal of Research in Science Teaching, 55(3), 377-398.

Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.

Creative Commons Attribution 4.0 International Public License