Abstract
This research presents a bibliometric analysis of scientific production on global access to higher education, indexed in the Web of Science, spanning from 1975 to 2022. The analysis was conducted using the R programming language with the Bibliometrix package through the Biblioshiny application. Bibliometric methods and systematic review approaches were applied to map, evaluate, and analyze 1113 scientific articles. The results highlight a high annual volume of research, particularly peaking in 2019, in high impact
journals and significant collaborative efforts among countries such as the United States, United Kingdom, Australia, and Brazil. The geographical distribution of publications reflects the growing academic emphasis on educational access. Despite increases in university enrollment, some low- and middle-income countries experienced declines due to the COVID-19 pandemic. The findings provide a critical informational basis for developing policies aimed at fostering more equitable global access to education.
American University of the Middle East. (3 de diciembre de 2022). Clasificación Mundial de Universidades 2023. https://bit.ly/3VxQnck
Aria, M. y Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analisis. Journal of Informetrics, 11(4), 959-975. https://doi.org/10.1016/j.joi.2017.08.007
Altbach, P. G., Reisberg, L., & Rumbley, L. E. (2019). Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution. BRILL.
Aznar Díaz, I., Cáceres Reche, M., & Romero Rodríguez, J. (2018). Efecto de la metodología mobile learning en la enseñanza universitaria: meta-análisis de las investigaciones publicadas en WOS y Scopus. Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de la Educación, 30(12). https://doi.org/10.17013/risti.30.1-16
Brunner, J. (2021). Higher Education 2050: Disruptive Innovations and Incremental Adaptations. UNESCO Chair in Comparative Higher Education Policies and Systems.
Cascón-Katchadourian, J., Moral-Munoz, J., Liao, H., & Cobo, M. (2020). Análisis bibliométrico de la Revista Española de Documentación Científica desde su inclusión en la Web of Science (2008-2018). Revista Española de Documentación Científica, 43(3). https://doi.org/10.3989/redc.2020.3.1690
Declaración de la III Conferencia Regional de Educación Superior para América Latina y el Caribe. (2018). Integración y Conocimiento, 7(2), 96-105. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v7.n2.22610
Goastellec, G., y Välimaa, J. (2019). Acceso a la educación superior: ¿Un instrumento para sociedades justas? Inclusión Social, 7(1), 1-6. https://doi.org/10.17645/si.v7i1.1841
Gonzalez-Pardo, R., Repiso R. y Arroyave-Cabrera, J. (2020). Revistas iberoamericanas de comunicación a través de las bases de datos Latindex, Dialnet, DOAJ, Scopus, AHCI, SSCI, REDIB, MIAR, ESCI y Google Scholar Metrics. Revista Española de Documentación Científica, 43(4). https://doi.org/10.3989/redc.2020.4.1732
Guallar, J., López-Robles, J., Abadal, E., Gamboa-Rosales, N., y Cobo, M. (2020). Revistas españolas de documentación en Web of Science: análisis bibliométrico y evolución temática de 2015 a 2019. Profesional de la Información, 29(6). https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.06
Hernández, J., Uribe, N. y Carvajalino, G. (2023). Acceso a la educación superior en Colombia: mirada normativa desde el ordenamiento jurídico nacional e internacional en tiempos de COVID-19. Justicia, 28(43), 217-226. https://doi. org/10.17081/just.28.43.6120
Herrera-Cuesta, D. (2019). ¿Quién estudia en la universidad? La dimensión social de la universidad española en la segunda década del siglo XXI. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 12(1). https://doi.org/10.7203/RASE.12.1.13117
Herrero-Olarte, S. y Baena, J. J. (2022). Los límites al acceso a la educación superior dentro de la comunidad andina: Más allá de la cuestión económica. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1), 215-233. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.012
Moral-Muñoz, J. A., Herrera-Viedma, E., Santisteban-Espejo, A., & Cobo, M. (2020). Software tools for conducting bibliometric analysis in science: An up-todate review. El Profesional de la Información, 29(1), https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.03
Montazerian, M., Dutra, E., & Eckert, H. (2020). Prolificacy and visibility versus reputation in the hard sciences. Scientometrics. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03369-w
Moreno, A., Romero, J., Navas-Parejo, M., & Alonso, S. (2020). Bibliometric Analysis on Educational Inspection in the Web of Science. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(1), 83-103. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.005
Organización para las Naciones Unidas. (6 de diciembre de 2022). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Paz, L., Ruíz, D., y Hernández, E. (2018). Producción de conocimientos sobre multimedia en la Web of Science. Cuadernos de Documentación Multimedia, 29, 1-15. http://dx.doi.org/10.5209/CDMU.58839
Repiso, R., Moreno-Delgado, A., & Aguaded, I. (2020). Factors affecting the frequency of citation of an article. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, 1(1).
Riggio, G. (2017). Indicadores bibliométricos de la actividad científica de la República Dominicana [Tesis doctoral]. Universidad Carlos III de Madrid.
Rivera, J. (2019). La gratuidad de la educación superior y sus efectos sobre el acceso: caso Ecuador. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(29). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3776
Sáenz, S. y Rodríguez, N. (2022). Análisis bibliométrico de la producción científica de las universidades estatales de Costa Rica indexadas en Scopus, 2011-2019: una aplicación con el paquete de lenguaje R “Bibliometrix”. Bibliotecas, 40(1). https://doi.org/10.15359/rb.40-1.1
Schofer, E., & Meyer, J. W. (2005). The Worldwide Expansion of Higher Education in the Twentieth Century. American Sociological Review, 70(6), 898-920. https://doi.org/10.1177/000312240507000602
Szomszor, M., Adams, J., Fry, R., Gebert, C., Pendlebury, D., Potter, W., & Rogers, G. (2021). Interpreting Bibliometric Data. Frontiers in Research Metrics and Analytics. https://doi.org/10.3389/frma.2020.628703
UNESCO-IESALC. (2022). El derecho a la educación superior: una perspectiva de justicia social.
UNESCO-IESALC. (2020). Hacia el Acceso Universal a la Educación Superior:tendencias internacionales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375683
Universidad de Alcalá. (4 de diciembre de 2022). Indicios de calidad de los autores: índice h. https://uah-es.libguides.com/indicios_calidad_autores/indice_h
Universidad de Huelva. (8 de diciembre de 2022). Evaluación de la investigación: índice h. https://guiasbuh.uhu.es/c.php?g=655120&p=4605523
Wagner, A. (2006). Measuring Up Internationally: Developing Skills and Knowledge for the Global Knowledge Economy. National Center for Public Policy and Higher Education. https://eric.ed.gov/?id=ED519577
Yu, P., & Delaney, J. (2016). The Spread of Higher Education Around the Globe: A Cross-Country Analysis of Gross Tertiary Education Enrollment, 1999-2005. Educational Policy, 30(2). https://doi.org/10.1177/0895904814531648

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Mónica Vélez Rodas, Ángel Hernando Gómez, Rodrigo Mendieta Muñoz