Published Apr 16, 2018



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


María Paz González-Vallejos http://orcid.org/0000-0002-6395-5213

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This paper presents a systematic review of Latin American literature about the role of the teacher educator to articulate an overview of its study in the region between 2005 and 2016. The countries of these articles are Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Guatemala, Mexico, Uruguay and Venezuela. Using a thematic analysis, topics and methodologies are identified in the studies reviewed; likewise, conclusions and challenges for the research of the teacher educator are outlined. It is concluded that the teacher educator, as an object of research in Latin America, is a field with little theoretical and empirical development, that is,
it is in a ‘construction process’. Guidelines for research are proposed.

Keywords

Teacher trainer, research, Latin AmericaFormador de docentes, investigación, Latinoamérica

References
Allen, Jared; Park-Rogers, Meredith & Borowski, Rebecca (2016). “I am Out of My Comfort Zone”: Self-study of the Struggle of Adapting to the Professional Identity of a Teacher Educator. Studying Teacher Education, 12 (3), 320-332. DOI: 10.1080/17425964.2016.1228048

Alves-Mazzotti, Alva Judith (2011). Formação para o magistério: o discurso dos formadores. Revista Diálogo Educacional, 11 (33), 287-307. Disponible en: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/4294/4213

Barreto da Cruz, Giseli & André, Marli (2012). O ensino de didática e o aprendizado da docência na visão de professores formadores. Revista Diálogo Educacional, 12 (35), 79-101, DOI: 10.7213. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189123706005

Berry, Amanda (2009). Professional Self-Understanding as Expertise in Teaching about Teaching. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15 (2), 305-318.

Bullock, Shawn Michael (2009). Learning to Think Like a Teacher Educator: Making the Substantive and Syntactic Structures of Teaching Explicit through Self-Study. Teachers and Teaching , 15 (2), 291-304, DOI: 10.1080/13540600902875357

Canen, Ana & Thomé de Andrade, Ludmila (2005). Construçoes discursivas sobre pesquisa em educaçao: o que falam professores formadores universitários. Educaçao & Realidade, 30 (1), 49-65. Disponible en: http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/23004/13286

Chang, Aurora; Rak-Neugebauer, Sabina; Ellis, Aimee; Ensminger, Davis; Ryan, Ann Marie & Kennedy, Adam (2016). Teacher Educator Identity in a Culture of Iterative Teacher Education Program Design: A Collaborative Self-Study. Studying Teacher Education, 12 (2), 152-169, DOI:10.1080/17425964.2016.1192030

Cisternas-León, Tatiana Elena (2011). La investigación sobre formación docente en Chile. Territorios explorados e inexplorados. Calidad en la Educación, 35, 131-164. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-45652011000200005

Concari, Sonia Beatriz; Giuliano, Mónica Graciela; Giacosa, Norah Silvana; Giorgi, Silvia María; Marchisio, Susana Teresa; Meza, Susana Julia; Lucero, Irene & Catalán, Lilia Cecilia (2012). Acceso, uso y apropiación de las tecnologías de la información y la comunicación por formadores de profesores de física. Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 12 (12), 283-302. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/284511651_Acceso_uso_y_apropiacion_de_las_tecnologias_de_la_informacion_y_la_comunicacion_por_formadores_de_profesores_de_fisica

Contreras, Claudia (2014). El desarrollo docente del formador de profesores: una propuesta orientada hacia el análisis de incidentes críticos auténticos. Estudios Pedagógicos, 40 (número especial 1), 49-69. Disponible en: http://mingaonline.uach.cl/pdf/estped/v40nEspecial/art04.pdf

Cornejo-Abarca, José (2007). La formación de los formadores de profesores: ¿Para cuándo en Chile? Revista Pensamiento Educativo, 41 (2), 37-55. Disponible en: http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/download/415/852

Correa-Molina, Enrique (2011). La práctica docente: una instancia de desarrollo profesional. Revista Perspectiva Educacional, 50 (2), 77-95. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3681299

Daniel, Mayra C. (2010). La preparación del maestro: una examinación de las voces de los capacitadores que enseñan en las escuelas normales de Guatemala. Gist Education and Learning Research Journal, 4 (1), 127-137. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Mayra_Daniel/publication/277259117_La_Preparacion_del_Maestro_Una_Examinacion_de_las_Voces_de_los_Capacitadores_que_Ensenan_en_las_Escuelas_Normales_de_Guatemala/links/55ddc4ba08aeaa26af0f194f/La-Preparacion-del-Maestro-Una-Examinacion-de-las-Voces-de-los-Capacitadores-que-Ensenan-en-lasEscuelas-Normales-de-Guatemala.pdf

Dinkelman, Todd (2011). Forming a Teacher Educator Identity: Uncertain Standards, Practice and Relationships. Journal of Education for Teaching, 37 (3), 309-323, DOI: 10.1080/02607476.2011.588020

European Commission (2010). The Profession of Teacher Educator in Europe. Report of a Peer Learning Activity (PLA). Reykjavik, Iceland, 21-24 June 2010. Disponible en: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/policy/strategic-framework/doc/teacher-educators_en.pdf

Fuentealba-Jara, Rodrigo & Montenegro-Maggio, Helena (2016). A Process of Becoming: Continuing Change in the Practice of Teacher Educators. En Judy Williams & Mike Hayler (eds.). Professional Learning through Transitions and Transformations (183-197). Cham, Switzerland: Springer International Publishing.

Furlong, John; Barton, Len; Miles, Sheila; Whiting, Caroline & Whitty, Geoff (2000). Teacher Education in Transition. Buckingham, United Kingdom: Open University Press, OpenUP.

Furman, Melina Gabriela; Poenitz, María Verónica & Podestá, María Eugenia (2012). La evaluación en la formación de los profesores de ciencias. Praxis & Saber, 3 (6), 165-189. Disponible en: http://expedicionciencia.org.ar/wp-content/uploads/2015/06/FURMAN_POENITZ_PODESTALa-evaluaci%C3%B3n-en-la-formaci%C3%B3n.pdf

García, Melitón & Valencia-Martínez, Marisol (2014). Nociones y prácticas de la planeación didáctica desde el enfoque por competencias de los formadores de docentes. Ra Ximhai, 10 (5), 15-24. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/461/46132134001.pdf

Garduño-Estrada, León; Carrasco-Pedraza, Marco & Raccanello, Kristiano (2009). Los formadores de docentes y la autoeficacia para la enseñanza en una muestra de escuelas normales en el estado de Puebla. Perfiles Educativos, 32 (127), 85-104. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13211845005

Godoi, Katia Alexandra & Lemos, Silvana Donadio (2012). Formação reflexiva: a apropriação tecnológica pelos formadores dos núcleos de tecnologia educacional do estado de goiás para implantação do ‘PROUCA’ [Programa Um Computador por Aluno]. Revista e-Curriculum, 8 (1), 1-20. Disponible en: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/9037/6636

Gomes, Rita de Cássia Medeiros (2006). Formação de professores: um olhar ao discurso do docente formador. Revista E-Curriculum, 2 (3). Disponible en: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3155/2086

González-Vallejos, María Paz & Montenegro-Maggio, Helena (2016). La investigación sobre docentes formadores en Latinoamérica: convergencias y divergencias. Twenty-third International Conference on Learning-University of British Columbia, Vancouver, BC, Canada, 13-15 July 2016.

Goodwin, A. Lin; Smith, Laura; Souto-Manning, Mariana; Cheruvu, Ranita; Tan, Mei Ying; Reed, Rebecca & Taveras, Lauren (2014). What Should Teacher Educators Know and Be Able to Do? Perspectives from Practicing Teacher Educators. Journal of Teacher Education, 65, 284-302. DOI: 10.1177/0022487114535266

Junckes, Rosane Santana & André, Marli Eliza Dalmazo Afonso de (2012). O professor formador e as relações com os seus saberes profissionais. Revista Diálogo Educacional, 12 (36), 517-533. Disponible en: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/4651/4594

Korthagen, Fred; Loughran, John & Lunenberg, Mieke (2005). Teaching Teachers-Studies into the Expertise of Teacher Educators: An Introduction to this Theme Issue. Teaching and Teacher Education, 21 (2), 107-115. https://doi.org/10.1016/j.tate.2004.12.007

Lanier, Judith E. & Little, Judith W. (1986). Research on Teacher Education. En Merlin C. Wittrock (ed.). Handbook of Research on Teaching, 527-569. 3rd ed., New York: MacMillan Publishing.

Lortie, Dan C. (1975). Schoolteacher: A Sociological Study. Chicago: The University of Chicago Press.

Loughran, John (2011). On Becoming a Teacher Educator. Journal of Education for Teaching, 37 (3), 279-291. DOI: 10.1080/02607476.2011.588016

Loughran, John (2014). Professionally Developing as a Teacher Educator. Journal of Teacher Education, 65, 271-283. DOI: 10.1177/0022487114533386. Disponible en: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0022487114533386

Loughran, John & Russell, Tom (1997). Teaching about Teaching: Purpose, Passion and Pedagogy in Teacher Education. Washington D.C.: Palmer Press.

Magaña-Echeverría, Martha Alicia; Montesinos-López, Osval Antonio & Hernández-Suárez, Carlos Moisés (2007). Comparación del nivel de escolaridad para el desempeño docente y académico del profesorado de tiempo completo de la Universidad de Colima. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12 (33), 615-634. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/140/14003308.pdf

Martin, Linda E. & Mulvihill, Thalia M. (2017). Current Issues in Teacher Education: An Interview with Dr. Linda Darling-Hammond. The Teacher Educator, 52 (2), 75-83, DOI: 10.1080/08878730.2017.1294921. Disponible en: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08878730.2017.1294921

Mata-Ríos, Sonia; Fossi, Leonardo; Castro, Luis & Guerrero, Waldemar (2008). Formación de formadores en la universidad. Revista ORBIS / Ciencias Humanas, 3 (9), 119-134. Disponible en: http://www.redalyc.org/html/709/70930907/

Mayer, Diane; Mitchell, Jane; Santoro, Ninetta & White, Simone (2011). Teacher Educators and ‘Accidental’ Careers in academe: An Australian perspective. Journal of Education for Teaching, 37 (3), 247-260. DOI: 10.1080/02607476.2011.588011

Mena, Juanjo & Russell, Tom (2017). Collaboration, Multiple Methods, Trustworthiness: Issues Arising from the 2014 International Conference on Self-study of Teacher Education Practices. Studying Teacher Education, 13 (1), 105-122. DOI: 10.1080/17425964.2017.1287694

Mercado-Cruz, Eduardo (2007). Formar para la docencia. Una aproximación al trabajo de los asesores y tutores en la escuela normal. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12 (33), 487-512. Disponible en: http://www.redalyc.org/ pdf/140/14003303.pdf

Miranda-Jaña, Christian & Rivera-Rivera, Pablo (2009). Formación permanente de profesores: ¿quién es el formador de formadores? Estudios Pedagógicos, 35 (1), 155-169. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173514138009

Moher, David; Liberati, Alessandro; Tetzlaff, Jennifer & Altman, Douglas G. (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: the PRISMA Statement. Annals of Internal Medicine, 151 (4), 264-269.

Montenegro-Maggio, Helena (2013). La práctica de enseñar en los programas de formación docente inicial. ¿Cómo el profesor se convierte en formador de futuros profesores? (Tesis presentada a la Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile, para optar al grado académico de Doctor en Ciencias de la Educación). Santiago, Chile. Disponible en: http://repositorio.conicyt.cl/handle/10533/181662

Montenegro-Maggio, Helena (2016). The Professional Path to Become a Teacher Educator: the Experience of Chilean Teacher Educators. Professional Development in Education, 42 (4), 527-546.

Montenegro-Maggio, Helena & Medina-Morales, Lorena (2014). Polifonía discursiva y procesos de cambio en los formadores de docentes: ¿qué voces movilizan sus prácticas de enseñanza? Estudios Pedagógicos, 40, 161-182. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173533385010

Murray, Jean (2008). Teacher Educators' Induction into Higher Education: Work based Learning in the Micro Communities of Teacher Education. European Journal of Teacher Education, 31 (2), 117-133. DOI: 10.1080/02619760802000099

Murray, Jean & Kosnik, Clare (2011). Introduction: Academic Work and Identities in Teacher Education. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 37 (3), 243-246. DOI: 10.1080/02607476.2011.587982

Murray, Jean & Male, Trevor (2005). Becoming a Teacher Educator: Evidence from the Field. Teaching and Teacher Education, 21 (2), 125-142. DOI: 10.1016/j.tate.2004.12.006

Núñez-Delgado, María del Pilar; Fernández de Haro, Eduardo & RomeroLópez, Antonio (2010). Conocimiento del profesor universitario de lengua y literatura española y su didáctica en relación con el desarrollo de la planificación curricular. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15 (46), 921-944. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v15n46/v15n46a11.pdf

Oliveira, Andréia Maria Pereira de & Silva, Lilian Aragão da (2012). As discussões entre formador e professores no planejamento do ambiente de modelagem matemática. Boletim de Educação Matemática, 26 (43), 1071-1101.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO (2016). Estrategia regional sobre docentes: Estado del arte y criterios orientadores para la elaboración de políticas de formación y desarrollo profesional de docentes de primera infancia en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, OREALC-UNESCO. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002451/245157s.pdf

Padierna-Cardona, Juan Carlos (2011). El perfil pedagógico competente: un análisis a la luz del formador de formadores en la Licenciatura en Educación Física y Deportes de la Universidad San Buenaventura, Medellín, 2010. Revista Educación Física y Deporte , 29 (2), 269-276. Disponible en: https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/educacionfisicaydeporte/article/viewFile/8502/8031

Peixoto, Joana (2007). Metáforas e imagens dos formadores de professores na área da informática aplicada à educação. Educação & Sociedade, 28 (101), 1479-1500. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n101/a1128101.pdf

Piña de Valderrama, Esperanza (2010). Los significados de la praxis pedagógica en los docentes formadores de formadores. Investigación y Postgrado, 25 (2-3), 251-272. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/658/65828402009.pdf

Reyes-Jedlicki, Leonora; Miranda-J., Christian; Santa Cruz-G., Eduardo; Cornejo-Ch., Rodrigo; Núñez-R., Mauricio; Arévalo-V., Ana & Hidalgo-K., Felipe (2014). Subjetividades y saberes docentes en el sistema educativo chileno: un análisis desde las concepciones de formadores de profesores. Estudios Pedagógicos, 40, 183-203. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173533385011

Ritter, Jason K. (2010). Revealing Praxis: A Study of Professional Learning and Development as a Beginning Social Studies Teacher Educator. Theory & Research in Social Education, 38 (4), 545-573. DOI: 10.1080/00933104.2010.10473439

Rombys-Estévez, Diego (2013). Integración de las TIC para una ‘buena enseñanza’: opiniones, actitudes y creencias de los docentes en un instituto de formación de formadores. Cuadernos de Investigación Educativa, 4 (19), 69-86. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/4436/443643892005.pdf

Russell, Tom & Korthagen, Fred (1995). Teachers Who Teach Teachers: Reflections on Teacher Education. Washington, D.C.: Palmer Press.

Russell, Tom & Loughran, John (2007). Enacting a Pedagogy of Teacher Education. Values, Relationships and Practices. New York: Routledge.

Silva, Rejane Maria Ghisolfi da & Schnetzler, Roseli P. (2008). Concepções e ações de formadores de professores de Química sobre o estágio supervisionado: propostas brasileiras e portuguesas. Química Nova, 31 (8), 2174-2183. Disponible en: http://quimicanova.sbq.org.br/imagebank/pdf/Vol31No8_2174_44-ED07185.pdf

Swennen, Anja & Bates, Tony (2010). Editorial. Professional Development in Education, 36 (1-2), 1-7. DOI: 10.1080/19415250903457653

Vaillant, Denise (2004). Construcción de la profesión docente en América Latina. Tendencias, temas y debates. En Serie Documentos de PREAL, 31. Santiago de Chile: Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina, PREAL. Disponible en: http://www.oei.es/historico/docentes/articulos/construccion_profesion_docente_AL_vaillant.pdf

Vaillant, Denise (2009). Políticas de inserción a la docencia en América Latina: la deuda pendiente. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 13 (1), 27-41. Disponible en: https://www.ugr.es/~recfpro/rev131ART2.pdf

Vaillant, Denise & Marcelo, Carlos (2015). El A, B, C y D de la formación docente. España: Narcea Ediciones.

Vieira, Rodrigo Drumond & Nascimento, Silvania Sousa do (2009). Uma visão integrada dos procedimentos discursivos didáticos de um formador em situações argumentativas de sala de aula. Ciência & Educação, 15 (3), 443-457. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v15n3/01.pdf

Wiebke, Heidi & Park-Rogers, Meredith (2014). Transition to Science Teacher Educator: Tensions Experienced while Learning to Teach Lesson Sequencing. Studying Teacher Education, 10 (3), 222-238. DOI: 10.1080/17425964.2014.949657

Williams, Judy & Berry, Amanda (2016). Boundary Crossing and the Professional Learning of Teacher Educators in New International Contexts. Studying Teacher Education, 12 (2), 135-151, DOI: 10.1080/17425964.2016.1192031

Zabala, Carmen; Camacho, Hermelinda & Chávez, Sila (2013). Tendencias epistemológicas predominantes en el aprendizaje de las TIC en el área de la educación. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 15 (2), 178-194. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4451079.pdf

Zeichner, Ken (2005). Becoming a Teacher Educator: A Personal Perspective. Teaching and Teacher Education, 21 (2), 117-124. DOI: 10.1016/j.tate.2004.12.001. Disponible en: https://www.academia.edu/25556146/Becoming_a_teacher_educator_a_personal_perspective
How to Cite
González-Vallejos, M. P. (2018). The Study of the Latin American Teacher Educator: a Field of Research ‘under Construction’. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 10(21), 35–54. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.eflc
Section
Articles