Published Dec 1, 2008



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Gloria Calvo

Marina Camargo Abello

Clelia Pineda Báez

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article reviews the state of educational and pedagogical research in preschool, basic, and middle school education in Bogotá in 2000-2004. This article also discusses research conducted by teachers during the period analyzed. It conceptualizes what pedagogical research is and how it differs from educational research in terms of subjects, methods, and results. This discussion illustrates the struggle to recognize that educators also produce knowledge and do not simply implement practices proposed by professionals in educational research.

Keywords

Pedagogic Research, Preschool Education, Bogotá – Colombia – 2000- 2004 – Investigations, Project ReportsInvestigación pedagógica, educación preescolar investigaciones (Bogotá -Colombia, 2000-2004), Informes de proyectoInvestigación pedagógica, educación preescolar investigaciones (Bogotá -Colombia, 2000-2004), Informes de proyectoPesquisa Pedagógica, Educação Pré-escolar – Bogotá (Colômbia) – 2000-2004 – Pesquisas, Reporte do Projeto

References
Camargo, M. (2005). Maestro-investigador y ¿por qué no? En C. Hernández et al. Navegaciones. El magisterio y la investigación (pp.111-139). Bogotá: IESALC-COLCIENCIAS.

Camargo, M., Calvo, G., Pineda, C., Guzmán, R., Gutiérrez, M., Pedraza, A. & Halima, F. (2008). Investigación educativa y pedagógica en Bogotá: estado del arte 2000-2004. Bogotá: ARFO.

Convenio Andrés Bello. (1999, noviembre). La investigación como práctica pedagógica. Memoria del Simposio Internacional de Investigadores en Educación. Santa Marta: Autor.

Díaz, M. (1993). El Campo Intelectual de la Educación en Colombia. Cali: Universidad del Valle.

Hernández, C., Plata, J., Vasco, E., Camargo, M., Maldonado, L. & González, J. (2005). Navegaciones. El magisterio y la investigación. Bogotá: IESALCCOLCIENCIAS.

Herrera, J. (1999). La investigación educativa en Santa fe de Bogotá. En CAB. (Ed.), La investigación como práctica pedagógica (pp. 155-175). Santa Marta: CAB.

Martínez, P. (1999). Palabras de instalación del Simposio Internacional de Investigadores en Educación. En CAB (Ed.), La investigación como práctica pedagógica (pp. 9-12). Santa Marta: CAB.

Parra, R. (1999). La vida de los maestros colombianos. Diversidad y modernidad. En CAB (Ed.), La investigación como práctica pedagógica (pp. 115- 124). Santa Marta: CAB.

Vasco, E. (2005). La investigación en el aula o el maestro investigador. En C. Hernández et al (Eds.). Navegaciones. El magisterio y la investigación (pp.103-110). Bogotá: IES ALC-COLCIENCI AS.

Vélez, A. & Calvo, G. (1992). Análisis de la investigación en la formación de investigadores. Nueve años de la maestría en Educación de la Universidad de La Sabana. El estado del arte o del conocimiento. Bogotá: Gráficas Sol.

Zuluaga, O. (1999). Hacia la construcción de un campo plural y abierto para la pedagogía: aproximaciones metodológicas. En C AB (Ed.), La investigación como práctica pedagógica (pp. 35-57). Santa Marta: CAB.
How to Cite
Calvo, G., Camargo Abello, M., & Pineda Báez, C. (2008). Educational Research or Pedagogic Research? The Case of Research in the Capital District. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 1(1). Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3362
Section
Articles