The beginning university teachers and their process of professional induction
PDF (Spanish)

Keywords

training of teachers
college teachers
Nobel prizes

How to Cite

Bozu, Z. (2009). The beginning university teachers and their process of professional induction. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 1(2). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3387
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

The purpose of this paper is to provide a theoretical and reflective overview about beginning at a university faculty and the induction process implied. The professional socialization stage the teacher lives at the beginning of their careers has been an object of analysis especially in the North-American context and there is a wide literature on other settings different to universities. This work is based on those ideas in order to contextualize these issues to the university setting.

PDF (Spanish)

Benedito, V., Ferrer, V. & Ferreres, V. (1995). La formación universitaria a debate. Análisis de problemas y planteamientos de propuestas para la docencia y la formación del profesorado universitario. Barcelona: Publicacions Universitat de Barcelona.

Bolam, R., Clark, J., Jones, K., Harper-Jones, G., Timbrell, T, Jones. R., Thorpe, R. (1995). The Induction of Newly Qualified teachers in Schools: where next? British Journal of In-Service Education, 21, (3).

Borko, H. (1986). Clinical teacher education: the induction years. In J. Hofman & S. Edwards (eds.). Reality and reform in clinical teacher education. New York: Random House, pp. 45-64, 1986.

Burke, P. (1987). Teacher development. Induction, renewal and redirection. London: Falmer Press, pp. IX.

Castelló, M. & Mayoral, P. ¿A qué retos se enfrenta un profesor novel? artículo consultado en http://www.educaweb.com/noticia/2005/06/06/retos-se-enfrenta-profesor-novel-21917.html. Fecha de consulta 10 de abril de 2006.

Colén, M., Cano, E., Lleixà, T. & Medina, J. L. (2000). Las necesidades formativas del profesorado universitario novel para el ejercicio de la función docente. Comunicación presentada en el 1er. Congreso Internacional Docencia Universitaria e Innovación. Barcelona: ICE-UPC-UaB-UB.

Cruz-Tomé, M. A. de la (1999). El programa de formación inicial para la docencia universitaria en la Universidad Autónoma de Madrid. Disponible en www.ub.es/forum/sadu.htm. Fecha de consulta: 22 de agosto de 2005.

Dunkin, M. (1990). the induction of academic staff to a University: process and product. Higher Education, 20, 1, 47-66.

Feixas, M. (2000). Estudio de las problemáticas del profesorado novel en la Universitat Autònoma de Barcelona. Comunicación presentada en I Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación. Barcelona: ICE-UPC-UB-UaB.

Feixas, M. (2002). El desenvolupament profesional del profesor universitari com a docent.Tesis doctoral inédita. Barcelona: Universitat autòno- ma de Barcelona.

Gibbs, G. P. & Habeshaw, T. (1989). Preparing to teach: an introduction to effective teaching in higher education. Bristol: technical and Educational Service Ltd.

Giroux, H. (1987). La formación del profesorado y la ideología del control social. Revista de Educación, 284, pp. 53-76.

Gold, Y. (1997). Beginning teacher support. attrition, mentoring and induction. En J. Sikula, T. Buttery & E. Guyton (eds.). Handbook of Research on Teacher Education. Second Edition, New York: MacMillan, pp. 548-594.

González-Sanmamed, M. (1999). La formación del profesorado novel. En V. Ferreres & F. Imbernón (edit.). Formalización y actualización para la función pedagógica. Madrid: Síntesis.

Goodlad, J. (1997). In praise of Education. New York: teachers College Press.

Henkel, M. (2000). Academic Identities and Policy Change in Higher Education. London: Jessica Kingsley.

Huberman, M. (1989). La vie des enseignants. Evolution et bilan d’une profession. Lausanne: Delachaux et Niestlé.

Imbernón, F. (1994). La formación del profesorado. Barcelona: Paidós. Imbernón, F. (2004) (6a edición). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: graó.

Knight, P. (2006). El profesorado de educación superior. Formación para la excelencia. Madrid: Nancea.

Marcelo, C. (1988). Pensamientos pedagógicos y toma de decisiones de los profesores en la planificación de la enseñanza. Revista Enseñanza, 4-5, pp. 31-47.

Marcelo, C. (1999). Estudios sobre estrategias de inserción profesional en Europa. Revista Iberoamericana de Educación, 19, pp. 101-144.

Marcelo, C. & Mayor-Ruiz, C. (2000). Aterriza como puedas: profesores principiantes e iniciación profesional. En T. Hornilla (coord.). Formación del profesorado universitario y calidad de la enseñanza. País Vasco: Universidad del País Vasco.

Mingorance-Díaz, P., Mayor-Ruiz, C., Marcelo-García, C. (1993). El primer año en la universidad. análisis de problemas de profesores principiantes. Reu: Revista de Enseñanza Universitaria. 1993. pp. 19-36. Sevilla: grupo de Investigación Didáctica, gID.

Perrenoud, P. (1993). Formation initiale des maîtres et professionnalisation du métier. Revue des Sciences de l’Éducation, Montréal, XIX (1), pp. 59-76.

Sánchez-Moreno, M. & Mayor-Ruiz, C. (2006). Los jóvenes profesores universitarios y su formación pedagógica. Claves y controversias. Revista de Educación, 339, pp. 923-946.

Sikes, P. (1985). The life cycle of the teacher. En S. J. Ball y I. F. Goodson (eds.) Teachers’ Lives and Careers. London: the Falmer Press, pp. 67- 70.

Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Valli, L. (1992). Beginning teacher problems: areas for teacher education improvement. Action in Teacher Education, XIV, (1), pp. 18-25.

Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54 (2), pp. 143-178.

Vera, J. (1988). El profesor principiante. Las dificultades de los profesores en los primeros años de trabajo en la enseñanza. Valencia: Promolibro.

Vonk, J. H. C. (1996). Teacher induction: an essential element at the start of teachers’ careers. (La iniciación del profesor: un elemento esencial al comienzo de la carrera docente). En Revista Española de Pedagogía, 200, pp. 5-25.

Zeichner, K. & Gore, J. (1990). Teacher socialization. En W.R. Houston, M. Haberman y J. Sikula (Eds.). Handbook of Research on Teacher Education. New York: MacMillan, pp. 329-372.

Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.

Creative Commons Attribution 4.0 International Public License