Abstract
The research aimed to understand the social conflict that exists in Colombia based on the content of 33 textbooks of social science from the primary education level, which were published between 2003-2013. The methodology of content analysis was used to give meaning to the messages of the conflict that were taught through the discursive content, activities and iconography of the books. As a result, the analysis revealed the violent situation of the country, which has evolved as a social conflict with political and armed influence by involving guerrillas against victims, society and state.
Abric, Jean Claude (1987). L’ étude experiméntale des représentations sociales. Les représenta- tions sociales. En Denise Jodelet (dir). Sociologie d’aujourd’hui, 205-223. Paris: Presses Universitaires de France, PUF.
Alzate-Piedrahita, María Victoria (2001). Las concepciones de infancia en los textos escolares colombianos de ciencias sociales de la escuela básica primaria colombiana. 1960-2000. Tesis doctoral. Universidad de Valladolid, Valladolid. Director: Agustín Escolano-Benito.
Alzate-Piedrahita, María Victoria & Gómez-Mendoza, Miguel Ángel (2010). Las transformaciones de la didáctica: del libro de texto escolar impreso al libro de texto escolar electrónico. Revista El Edu- cador, 9, 24-30. Disponible en: http://es.calameo. com/read/000085494fef29e5918a
Alzate-Piedrahita, María Victoria; Gómez-Mendoza, Miguel Ángel & Romero-Loaiza, Fernando (1999). Textos escolares y representaciones sociales de la familia. I. Definiciones, dimensiones y campos de investigación. Pereira: Editorial Botero Gómez y Cía. Ltda. Disponible en: http://reposi torio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/3383
Alzate-Piedrahita, María Victoria; Gómez-Mendoza, Miguel Ángel & Romero-Loaiza, Fernando (1999). Textos escolares y representaciones sociales de la familia. II. Las representaciones sociales: definiciones y aspectos metodológicos. Pereira: Editorial Botero Gómez y Cía. Ltda. Disponible en: http://repositorio.utp.edu.co/dspace/hand le/11059/3403
Alzate-Piedrahita, María Victoria; Gómez-Mendoza, Miguel Ángel & Romero-Loaiza, Fernando (1999). Textos escolares y representaciones sociales de la familia. III. Representaciones sociales de la familia en los textos escolares de ciencias sociales en la educación básica primaria colombiana. Pereira: Editorial Botero Gómez y Cía. Ltda. Disponible en: http://repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/3402
Alzate-Piedrahita, María Victoria; Gómez-Mendoza, Miguel Ángel & Romero-Loaiza, Fernando (2013). G. M. Bruño. La edición escolar en Colombia 1900-1930. Bogotá: ECOE Ediciones, Universidad Tecnológica de Pereira, UTP.
Alzate-Piedrahita, María Victoria; Lanza-Sierra, Clara Lucía & Gómez- Mendoza, Miguel Ángel (2007). Usos de los libros de texto escolar: actividades, funciones y dispositivos didácticos. Pereira: Postergraph S.A. Disponible en: http://blog.utp.edu.co/investigacioneneducacion ypedagogia/files/2011/02/Uso-de-los-Libros-de-Texto-Escolar.pdf
Benítez-Páez, Luis Medardo & Barragán-Bernal, Fabián (2003). Herramien- tas sociales 4. Bogotá: Santillana.
Buitrago-Piñeros, César Augusto; Pulido-Albarracín, Miguel Ángel & Maraboli-Salazar, Osvaldo Vladimir (2013). Los caminos del saber, Sociales 5. Bogotá: Santillana.
Centro Nacional de Memoria Histórica & Sánchez-Gómez, Gonzalo (coord.) (2010). La tierra en disputa. Memorias de despojo y resistencia campesina en la Costa Caribe (1960-2010). Bogotá: Ediciones Semana. Disponible en: http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2010/tierra_conflicto/la_tierra_en_%20disputa.pdf
Cepeda, Margarita (2003). Conflicto reprimido, violencia latente. Revista de Estudios Sociales, Universidad de los Andes, 14, 109-115. Disponible en: https://res.uniandes.edu.co/view.php/296/index.php?id=296
Chaustre-Avendaño, Álvaro & Pulido-Cortés, Óscar (2003). Identidades 4. Bogotá: Norma.
Colmenares, Germán (1991). La batalla de los manuales en Colombia. En Michael Riekenberg (comp.). Latinoamérica: enseñanza de la historia, libros de texto y conciencia histórica, 87-99. Buenos Aires, Madrid, Frankfurt: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, FLACSO, Alianza Editorial, Georg Eckert Institut für internationale Schulbuchforschung, GEI. Disponible en: http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/xmlui/bitstream/handle/10893/7417/5.%20La%20batalla%20de%20los%20manuales%20en%20Colombia%20-%20Colmena res%20Germ%C3%A1n.pdf?sequence=1
Echeita-Sarrionandia, Gerardo (2008). Inclusión y exclusión educativa. De nuevo “voz y quebranto”. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6 (2), 99-118. Disponible en: http:// www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol11num2/art5.pdf
Escolano-Benito, Agustín (2000). Tipología de libros y géneros textuales en los manuales de la escuela tradicional. En Alejandro Tiana-Ferrer (ed.). El libro escolar, reflejo de intenciones políticas e influencias pedagógicas, 439-450. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED, Centro de Investigación interuniversitario dedicado al estudio histórico de los manuales escolares de España, Portugal y América Latina, MANES.
Fajardo, Fanny Hermelinda (2008). Navegantes sociales 5. Bogotá: Norma. Feo-Basto, José Vicente (2003). Identidades 3, libro de actividades. Bogotá: Norma.
Fernández-Reiris, Adriana (2005). La importancia de ser llamado “libro de texto”. Hegemonía y control de currículo en el aula. Buenos Aires: Universidad Nacional de la Patagonia Austral, Miño y Dávila Editores.
García-Escobar, Manuel; Nensthiel, Andrea; Machicado-Villamizar, Javier & Sánchez-Urresty, Luisa (2011). ZonActiva Sociales 5. Bogotá: Norma. Georg Eckert Institut für internationale Schulbuchforschung, GEI (2014). The Georg Eckert Institute for International Textbook Research. Alemania. Disponible en: http://www.gei.de/en/the-institute.html
Gimeno-Sacristán, José (2002). Curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Ediciones Morata.
Giraldo, Germán; Noreña-Blanco, María Isabel & Madrid-Soto, Adriana G. (2008). Aprendo Ciencias Sociales 5. Bogotá: Ediciones SM. Gómez-Mendoza, Miguel Ángel (1999). Análisis de contenido cualitativo y cuantitativo: definición, clasificación y metodología. Revista de Ciencias Humanas, 20, 103-113. Disponible en: http://www.utp.edu.co/~chumanas/revistas/revistas/rev20/gomez.htm
Gómez-Mendoza, Miguel Ángel (2004). Los símbolos de la Revolución Francesa en los textos escolares de Ciencias Sociales: “Historia de la educación secundaria colombiana (1960-1999)”. Revista de Ciencias Humanas, 33, 137-160.
Gómez-Mendoza, Miguel Ángel; Alzate-Piedrahita, María Victoria & Gallego-Cortez, Geoffrin Ninoska (2009). Saber y evaluación de libros de texto escolar. Una herramienta de reflexión y acción. Pereira: Editorial Papiro. Disponible en: http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/handle/11059/3382/Evaluaci%F3n%20de%20libros%20de%20texto%20escolar.pdf;jsessionid=C88953662602DE25956F3464ACB194CB?sequence=1
Guerra, María del Rosario & Plata, Juan José (2005). Estado de la investigación sobre conflicto, posconflicto, reconciliación y papel de la sociedad civil en Colombia. Revista Estudios Sociales, 21, 81-92. Disponible en: http://res.uniandes.edu.co/view.php/461/index.php?id=461
Gutiérrez, Carlos B. (2003). Cultura de conflictos en vez de tolerancia. Revista de Estudios Sociales, Universidad de los Andes, 14, 63-70. Disponible en: https://res.uniandes.edu.co/view.php/285/index. php?id=285
Hernández-Sampieri, Roberto; Fernández-Collado, Carlos & Baptista- Lucio, Pilar (2003). Metodología de la investigación. 3a ed. México: McGraw-Hill. Disponible en: http://www.dgsc.go.cr/dgsc/documentos/cecades/metodologia-de-la-investigacion.pdf
Jodelet, Denise (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En Serge Moscovici. Psicología Social, II. Capítulo 13, 469- 494. Madrid: Editorial Paidós. Disponible en: https://sociopsicologia.files.wordpress.com/2010/05/rsociales-djodelet.pdf
Johnsen, Egil Børre (1996). Libros de texto escolar en el caleidoscopio. Estudio crítico de la literatura y la investigación sobre los textos escolares. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor.
Lässig, Simone (2009). ¿Textos escolares de historia como medio de reconciliación? Algunas observaciones sobre textos bilaterales e “historias comunes”. En Seminario Internacional Textos Escolares de Historia y Ciencias Sociales, 11-23. Santiago de Chile: Ministerio de Educación. Disponible en: https://historia1imagen.files.wordpress.com/2010/03/ libro_historia_web.pdf
Lizarralde-Jaramillo, Mauricio (2012). Ambientes educativos y territorios del miedo en el conflicto armado: estudio sobre escuelas del Bajo y Medio Putumayo. Revista Colombiana de Educación, 62, 21-39. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n62/n62a02.pdf
Manrique-Villanueva, Lina María Patricia; Ortiz-Jiménez, José Guillermo; Guzmán-González, Tulia Ángela; Acosta-Jiménez, Wilson Armando & Ardila-Segura, Eleonora (2009). Estrategias en ciencias sociales 5. Bogotá: Libros & Libros.
Melo-Moreno, Vladimir; Rodríguez, Claudia Alicia; Feo-Basto, José Vicente; Chaustre-Avendaño, Álvaro & Pulido-Cortés, Óscar (2003). Identidades 5. Bogotá: Norma.
Ministerio de Educación Nacional (2004). Serie lineamientos curriculares, Ciencias Sociales. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339975_ recurso_1.pdf
Mora, Martín (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea Digital, Universidad de Guadalajara, México, 2, 1-25. Disponible en: http://www.raco.cat/index.php/Athenea/article/viewFile/34106/33945
Moreno-Fernández, Martha (2006a). Nueva ciencias sociales 3. Bogotá: Grupo Editorial Educar.
Moreno-Fernández, Martha (2006b). Nueva ciencias sociales 5. Bogotá: Grupo Editorial Educar.
Moreno-Lache, Nubia (2008). Vivencias 1. Bogotá: Voluntad S.A.
Moscovici, Serge (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Editorial Huemul. Moscovici, Serge (1986). Psicología social, II. Madrid: Editorial Paidós.
Ossenbach-Sauter, Gabriela (2000). La investigación sobre manuales escolares en América Latina: la contribución del Proyecto Manes. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 19, 195-203. Disponible en: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/ article/view/10797/11195
Pingel, Falk (2010). UNESCO Guidebook on Textbook Research and Text- book Revision. Paris, Braunschweig: UNESCO, Georg Eckert Institut für internationale Schulbuchforschung, GEI. Disponible en: http:// www.unesco.org/new/en/media-services/single-view/news/unesco_guidebook_on_textbook_research_and_textbook_revision/
Posner, George J. (2004). Conceptos de currículo y propósitos del estudio del currículo. En Análisis del currículo, 3-28. Ciudad de México: McGraw-Hill. Disponible en: http://docslide.com.br/documents/con ceptos-de-curriculo-y-propositos-del-estudio-del-curriculo.html
Pulido-Cortés, Óscar; Chaustre-Avendaño, Álvaro; Feo-Basto, José Vicente & Gordillo, Andrés Felipe (2004, 2005, 2006). Nuevo identidades 4. Bogotá: Norma.
Radkau-García, Verena (1996). Estudios del “Instituto Georg Eckert para la investigación internacional sobre libros de texto”. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 10, 3-9. Disponible en: http://mobiroderic.uv.es/bitstream/handle/10550/29876/2957. pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rodríguez-Takeuchi, Laura Kiku (2009). Los municipios colombianos y el conflicto armado. Una mirada a los efectos sobre la efectividad en el desempeño de los gobiernos locales. Revista Colombia Internacional, Universidad de los Andes, 70, 93-120. Disponible en: http://colombiainternacional.uniandes.edu.co/view.php/484/index. php?id=484
Sánchez-Gómez, Gonzalo & Centro Nacional de Memoria Histórica (2013). ¡Basta ya! Colombia: memorias de guerra y dignidad. Bogotá: Imprenta Nacional. Disponible en: http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/micrositios/informeGeneral/
Sarmiento-Gordillo, Héctor Manuel & Campuzano-Pineda, Álvaro Rafael (2008). Vivencias 5. Bogotá: Voluntad S.A.
Valencia-Agudelo, Germán Darío; Gutiérrez-Loaiza, Alderid & Johansson, Sandra (2012). Negociar la paz: una síntesis de los estudios sobre la resolución negociada de conflictos armados internos. Revista Estudios Políticos, Universidad de Antioquia, 40, 149-174. Disponible en: http:// revistaestudiospoliticos.udea.edu.co/index.php/estudiospoliticos/ article/viewFile/13209/11854
Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License