Abstract
During the last decades, the use of Telepsychology as a tool for mental health care has experienced a significant rise worldwide. Despite the existence of teleconsultation services in Colombia, few studies about it have been published. As a result of the health crisis caused by the COVID-19 pandemic, the Telepsychology care service was implemented in a university psychological care center. The goal of this study is to characterize the care experiences of the Telepsychology modality from the point of view of the consultants and students in their clinical practice. This with the purpose of enhancing the knowledge in this area and contributing to the evaluation of the viability of these services. A descriptive characterization study was carried out, with a cross-sectional design. The research team elaborated a questionnaire, that was answered by 253 consultants and 77 students. The information obtained evidenced that Telepsychology care achieved high levels of satisfaction with the treatment received, the possibility of establishing a therapeutic bond and the development of clinical skills in students. Therefore, this care modality was an alternative to remove boundaries to health care. Follow-up studies at different times of the process are suggested for greater reliability of the results.
Acero, P. D., Cabas, K., Caycedo, C., Figueroa, P., Patrick, G., & Martínez, M. (2020). Telepsicología: sugerencias para la formación y desempeño profesional responsable. Colpsic y Ascofapsi.
Alcázar, R. (2007). Expectativas, percepción del paciente hacia su terapeuta y razones para asistir a dos o más sesiones. Salud Mental, 30(5), 55-62. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=58230509
Arias, M. (2014). De la psicología clínica: su historia, definición y conceptos. Revista Electrónica Psyconex. Psicología, Psicoanálisis y Conexiones, 6(9), 1-9. https://revistas.udea.edu.co/index.php/Psyconex/article/view/22442
Asociación Colombiana de Facultades de Psicología. (2019). Caracterización y revisión sistemática de la formación en Psicología clínica en Colombia (Informe Final). Ascofapsi.
Backhaus, A., Agha, Z., Maglione, M. L., Repp, A., Ross, B., Zuest, D., Rice-Thorp, N., Lohr, J., & Thorp, S. R. (2012). Videoconferencing psychotherapy: A systematic review. Psychological Services, 9(2), 111-131. https://doi.org/10.1037/a0027924
Becevic, M., Boren, S., Mutrux, R., Shah, Z., & Banerjee, S. (2015). User satisfaction with telehealth: Study of patients, providers, and coordinators. The Health Care Manager, 34(4), 337-349. https://doi.org/10.1097/HCM.0000000000000081
Bernhard, P. A., & Camins, J. (2020). Supervision from afar: Trainees’ perspectives on telesupervision. Counselling Psychology Quarterly, 1-11. https://doi.org/10.1080/09515070.2020.1770697
Bordin, E. (1979). The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 16(3), 252-260. https://doi.org/10.1037/h0085885
Casari, L. M., & Stefanini, F. (2020). Alianza Terapéutica en tiempos de COVID-19: perspectivas de pacientes de Argentina. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 24(2), 198-211. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/5713
Colón, T., Escobar, A., Santacoloma, A., Granados-García, A., Moreno, S., & Silva, L. (2019). Caracterización psicosocial y de motivos de consulta de la población asistente a 28 Centros de Atención Psicológica Universitarios en Colombia. Universitas Psychologica, 18(4), 1-23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-4.cpmc
Corbella, S., Botella, L., Gómez, A. M., Herrero, O., & Pacheco, M. (2011). Características psicométricas de la versión española del Working Alliance Inventory-Short (WAI-S). Anales de Psicología, 27(2), 298-301. https://revistas.um.es/analesps/article/view/122881
De la Torre, M., & Pardo, R. (2018). Guía para la intervención telepsicológica. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. https://www.psichat.es/guia-para-la-intervencion-telepsicologica-2019.pdf
Durao, M. (2017). El uso de tecnología y la persona del terapeuta en psicoterapia. IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIV Jornadas de Investigación XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-067/254.pdf
Entenberg, G., Ciliberti, A. G., Ruiz, E., Nishimuta, K. A., & Bunge, E. (2019). Actitudes de los terapeutas argentinos hacia la incorporación de nuevas tecnologías en psicoterapia: diez años de evolución. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 28(3), 304-313. https://doi.org/10.24205/03276716.2019.1121
Feixas, G., Pucurull, O., Roca, C., Paz, C., García-Grau, E., & Bados, A. (2012). Escala de Satisfacción con el Tratamiento Recibido (CRES-4): la versión en español. Revista de Psicoterapia, 23(89), 51-58. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/65891/1/637379.pdf
Germain, V., Marchand, A., Bauchard, S., Guay, S., & Drouin M. (2010). Assessment of the therapeutic alliance in face-to-face or videoconference treatment for Posttraumatic Stress Disorder. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 13(1), 2-9. https://doi.org/10.1089=cyber.2009.0139
Goldschmidt, L., Langa, M., Masilela, B., Ndhlovu, L. M., Mncina, B., Maubane, B., & Bujela, K. (2021). Telepsychology and the COVID-19 pandemic: The experiences of psychologists in South Africa. South Africal Journal of Psychology, 51(2), 1-12. https://doi.org/10.1177/0081246321993281
González-Peña, P., Torres, R., Del Barrio, V., & Olmedo, M. (2017). Uso de las nuevas tecnologías por parte delos psicólogos españoles y sus necesidades. Clínica y Salud, 28, 81-91. https://doi.org/10.1016/j.clysa.2017.01.001
Hames, J. L., Bell, D. J., Pérez-Lima, L. M., Holm-Denoma, J. M., Rooney, T., Charles, N. E., Thompson, S. M., Mehlenbeck, R. S., Tawfik, S. H., Fondacaro, K. M., Simmons, K. T., & Hoersting, R. C. (2020). Navigating uncharted waters: Considerations for training clinics in the rapid transition to telepsychology and telesupervision during COVID-19. Journal of Psychotherapy Integration, 30(2), 348-365. https://doi.org/10.1037/int0000224
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (6.a ed., p. 12). McGraw-Hill.
Inman, A. G., Soheilian, S. S., & Luu, Linh P. (2018). Telesupervision: Building bridges in a digital era. Journal Clinical Psychology, 75, 292-301. https://doi.org/10.1002/jclp.22722
Ley Estatutaria 1581 de 2012. Por la cual se dictan disposiciones generales para la protección de datos personales. Octubre 17 de 2012. DO. N.o 48587.
Massip, C., Ortiz, R. M., Llantá, M. C., Peña, M., & Infante, I. (2008). La evaluación de la satisfacción en salud: un reto a la calidad. Revista Cubana de Salud Pública, 34(4), 1-10. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=21419854013
McCord, C. E., Saenz, J. J., Armstrong, T. W., & Elliott, T. R. (2015). Training the next generation of counselling psychologists in the practice of telepsychology. Counselling Psychology Quarterly, 28(3), 324-344. https://doi.org/10.1080/09515070.2015.1053433
Ministerio de Salud y Protección Social. (2020). Telesalud y telemedicina para la prestación de servicios de salud en la pandemia por COVID-19. Ministerio de Salud y Protección Social/Universidad de Antioquia.
Montero-Marín, J., Carrasco, J. M., Roca, M., Serrano-Blanco, A., Gili, M., Mayoral, F., & Luciano, J. V. (2013). Expectations, experiences and attitudes of patients and primary care health professionals regarding online psychotherapeutic interventions for depression: Protocol for a qualitative study. BMC Psychiatry, 13(64), 1-7. http://www.biomedcentral.com/1471-244X/13/64
Monthuy-Blanc, J., Bouchard, S., Maïano, C., & Séguin, M. (2013). Factors influencing mental health providers’ intention to use telepsychotherapy in First Nations communities. Transcultural Psychiatry, 50(2), 323-343. https://doi.org/10.1177/1363461513487665tps.sagepub.com
Muñiz, J. (2018). Introducción a la psicometría: Teoría clásica y TRI. Editorial Pirámide.
Nielse, M., & Levkovich, N. (2020). COVID-19 and mental health in America: Crisis and opportunity? Families, Systems, & Health, 38(4), 482-485. https://doi.org/10.1037/fsh0000577
Pierce, B., Perrin, P. B., Tyler, C. M., & McKee, G. B. (2021). The COVID-19 telepsychology revolution: A national study of pandemic-based changes in U.S. Mental Health Care Delivery. American Psychological Association, 76(1), 14-25. https://doi.org/10.1037/amp0000722
Reese, R. J., Mecham, M. R., Vasilj, I., Lengerich, A. J., Brown, H. M., Simpson, N. B., & Newsome, B. D. (2016). The effects of telepsychology format on empathic accuracy and the therapeutic alliance: An analogue counselling session. Counselling and Psychotherapy Research, 16(4), 256-265. https://doi.org/10.1002/capr.12092
Resolución 8430 de 1993 [Ministerio de Salud]. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Octubre 4 de 1993.
Richardson, L., Reid, C., & Dziurawiec, S. (2015). “Going the Extra Mile”: Satisfaction and alliance findings from an evaluation of videoconferencig telepsychology in rural Western Australia. Australian Psychologist, 50, 252-258. https://doi.org/10.1111/ap.12126
Rodríguez, M. L., & Salinas, J. L. (2011). Entrenamiento en habilidades terapéuticas: algunas consideraciones. Enseñanza e Investigación en Psicología, 16(2), 211-225. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=29222521001
Rodríguez-Morejón, A. (2016) El cliente en psicoterapia: contribución al resultado psicoterapéutico. Anales de Psicología, 32(1), 1-8. https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.192551
Ruíz, M. A. (1998). Habilidades terapéuticas. En M. A. Vallejo (Dir.), Manual de terapia de conducta (Vol. 1, pp. 83-131). Dykinson.
Sahebi, B. (2020). Clinical supervision of couple and family therapy during COVID-19. Family Process, 59(3), 989-996. https://doi.org/10.1111/famp.12591
Sandler, J., Dare, C., & Holder, A. (1992). El paciente y el analista. Las bases del proceso psicoanalítico. Paidós.
Simpson, S. G., & Reid, C. L. (2014). Therapeutic alliance in videoconferencing psychotherapy: A review. The Australian Journal of Rural Health, 22(6), 280-299. https://doi.org/10.1111/ajr.12149
Stubbings, D. R., Rees, C. S., Roberts, L. D., & Kane, R. T. (2013). Comparing in-person to videoconference-based cognitive behavioral therapy for mood and anxiety disorders: Randomized controlled trial. Journal of Medical Internet Research, 15(11), 258. https://doi.org/10.2196/jmir.2564
Terry-Jordan, Y., Bravo-Hernández, N., Elias-Armas, K. S., & Espinosa-Carás, I. (2020). Aspectos psicosociales asociados a la pandemia por COVID-19. Revista Información Científica, 99(6), 585-596. http://scielo.sld.cu/pdf/ric/v99n6/1028-9933-ric-99-06-585.pdf
Unidad de Salud Mental y Uso de Sustancias & Organización Mundial de la Salud. (2016). Protección de la salud mental y atención psicosocial en situaciones de epidemias (pp. 1-19). OPS/OMS. https://www.paho.org/disasters/dmdocuments/SM%20en%20epidemias.pdf
Varela, I., Amaya, G., Gómez, S., Álvarez, D., Díaz, S., Bulnes, J., Summer, A., Henríquez, O., & Durón, R. (2020). Funcionalidad y satisfacción de usuarios de una red piloto de telesalud en Danlí, Honduras. Innovare: Revista de Ciencia y Tecnología, 9(1), 2-7. https://doi.org/10.5377/innovare.v9i1.9654
Vásquez, J. (abril-mayo, 2012) Reflexión sobre cómo los psicólogos perciben las intervenciones psicológicas online. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 35, 346-365. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=194224362018
Yoon, E. J., Tong, D., Anton, G. M., Jasinski, J. M., Claus, C. F., Soo, T. M., & Kelkar, P. S. (2021). Patient satisfaction with neurosurgery telemedicine visits during the Coronavirus Disease 2019 Pandemic: A prospective cohort study. World Neurosurgery, 145, 184-191. https://doi.org/10.1016/j.wneu.2020.09.170

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Tatiana Colón Llamas, Andrea Escobar Altare, María Fernanda Ramírez Castro, Milton Eduardo Bermúdez Jaimes, María Camila López Sánchez, Sergio Guillermo Castellanos Urrego