Communities of Practice as a Comprehensive Framework for Teacher's Talent
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Talent
teaching professio
identity
teaching practice
community of practice
multi-affiliation

How to Cite

Barrios-Martínez, D. M., Zuluaga-Ocampo, Z. P., García-Cepero, M. C., Gómez-Hernández, F. A., Santamaría, A., Castro-Fajardo, L. E., & Sánchez-Vallejo, A. (2019). Communities of Practice as a Comprehensive Framework for Teacher’s Talent. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 11(23), 75-94. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.cpmc
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

¨Presents some results from the research titled Emergence Routes for the Teaching Talent, which was primarily intended to identify and examine factors associated with the talent emergence of teachers who did an outstanding pedagogical use of the technologies. In the analysis thereof, it is noticeable the work in the Communities of Practice (CoP) as a fundamental ecosystem for the emergence of teaching talent where the pedagogical experience serves as the cohesive axis. In addition, multi-affiliation appears as a dynamic that broadens the possibilities to negotiate the meaning of an experience and as a process impacting the teacher’s identity construction.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Aaronson, D.; Barrow, L. & Sander, W. (2007). Teachers and Student Achievement in the Chicago Public High Schools. Chicago: Federal Reserve Bank of Chicago.

Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. O. Barberá (trad.). Barcelona: Universitat de València. Disponible en: https://www.fceia.unr.edu.ar/geii/maestria/2014/DraSanjurjo/8mas/Ken%20Bain,%20Lo%20que%20hacen%20los%20mejores%20profesores%20de%20universidad.pdf

Barber, M. & Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Santiago de Chile: Programa de Promoción de la Reforma Educativa de América Latina y el Caribe, PREAL. Disponible en: https://www.oei.es/historico/noticias/spip.php?article3077

Barrios Martínez, D. & Gaitán Clavijo, M. (2010). Las representaciones de infancia en las prácticas para la enseñanza de la escritura: una mirada desde los cuadernos infantiles de educación pública en la ciudad de Bogotá. Entre Maestr@s, 10 (33), 74-81.

Cabrera, M. (2001). Historia, lenguaje y teoría de la sociedad. Madrid: Ediciones Cátedra.

Carr, W. (1996). ¿En qué consiste una práctica educativa? En Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica, capítulo IV, 86- 102. Madrid: Morata.

Darling-Hammond, L. (2000). How Teacher Education Matters. Journal of Teacher Education, 51 (3), 166-173. http://dx.doi.org/10.1177/0022487100051003002

Eiroá-Orosa, F. J.; Fernández-Pinto, I. & Pérez-Sales, P. (2008). Cuestionarios psicológicos e investigación en Internet: Una revisión de la literatura. Anales de Psicología, 24 (1), 150-157. Disponible en: http://www.um.es/analesps/v24/v24_1/19-24_1.pdf

Escorcia-Oyola, L. I. & Jaimes de Triviño, C. A. (2015). Tendencias de uso de las TIC en el contexto escolar a partir de las experiencias de los docentes. Educación y Educadores, 18 (1), 137-152. DOI: 10.5294/edu.2015.18.1.8. Disponible en: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/4588/3858

Gagné, F. (2005). From Gifts to Talents: the DMGT [Differentiated Model of Giftedness and Talent] as a Developmental Model. Conceptions of Gif- tedness, 2, 98-119. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511610455.008

García-Cepero, M. C.; Gómez-Hernández, F. A.; Barrios-Martínez, D. M.; Santamaría, A.; Sánchez-Vallejo, A. & Castro-Fajardo, L. E. (2015). Informe ejecutivo - Rutas de emergencia del talento docente: estudio de casos en maestros con un uso sobresaliente de las TIC. Documento de trabajo. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, Fundación Compartir y Fundación Telefónica. Disponible en: https://compartirpalabramaestra.org/ documentos/invescompartir/publicacion_talento-docente-javeriana.pdf

García-Cepero, M. C.; Gómez-Hernández, F. A.; Barrios-Martínez, D. M.; Santamaría, A.; Castro-Fajardo, L. E.; Sánchez-Vallejo, A. & Zuluaga-Ocampo, Z. P. (2016). Itinerarios, hitos y catalizadores asociados a la emergencia del talento docente. Revista de Psicología, 34 (1), 85-115. Disponible en: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/14559/15168

Gardner, H. (2001). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, FCE.

Harris, D. & Sass, T. (2009). What Makes for a Good Teacher and Who Can Tell? Washington: National Center for Analysis of Longitudinal Data in Education Research, CALDER, The Urban Institute. Disponible en: https://www.urban.org/sites/default/files/publication/33276/1001431-What-Makes-for-a-Good-Teacher-and-Who-Can-Tell-.PDF

Harris, D. & Sass, T. (2011). Teacher Training, Teacher Quality and Student Achievement. Journal of Public Economics, 95 (7-8), 798-812. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2010.11.009

Hernández-Sampieri, R.; Fernández-Collado, C. & Baptista-Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. Ciudad de México: Editorial Mc- Graw-Hill.

Herrera-González, J. D. & Flores-Hinojos, I. A. (2007). La cartografía social: una alternativa metodológica para el desarrollo de observatorios lo- cales en educación y pedagogía. Memorias del VI Congreso Internacional de Investigación en Educación y Pedagogía. Bogotá: IDEP.

Horn, J. & Cattell, R. (1966). Refinement and Test of the Theory of Fluid and Crystallized Intelligence. Journal of Educational Psychology, 57 (5), 253-270.

Kane, T.; Rockoff, J. & Staiger, D. (2008). What Does Certification Tell Us about Teacher Effectiveness? Evidence from New York City. Economics of Education Review, 27 (6), 615-631. http://dx.doi.org/10.1016/j. econedurev.2007.05.005. Disponible en: https://www0.gsb.columbia.edu/faculty/jrockoff/certification-final.pdf

Kukla-Acevedo, S. (2009). Do Teacher Characteristics Matter? New Results on the Effects of Teacher Preparation on Student Achievement. Economics of Education Review, 28 (1), 49-57. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2007.10.007

Litwin, E. (1998). El campo de la didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. En A. W. de Camilloni, M. C. Davini, G. Edelstein, E. Litwin, M. Souto & S. Barco. Corrientes didácticas contemporáneas, 91-115. Buenos Aires: Paidós. Disponible en: https://www.edmodo.com/file?id=4100fb139045cfb2a47bf419bc33c452

López-Vargas, B. I. & Basto-Torrado, S. P. (2010). Desde las teorías implícitas a la docencia como práctica reflexiva. Educación y Educadores, 13 (2), 275-291. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v13n2/v13n2a07.pdf

Martínez-Carazo, P. C. (2006). El método de estudio de caso. Estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento y Gestión, 20, 165-193. Disponible en: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/viewFile/3576/2301

Mönks, F. J. (1992). Desarrollo de los adolescentes superdotados. En Y. Be- nito Mate (coord.). Desarrollo y educación de los niños superdotados, 205-216. Salamanca: Amarú.

Nussbaum, M. C. (2011). Creating Capabilities. The Human Development Approach. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. http://dx.doi.org/10.4159/harvard.9780674061200

Paulston, R. G. & Liebman, M. (1995). The Promise of Critical Social Cartography. Inter American Review of Educational Development (OAS), 119.

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Editorial Graó.

Ramos Ford, V. & Gardner, H. (1997). Giftedness from a Multiple Intelligen- ces Perspective. En N. Colangelo & G. A. Davis (eds.). Handbook of Gifted Education, 54-66. Boston: Allyn and Bacon.

Renzulli, J. S. (1978). What Makes Giftedness? Reexamining a Definition. Phi Delta Kappan, 60 (3), 180-184.

Renzulli, J. S. (2012). Reexamining the Role of Gifted Education and Talent Development for the 21st Century. A Four-Part Theoretical Approach. Gifted Child Quarterly, 56 (3), 150-159. https://doi.org/10.1177/0016986212444901

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.

Schön, D. (1998). El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.

Spearman, C. (1904). General Intelligence, Objectively Determined and Measured. The American Journal of Psychology, 15 (2), 201-292. http://dx.doi:10.2307/1412107.JSTOR

Sternberg, R. J.; Jarvin, L. & Grigorenko, E. L. (2010). Explorations in Giftedness. Cambridge: Cambridge University Press.

Stevenson, H. W. & Stigler, J. W. (1999). ¿Por qué los escolares de Asia oriental tienen alto rendimiento académico? Estudios Públicos, 76, 297-357. Disponible en: http://ww2.educarchile.cl/Userfiles/P0001%5CFile%5Cstevenson%20Escolares%20de%20Asia%20y%20rendimiento.pdf

Terman, L. (1925). Mental and Physical Traits of a Thousand Gifted Children. Genetic Studies of Genius, 1. Stanford, California: Stanford University Press.

Thurstone, L. L. (1938). Primary Mental Abilities. Chicago: University of Chicago Press.

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.

Wenger, E.; McDermott, R. & Snyder, W. (2002). Cultivating Communities of Practice. Boston: Harvard Business School.

Yildirim, R. (2008). Adopting Communities of Practice as a Framework for Teacher Development. En C. Kimble, P. Hildreth & I. Bourdon (eds.). Communities of Practice. Creating Learning Environments for Educators, Vol. 1, 233-253. Charlotte, North Carolina: Information Age Publishing.

Zoppi, A. M. (2009). Los docentes y el conocimiento. Revista de Pedagogía Crítica Paulo Freire, 8 (7), 37-45. Disponible en: http://revistas.academia.cl/index.php/pfr/article/view/468/608

Zoppi, A. (2010). La reflexión sobre la práctica en la perspectiva emancipatoria en educación. Revista Estudios en Ciencias Humanas. Estudios y Monografías de los Posgrados, 1-10. Disponible en: http://hum.unne.edu.ar/revistas/postgrado/revista12/articulos/articulo2.pdf

Zuluaga, Z. (2017). Investigación universitaria en comunidades de práctica en ciencias sociales y humanas: grupos, culturas académicas disciplinares y organización institucional en discusión. Tesis doctoral. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana. Disponible en: https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/34476/ZuluagaOcampoZulmaPatricia2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.

Creative Commons Attribution 4.0 International Public License