Abstract
Nowadays many college students have a job while they complete the college studies. This research aims to compare the differences in the Grade Point Average (GPA) between den- tistry students who study and have a job and those who only study. The dentistry students from a college in North-Eastern Mexico were asked to answer a survey. The GPAs of students who study and have a job were similar to the GPAs of those who only study. In addition, it was found that the students who work in tasks related to the dentistry studies obtain better GPAs.
Aguiar-Barrera, M. E.; Gutiérrez-Pulido, H.; Lara Barragán-Gómez, A. & Villalpando-Becerra, J. F. (2011). El rendimiento académico de las mujeres en matemáticas: análisis bibliográfico y un estudio de caso en educación superior en México. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 11 (2), 1-24. DOI: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v11i2.10198. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44720020016
Albarracín, S.; Irigoyen, S. & Papel, G. (2010). El rendimiento académico de los alumnos según su perfil familiar. En X Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria en América del Sur. Balance y Prospectiva de la Educación Superior en el marco de los Bicentenarios de América del Sur, Mar del Plata, Argentina, 8-10 de diciembre de 2010. Disponible en: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/93280/ALBARRACIN.pdf?sequence=1
Andemariam, K.; Tsegai, S.; Andre, R. S. & Dhumal, P. (2015). Work Participation and Academic Achievement Theoretical and Practical Implications. European Journal of Business and Social Sciences, 3 (11), 15-32. Disponible en: http://www.ejbss.com/Data/Sites/1/vol3no11february2015/ ejbss-1516-15-workparticipationandacademicachievement.pdf
Applegate, C. & Daly, A. (2006). The Impact of Paid Work on the Academic Performance of Students: A Case Study from the University of Canberra. Australian Journal of Education, 50 (2), 155-166. DOI: 10.1177/000494410605000205
Bernuy-Torres, L. A. (2015). Valoración de la autoevaluación y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de odontología. Tesis de Maestría en Estomatología. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima. Disponible en: http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/4372
Blanch, J. M. (1996). Psicología social del trabajo. En J. L. Álvaro, A. Garrido & J. R. Torregrosa (coords.). Psicología social aplicada, 85-119. Madrid: Mc- Graw-Hill. Disponible en: https://psicuagtab.files.wordpress.com/2012/06/psicologia-social-aplicada-josc3a9-luis-alvaro1.pdf
Carrasco-Alurralde, P. & Oberliesen, R. (2013). Viviendo, trabajando y estudiando en la transformación: experiencias, actitudes y formas de vida de los estudiantes bolivianos: un estudio experimental. Revista Integra Educativa, 6 (1), 193-222. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v6n1/v6n1a10.pdf
Carrillo-Regalado, S. & Ríos-Almodóvar, J. G. (2013). Trabajo y rendimiento escolar de los estudiantes universitarios. El caso de la Universidad de Guadalajara, México. Revista de la Educación Superior, 42 (166), 09-34. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v42n166/v42n166a1.pdf
Fazio, M. V. (2004). Incidencia de las horas trabajadas en el rendimiento académico de estudiantes universitarios argentinos. Documentos de Trabajo Universidad Nacional de La Plata, UNLP, 52. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/3543
Fernández-Esquinas, M.; Escrivá-Chordá, M. Á. & Robles-Rodríguez, S. (2003). La situación social de los jóvenes en Andalucía. Instituto Andaluz de la Juventud, Colección Investigación y Juventud, No. 6. Disponible en: http://digital.csic.es/bitstream/10261/25190/1/viewcontent.pdf
Figueroa, C. (2004). Sistema de evaluación académica. 1a ed. San Salvador, El Salvador: Editorial Universitaria.
Ghavam, M.; Poor-Malek, F. & Imani, V. (2005). Effects of Dentistry Students’ Employment on their Academic Success (2003-2004). Majallah I Dandan- pizishki [Journal of Islamic Dental Association of Iran], 17 (53), 104-112. Disponible en: http://jida.ir/browse.php?a_id=186&sid=1&slc_lang=en
Gómez-Sánchez, D.; Oviedo-Marín, R. & Martínez-López, E. I. (2011). Factores que influyen en el rendimiento académico del estudiante universitario. Tecnociencia Chihuahua, 5 (2), 90-97. Disponible en: http://tecnociencia.uach.mx/numeros/v5n2/data/Factores_que_influyen_en_el_rendimiento_academico_del_estudiante_universitario.pdf
González-Cabanach, R. (1997). Concepciones y enfoques de aprendizaje. Revista de Psicodidáctica, 4, 5-39. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/175/17517797002.pdf
Guerra-Ramírez, M. I. (2005). Los jóvenes del siglo XXI, ¿para qué trabajan? Los sentidos del trabajo en la vida de jóvenes de sectores urbano-populares de la ciudad de México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10 (25), 419-449. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/140/14002507.pdf
Hurtado-Prieto, J. (2003). La teoría del valor de Adam Smith: la cuestión de los precios naturales y sus interpretaciones. Cuadernos de Economía, 22 (38), 15-45. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/9194/10091, http://www.scielo.org.co/pdf/ceco/v22n38/v22n38a02.pdf, http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722003000100002
King, T. & Bannon, E. (2002). At What Cost? The Price That Working Students Pay for a College Education. United States Public Interest Research Group, Washington, D.C. Disponible en: http://www.pirg.org/highered/atwhatcost4_16_02.pdf
León, Anibal (2007). Qué es la educación. Educere, 11 (39), 595-604. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/356/35603903.pdf
Martínez-Rizo, F. (2010). Los indicadores como herramientas para la evaluación de la calidad de los sistemas educativos. Sinéctica, 35, 1-17. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n35/n35a4.pdf
Mèda, D. (2007). ¿Qué sabemos sobre el trabajo? Revista de Trabajo, 3 (4), 17-32. Disponible en: http://www.trabajo.gob.ar/downloads/estadisticas/2007n04_revistaDeTrabajo.pdf
México (1917). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. Diario Oficial de la Federación, 5 febrero de 1917. Disponible en: http://www.sct.gob.mx/JURE/doc/cpeum.pdf
México (2015). Ley Federal del Trabajo. Diario Oficial de la Federación, 24 febrero de 2018. Disponible en: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/125_220618.pdf, http://www.senado.gob.mx/comisiones/desarrollo_social/docs/marco/ Ley_FT.pdf
México, Subsecretaría de Educación Superior (2010). Los jóvenes y la educación. Encuesta Nacional de la Juventud 2010. México: Secretaría de Educación. Disponible en: http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/2249/1/images/vf- jovenes-educacion-ninis.pdf
Moreau, M. P. & Leathwood, C. (2006). Balancing Paid Work and Studies: Working (‐Class) Students in Higher Education. Studies in Higher Education, 31 (1), 23-42. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/03075070500340135
Motte, A. & Schwartz, S. (2009). Are Student Employment and Academic Success Linked? Millennium Research Note #9. Disponible en: https://qspace.library.queensu.ca/bitstream/handle/1974/5817/090415_Student_Employment_RN9.pdf;jsessionid=91E535B1E4CAF9D4AFB37 949CE8E1814?sequence=1
Nonis, S. A. & Hudson, G. I. (2006). Academic Performance of College Students: Influence of Time Spent Studying and Working. Journal of Education for Business, 81 (3), 151-159. DOI: http://dx.doi.org/10.3200/JOEB.81.3.151-159
Pascarella, E. & Terenzini P. (1991). How College Affects Students. San Francisco: Jossey-Bass.
Rochford, C.; Connolly, M. & Drennan, J. (2009). Paid part-time employment and academic per- formance of undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 29 (6), 601-606. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2009.01.004
Salamonson, Y.; Everett, B.; Koch, J.; Andrew, S. & Davidson, P. M. (2012). The Impact of Term-Time Paid Work on Academic Performance in Nursing Students: A Longitudinal Study. International Journal Nursing Studies, 49 (5), 579-585. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2011.10.012. Disponible en: https://www.academia.edu/12246422/The_impact_of_term-time_paid_work_on_academic_performance_in_nursing_students_A_longitudinal_study
Taylor, G.; Lekes, N.; Gagnon, H.; Kwan, L. & Koestner, R. (2012). Need Satisfaction, Work-School Interference and School Dropout: An Application of Self-Determination Theory. British Journal Educational Psychology, 82 (4), 622-646. DOI: 10.1111/j.2044-8279.2011.02050.x
Vázquez-Galicia, L. E. (2009). ¿Estudias y trabajas? Los estudiantes trabajadores de la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 39 (3-4), 121-149. Recuperado 24 febrero de 2018 en: http://www.cee.edu.mx/revista/r2001_2010/r_texto/t_2009_3-4_06.pdf
Vélez-van Meerbeke, A. & Roa-González, C. N. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de medicina. Educación Médica, 8 (2), 24-32. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v8n2/original1.pdf
Watanabe, L. (2005). The Effects of College Student Employment on Academic Achievement. The University of Central Florida Undergraduate Research Journal, 1, 38-47. Disponible en: https://www.urj.ucf.edu/docs/urjmanuscript_watanabe_080509.pdf
Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License