Abstract
This research aims to identify the aspects involved in the creation of a cooperative relationship between teachers and families of students with any disability. It is a qualitative study conducted under a social constructivist approach. The participants were 32 parents of students with disabilities and 16 teachers from two educative institutions in Bogotá. Drawn representations and discussions groups were implemented. The processing consisted in open coding and narrative analysis. As a result, a structure with categories and subcategories was determined for the cooperative relationship, which would be useful as a guide for the interaction system be- tween parents and teachers.
Agudelo-Bedoya, M. & Estrada-Arango, P. (2013). Constructivismo y construccionismo social: algunos puntos comunes y algunas divergencias de estas corrientes teóricas. Prospectiva, 17, 353-378. DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i17.1156. Disponible en: http://revistaprospectiva.univalle.edu.co/index.php/prospectiva/article/view/1156/1276
Angenscheidt-Bidegain, L. & Navarrete-Antola, I. (2017). Actitudes de los docentes acerca de la educación inclusiva. Ciencias Psicológicas 2017; 11 (2): 233- 243. doi: 10.22235/cp.v11i2.1500. Disponible en: https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1500/1451
Berger, P. L. & Luckmann, T. (2001). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Editorial Amorrortu.
Blue-Banning, M.; Summers, J.; Frankland, H. C.; Nelson, L. L. & Beegle, G. (2004). Dimensions of Family and Professional Partnerships: Constructive Guidelines for Collaboration. Exceptional Children, 70 (2), 167-184. Disponible en: https://kuscholarworks.ku.edu/bitstream/handle/1808/6264/P13_DimensionsofFamily9_07.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bolívar, A. (2006). Familia y escuela dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146. Disponible en: http://www.revistaeducacion.mec.es/re339/re339a08.pdf
Bronfenbrenner, U. (2002). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Caillé, P. (1992). Uno más uno son tres: la pareja revelada a sí misma. Barcelona: Paidós.
Calderón, M. (2012). La educación inclusiva es nuestra tarea. Educación, 21 (40), 43-58. Disponible en: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/viewFile/2505/2450
Canales, M. & Peinado, A. (1995). Grupos de discusión. En J. Gutiérrez & J. Delgado (comps.). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales, 287-316. Madrid: Síntesis.
Cevallos-Mieles, O. (2016). Las habilidades comunicativas, una necesidad formativa del profesional del siglo XXI. Yachana Revista Científica, 5 (1), 130- 137. Disponible en: http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/290/193
Corbetta, P. (2007). Metodologías y técnicas de la investigación social. Madrid: McGraw-Hill.
Damm-Muñoz, X. (2010). Representaciones y actitudes del profesorado frente a la integración de niños/ as con necesidades educativas especiales al aula común. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3 (1), 25-35. Disponible en: http://sid.usal.es/idocs/F8/ART11920/representaciones_y_actitudes.pdf
Denzin, N. & Lincoln, Y. (2000). Handbook of Qualitative Research Lines of Narrative. London: SAGE Publications.
Dimitrova-Radojichich, D. & Chichevska-Jovanova, N. (2014). Parent’s Attitude: Inclusive Education of Children with Disability. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 2 (1), 13-17. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/269336491_Parents_attitude_Inclusive_education_of_children_with_disability
Duk, C. & Murillo, J. (2013). La colaboración como elemento definitorio de las escuelas inclusivas. Re- vista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 6 (2), 11-13. Disponible en: http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol6-num2/editorial.pdf
Epston, D.; White, M. & Murray, K. (1996). Una pro- puesta para re-escribir la terapia. En S. McNamee & K. Gergen (comps.). La terapia como construcción social, 121-141. Barcelona: Paidós.
Fernández-Batanero, J. (2013). Competencias docentes y educación inclusiva. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15 (2), 82-99. Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol15no2/contenido-fdzbatanero.html
Fontana, A.; Alvarado, A.; Angulo, M.; Marín, E. & Quirós, D. (2009). El apoyo familiar en el proceso de integración educativa de estudiantes con necesidades educativas en condición de discapacidad. Educare, 13 (2), 17-35. Disponible en: http://www.redalyc.org/html/1941/194114401003/index.html
Freire, P. (1998). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Ciudad de México: Siglo Veintiuno Editores.
García-Carmona, M. (2012). Trabajando de forma cooperativa en la escuela: abriendo la puerta a las familias. Revista Electrónica de Investigación Docencia Creativa, 1, 59-66. Disponible en: http:www.ugr.es/local/miguelgr/ReiDoCrea-Vol.1-Art.8-Garcia.pdf
Garnique-Castro, F. & Gutiérrez-Vidrio, S. (2012). Educación básica e inclusión: un estudio de representaciones sociales. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 4 (9), 577-593. Disponible en: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3577
Garreta i Bochaca, J. (2007). La participación de los progenitores en las instituciones escolares: realidades e imágenes. Lleida: Universitat de Lleida.
Gergen, K. (1996). Realidades y relaciones: aproximaciones a la construcción social. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
González-Rojas, Y. & Triana-Fierro, D. (2018). Actitudes de los docentes frente la inclusión de estudiantes
con necesidades educativas especiales. Educación y Educadores, 21 (2), 200-218. doi: 10.5294/edu.2018.21.2.2. Disponible en: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/viewFile/8783/4866
Hildebrand, D. von (2004). La importancia del respeto en la educación. Revista Científica de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 7, 221- 228. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83400715
Jiménez-León, I. (2008). La relación familia y escuela. Jaén, Andalucía: Íttakus. Disponible en: http://caps.educacion.navarra.es/primaria2/files/La%20relaci%C3%B3n%20familia%20escuela.pdf
Martínez-Navarro, E. (2010). Ética profesional de los profesores. Madrid: Universidades Jesuitas, UNIJES.
Montoya-Arango, V.; García-Sánchez, A. & Ospina-Mesa, C. (2013). Andar dibujando y dibujar andando: cartografía social y producción colectiva de conocimientos. Nómadas, 40, 191-205. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105131005013
Morey, L. A. (2009). Cuestión de confianza. Vuelos, 8 (8), 30-40. Disponible en: https://revistas.upc.edu.pe/index.php/pozo/article/view/235/190
Okuda, M. & Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 18 (1), 118-124. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80628403009
Pava-Ripoll, N. A. (2015). Narrativas conversacionales con familias y docentes de niños y niñas en condición de discapacidad: un aporte metodológico. Interdisciplinaria, 32 (2), 203-222. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18043528001
Peñafiel-Martínez, F. (2012). Planteamiento inclusivo de la participación de la familia en contextos de intervención con alumnos en condición de discapacidad. Revista de Educación Inclusiva, 5 (2), 117-127. Disponible en: http://www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/237/231
Poon-McBrayer, K. & Wong, P. (2013). Inclusive Education Services for Children and Youth with Disabilities: Values, Roles and Challenges of School Leaders. Children and Youth Services Review, 35 (9), 1520- 1525. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.06.009
Sales-Ciges, M.; Ferrández-Berrueco, R. & Molinet-García, O. (2012). Es- cuela intercultural inclusiva: estudio de caso sobre procesos de autoevaluación. Revista de Educación, 358, 153-173. DOI: 10- 4438/1988-592X-RE-2012-358-187. Disponible en: https://www. mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulos-re358/re35808.pdf?documentId=0901e72b8128205d
Sandoval-Mena, M.; Simón-Rueda, G. & Echeita-Sarrionandia, G. (2012). Análisis y valoración crítica de las funciones del profesorado de apoyo desde la educación inclusiva. Revista de Educación, 117-137. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-209. Disponible en: https://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre2012/re201205.pdf?documentId=0901e72b81426f62
Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.
Sukys, S.; Dumciene, A. & Lapeniene, D. (2015). Parental Involvement in Inclusive Education of Children with Special Educational Needs. Social Behavior and Personality, 43 (2), 327-338. DOI: https://doi.org/10.2224/sbp.2015.43.2.327. Disponible en: https://www.sbp-journal.com/index.php/sbp/article/view/4334
Terrón, E.; Alfonso, C. & Díez, E. (2003). Construir la comunicación entre la familia y la escuela como una relación de confianza. Barcelona: Graó Editorial.
Tiwari, A.; Das, A. & Sharma, M. (2015). Inclusive Education A “Rhetoric” or “Reality”? Teachers’ Perspectives and Beliefs. Teaching and Teacher Education, 52, 128-136. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2015.09.002. Disponible en: https://www.academia.edu/16964440/Inclusive_education_a_rhetoric_or_reality_Teachers_perspectives_and_beliefs
Trevithick, P. (2006). Habilidades de comunicación en intervención social: manual práctico. Madrid: Narcea.
Turnbull, A. & Turnbull, H. R. (1990). Families, Professionals, and Exceptionality: A Special Partnership. Columbus, Ohio: Merrill Publication Company.
Turnbull, A.; Turnbull H. R. & Kyzar, K. (2009). Cooperación entre familias y profesionales como fuerza catalizadora para una óptima inclusión: enfoque de los Estados Unidos de América. Revista de Educación, 349, 69-99. Disponible en: http://www.ince.mec.es/revistaeducacion/re349/re349_04.pdf
Valdés, Á. A. & Sánchez-Escobedo, P. A. (2016). Las creencias de los docentes acerca de la participación familiar en la educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18 (2), 105-115. Disponible en: https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1174/1446
Valles, M. S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid: Síntesis.
Warren, J.; Vialle, W. & Dixon, R. (2016). Transition of Children with Disabilities into Early Childhood Education and Care Centres. Australasian Journal of Early Childhood, 41 (2), 18-27. Disponible en: https://scholars.uow.edu.au/display/publication114586
White, M. & Epston, D. (1993). Medios narrativos para fines terapéuticos. Barcelona: Paidós.
Widding, G. & Berge, B. M. (2014). Teachers’ and Parents’ Experiences of Using Parents as Resources in Swedish Primary Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116 (21), 1587-1593. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.439
Yada, A. & Savolainen, H. (2017). Japanese In-Service Teachers’ Attitudes toward Inclusive Education and Self-Efficacy for Inclusive Practices. Teaching and Teacher Education, 64, 222-229. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2017.02.005
Young, K.; McNamara, P. M. & Coughlan, B. (2017). Authentic Inclusion-Utopian Thinking? - Irish Post-Primary Teachers’ Perspectives of Inclusive Education. Teaching and Teacher Education, 68, 1-11. http:// dx.doi.org/10.1016/j.tate.2017.07.017
Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License