Political Participation and Formation Means for Young Colombian Peace Builders
PDF (Spanish)

Keywords

Political Formation
Citizen Participation
Colombia – Social Means

How to Cite

Botero, P., Ospina, H. F., Gómez, E. A., & Gutiérrez Ospina, M. I. (2008). Political Participation and Formation Means for Young Colombian Peace Builders. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 1(1). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3357
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This study contributes to the information on the category of Conditions for Political/citizen participation, integrated with the Implications in political formation in contexts of violence. In this manner, participation is defined as those actions that affect power relations in social order, which are open to the characteristics of concrete performance spaces and times of the youth. The study argues that participation is a construct that varies according to contexts and times.

PDF (Spanish)

Abad, M. (2006). Participación, organización y ciudadanía juvenil. Recuperado el 27 de septiembre, 2007, de: http://www.redcreacion.org/documentos/simposio4if/FAcosta.html

Aguilera, O. (2006). Movidas, Movilizaciones y Movimientos: Etnografía al Movimiento Estudiantil Secundario en la Quinta Región. Observatorio de Juventud, Movilizaciones Estudiantiles: Claves para Entender la Participación Juvenil, 11, 34-40.

Almond, G. & Verba, S. (1963). The Civil Culture. Princenton: Princenton University Press.

Arendt, H. (1998). La condición humana. Barcelona: Paidós.

Arentd, H. (1999). Eichmann en Jerusalén: un informe sobre la banalidad del mal. Barcelona: Lumen.

Arendt, H. U. (2000). Rahel Varnhagen. Vida de una mujer judía. Barcelona: Lumen.

Balardini, S. (2005) ¿Qué hay de nuevo viejo?: una mirada sobre los cambios en la participación política juvenil. Recuperado el 28 septiembre, de http://www.nuso.org/upload/articulos/3299_1.pdf.

Botero, P. (2008). Apuntes sobre la categoría representaciones. En P. Botero (Comp.), Representaciones Sociales y Ciencias Sociales: Una perspectiva epistemológica y metodológica en las ciencias sociales. Buenos Aires: Espacio Editorial.

Botero, P. & Alvarado, S. (2006). Niñez ¿política? cotidianidad. Revista Ciencias Sociales Niñez y Juventud, 4(2), 97-130.

Botero, P., Cardona, M. & Loaiza, J. (2007) Subjetividad y política: Una perspectiva performativa. Revista de Ciencias Humanas, 37, 135-154.

Campbell, A., Gurin, G. & Miller, W. (1954). The voter Deciders. Evanston: Row Peterson.

Campbel, A., Converse, P., Miller, W. & Stokes, D. (1960). The American Voter. New York: Wiley.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe & Organización Iberoamerica de Juventud. (2004). La Juventud en Iberoamérica: tendencias y Urgencias. XII Conferencia Iberoamericana de Ministros de Juventud, México. Recuperado el 27 septiembre, 2007, de http://www.eclac.org/publicaciones/xml/6/20266/CEPAL_OIJ.pdf

Daiutte, C. (2004). Los jóvenes en conflicto escriben sobre el futuro: perspectiva internacional sobre el conflicto socio-político y cultural desde las narraciones de los y las jóvenes de tres regiones del mundo: Croacia, el Salvador y Estados Unidos. NY: City University of New York.

Delgado, R. (2005). Análisis de los marcos de acción colectiva en organizaciones sociales de mujeres, jóvenes y trabajadores. Tesis de Doctorado para la obtención del título de Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Facultad de Psicología, Universidad de Manizales, Manizales, Colombia.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2003). Formación del profesorado. Recuperado el 14 de septiembre, 2007, de www.enredate.org.

Fraser, N. & Honneth, A. (2006). ¿Redistribución o reconocimiento? Un debate político-filosófico. Madrid: Ediciones Morata.

Fundación Colombiana de Tiempo Libre y Recreación. (2005). Acerca de la participación infantil. Recuperado el 29 de noviembre, 2007 de http://www.funlibre.org/documentos/ludotecas/participacion.htm.

Hart, R. (1993). La participación de los niños, de la participación simbólica a la participación auténtica. Bogotá: UNICEF, Oficina Regional para América Latina y el Caribe.

Hopenhayn, M. (2004). Participación Juvenil y Política Pública: Un Modelo para Armar. Recuperado el 25 de septiembre, 2007 de http://www.abep.nepo.unicamp.br/site_eventos_alap/PDF/ALAP2004_409.PDF

Martínez, J. & Muñoz, G. (2007). Aproximaciones conceptuales a las políticas juveniles: desmodernización, anticipación moral y política de la vida. Revista Universitas Humanística, julio-diciembre, 67-91.

Marshall, T. H. (1998). Ciudadanía y Clase social. Madrid: Editorial Alianza.

Milbrath, L. W. (1981). Political participation. Handbook of political behavior. New York: Plenum Press.

Muñoz, G. (2006). Ciudadanías comunicativas. Tesis doctoral para acceder al título de Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud, Facultad de Psicología, Universidad de Manizales, Manizales, Colombia.

Muñoz, G., Alvarado, S. & Ospina, H. (2007). Construcción de conocimiento pertinente en las ciencias sociales: niñez, juventud y educación. Revista Hologramática, 7(VI), 233-249.

Muñoz, G. (2007). Identidades o subjetividades en construcción. Revista de Ciencias Humanas de la Universidad Tecnológica de Pereira, 37, 69-89.

Ospina, C. A. & Botero P. (2007). Estética, narrativa y construcción de lo público. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales Niñez y Juventud, 2(5), 843-889.

Reguillo, R. (1998). El año dos mil, ética, política y estéticas: Imaginarios adscripciones y prácticas juveniles. Caso Mexicano. En H. Cubides, M. C. Laverde & C.C. E. Valderrama (Eds.), Viviendo a toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades (pp. 57-82). Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Rodríguez, E. (2004). Participación Juvenil y políticas públicas en América Latina y el Caribe: algunas pistas iniciales para reflexionar colectivamente. Recuperado el 14 de septiembre, 2007, de http://www.iica.org.uy/redlat/publi035.doc

Sabucedo, J. M. (1988). Participación y política. En J. Seoane & A. Rodrí - guez (Eds.), Psicología Política (pp. 19-35). Madrid: Pirámide.

Sandoval, M. (1999). La relación entre los cambios culturales de fines de siglo y la participación social y política de los jóvenes. Recuperado el 28 de septiembre, 2007, de http://168.96.200.17/ar/libros/cyg/juventud/sandoval.pdf

Uribe, M. T. (1998). Ordenes complejos y ciudadanías mestizas. Revista de Estudios Políticos de la Universidad de Antioquia, 12, 25-46.

Uribe, M. T. (2001). Nación, ciudadano y soberano. Medellín: Corporación Región.

Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.

Creative Commons Attribution 4.0 International Public License