Cooperative learning: pedagogic practice for school and cultural development
PDF (Spanish)

Keywords

training of teachers
intercultural education
educational innovations
motivation in education
learning processes

How to Cite

Santos Rego, M. A., Lorenzo Moledo, M. del M., & Priegue Caamaño, D. (2009). Cooperative learning: pedagogic practice for school and cultural development. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 1(2). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3385
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

There is common agreement in the literature on school and cultural development in both primary and secondary education in terms of the use of cooperative learning techniques. This study deals with the effects that Eliot Aronson’s Jigsaw technique has produced in a group of teachers (N = 6) working in heterogeneous ethno-cultural classrooms. We used a quasi-experimental design for two groups, with pretests and postests. What our results show is the need of their systematic incorporation in the initial and continuous training of teachers, taking into account the advantages gathered in the course of the experience.

PDF (Spanish)

Ames, C. (1984). Competitive, cooperative, and individualistic goal struc- tures: a cognitive-motivational analysis. En C. Ames & R. Ames (eds.). Research on motivation in education (pp. 177-207). Orlando, Florida: academic Press.

Aronson, E., Blaney, N., Stephin, C., Sikes, J., & Snapp, M. (1978). The jigsaw classroom. Beverly Hills, California: Sage.

Banks, J. A. (ed.) (1995). Handbook of research on multicultural education. New york: MacMillan.

Blanco-Puga, M. R. (2002). Política educativa e inmigración. De las políticas a las prácticas. En C. Clavijo, C. & M. Aguirre (eds.). Políticas sociales y estado de bienestar en España: las migraciones (pp. 307-343). Madrid: Fundación Hogar del Empleado.

Cohen, E. G. (1972). Interracial interaction disability. Human Relations, 25, 9-24.

Cohen, E. G., Brody, C. M. & Sapon-Shevin, M. (Eds.) (2004). Teaching cooperative learning. The challenge for teacher education. New york: State University of New york Press, SUNy Press.

Díaz-Aguado, Ma. J. (2003). Educación intercultural y aprendizaje cooperativo. Madrid: Pirámide.

Díaz-Aguado, Ma. J. (2006). Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Madrid: Pearson.

Díaz-Aguado, Ma. J. & Baraja, A (1993). Educación y desarrollo de la tolerancia. Programas para favorecer la interacción educativa en contextos étnicamente heterogéneos. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, MEC.

Esteve, J. M. (2004). La formación del profesorado para una educación intercultural. Bordón, 56 (1) 95-115.

García-López, R. (2003). Formación del profesorado en pedagogía intercultural: contenidos actitudinales. Estudios sobre Educación, 4, 47-66.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Maruyama, G. (1983). Interdependence and interpersonal attraction among heterogeneous and homogeneous individuals: a theoretical formulation and a meta-analysis of the research. Review of Educational Research, 53 (1), 5-54.

Jordán, J. A. (2002). La escuela multicultural. Un reto para el profesorado. Barcelona: Paidós (6a ed.).

López-Reillo, P. (2006). Una oportunidad para aprender. La dimensión intercultural en la formación del profesorado. Cabildo Insular, Santa Cruz de Tenerife: Santa Cruz de Tenerife.

Lorenzo-Moledo, M. M., Santos-Rego, M. A., Barreiro-Fernández, F., Godás- Otero, A., Mosteiro-García, J., Cambeiro-Lourido, M. C., Abal-Alonso N., Castro-González, M. R., Priegue-Caamaño, D., Basanta-Monte- Negro, S. (2007). Familias inmigrantes en Galicia. La dimensión socio-educativa de la integración. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, MEC (Informe de Investigación-SEJ2004-05967).

Mcallister, G. & Irvine, J. J. (2000). Cross-cultural competency and multicultural teacher education. Review of Educational Research, 70 (1), 3-24.

Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C. & Palos, J. (2006). Aprendizaje de servicio. Barcelona: Octaedro.

Sales, M. A. (1996). Educación intercultural y formación de actitudes. Propuesta de programas pedagógicos para desarrollar actitudes interculturales en educación primaria y secundaria. tesis doctoral, Universidad de Valencia, España.

Santos-Rego, M. A. (1990). Estructuras de aprendizaje y métodos cooperativos en educación. Revista Española de Pedagogía, 185, 53-78.

Santos-Rego, M. A. (1994). La dimensión interactiva y el aprendizaje cooperativo como vía de educación intercultural. En M.A. Santos-Rego (ed.). Teoría y práctica de la educación intercultural (pp. 121-142). Barcelona: Promociones Publicaciones Universitarias, PPU.

Santos-Rego, M. A. (ed.) (2006). Estudios sobre flujos migratorios en perspectiva educativa y cultural. Granada: grupo Editorial Universitario.

Santos-Rego, M. A. & Guillaumín, A. (2006). Avances en educación y complejidad. Teoría y práctica. Barcelona: Octaedro.

Santos-Rego, M. A. & Lorenzo-Moledo, M. (2003). Inmigración e acción educativa en Galicia. Vigo: Xerais.

Santos-Rego, M. A. & Lorenzo-Moledo, M. (2005). Promoting interculturality in Spain: assessing the use of the Jigsaw classroom method. Intercultural Education, 16 (3), 293-301.

Santos-Rego, M. A. & Lorenzo-Moledo, M. (2009a). Inquietudes acerca de la formación intercultural del profesorado. Una contribución situada. Adaxe 21, 49-63.

Santos-Rego, M. A. & Lorenzo-Moledo, M. (2009b). A educación para a cidadanía e os profesores. Visión e desafío. Vigo: Xerais.

Sharan, S. (1990). Cooperative learning. Theory and research. New york: Praeger.

Sharan, S. (ed.) (1994). Handbook of cooperative learning methods. Westport, Connecticut: greenwood Press.

Slavin, R. E. (1993). Cooperative learning and achievement: an empirically-based theory. Paper presentado a la Reunión Anual de la American Educational Research Association, atlanta, Estados Unidos.

Slavin, R. E. (1999). Aprendizaje cooperativo. Teoría, investigación y práctica. Buenos aires: aique.

Traver, J. A. (2000). Trabajo cooperativo y aprendizaje solidario. Aplicación de la técnica puzzle de Aronson para la enseñanza y el aprendizaje de la actitud de solidaridad. tesis doctoral, Universidad Jaume I, Castellón, España.

Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.

Creative Commons Attribution 4.0 International Public License