(In)justice in Rural Education within Indigenous Contexts in Chile
PDF (Spanish)
HTML Full Text (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Social justice
cultural inequality
rural education

How to Cite

Arias-Ortega, K. E., & Villarroel-Cárdenas, V. M. (2024). (In)justice in Rural Education within Indigenous Contexts in Chile. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 17, 1-21. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m17.ijse
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article presents research findings on the (in)justice that has characterized rural education in indigenous contexts in the Araucanía, Chile. Historically, rural education in indigenous territories has been marked by the provision of low-quality formal schooling, which has consistently yielded the poorest results in standardized assessments conducted by the System for the Measurement of Educational Quality (SIMCE). Educational achievement within the Chilean school system ranks among the lowest internationally, as evidenced by results from the Programme for International Student Assessment(PISA). This situation is exacerbated in multigrade and single-teacher rural schools located in indigenous territories, further widening the educational gaps between indigenous and non-indigenous populations and perpetuating practices of discrimination and educational inequality. The study employs a qualitative methodology with a descriptive focus. Participants included teachers and parents from schools situated in Mapuche communities. The findings reveal a structural violence directed at children and youth who undergo their education in these settings, manifesting as neglect in economic, emotional, and advanced human capital aspects essential for enhancing educational quality.

PDF (Spanish)
HTML Full Text (Spanish)
XML (Spanish)

Aguirre, J. C., & Jaramillo, L. (2015). El papel de la descripción en la investigación cualitativa. Cinta de Moebio, (53), 175-189. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2015000200006

Alzate, N. P. (2022). La esencia multidimensional del reconocimiento: Fraser y Honneth. Revista Boletín Redipe, 11(3), 72-81. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i3.1707

Arias-Ortega, K. E., Villarroel, V. M., & Sanhueza-Estay, C. (2023). Dispossession of indigenous knowledge in the Chilean education system: Mapuche experiences in Chile. Journal of Latinos and Education, 23(4), 1502-1513. https://doi.org/10.1080/15348431.2023.2276782

Arias-Ortega, K., & Del Pino, M. (2024). Survival Experiences of Mapuche Parents in Multilevel Schools in La Araucanía. Journal of Latinos and Education, 23(4), 1-14. https://doi.org/10.1080/15348431.2024.2413522

Balbontín, R., & Rojas, N. (2020). Percepciones sobre la identidad del profesor rural en la Región del Ñuble, Chile. Revista Educación Las Américas, 10(1), 1-14. https://doi.org/10.35811/rea.v10i0.91

Botero, D. A., Herrera, Ó., & Flórez Pabón, C. E. (2023). Reconocimiento y libertad social en el pensamiento de Axel Honneth. Revista Guillermo de

Ockham, 21(1), 289-306. https://revistas.usb.edu.co/index.php/GuillermoOckham/article/view/5602

Calderón, M., & Escalante, C. (2023). Educación rural, experimentos sociales y Estado en México: 1910-1933. Columbia University Libraries. https://doi.org/10.7916/37ks-9s04

Caracas, A., Montaño, C., & Mezu, E. (2021). La interculturalidad como proceso para fortalecer la autoestima y la construcción de identidad cultural en los alumnos del grado noveno de la Institución Educativa Técnica Ciudadela Desepaz. [Trabajo de grado de maestría, Fundación Universitaria Los Libertadores, Sede Bogotá]. https://repository.libertadores.edu.co/server/api/core/bitstreams/ea63a635-23d3-4ed0-90fe-d0bf67b7260a/content

Castillo, S., & Del Pino, M. (2022). Educación en contexto indígena para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 11(1), 7-12. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1

Castrejón, C. J. (2022). Educación rural en América Latina. Revista ProPulsion, 4(1), 35-49. https://doi.org/10.53645/revprop.v4i1.75

De la Torre, E. H., & González-Miguel, S. (2020). Análisis de datos cualitativos a través del sistema de tablas y matrices en investigación educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 115-132. https://doi.org/10.6018/reifop.435021

Del Pino, M., Arias-Ortega, K., & Muñoz, G. (2022). Justicia social en saberes y haceres de la evaluación educativa en contexto mapuce. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1). https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.008

Del Pino, M., Arias-Ortega, K., & Muñoz, G. (2024). Indigenous language and social justice as recognition: a participatory study with a Mapuce school. Journal of Latinos and Education, 1-17. https://doi.org/10.1080/15348431.2024.2349997

Falabella, A., & de la Vega, L. F. (2016). Políticas de responsabilización por desempeño escolar: Un debate a partir de la literatura internacional y el caso chileno. Estudios Pedagógicos, 42(2), 395-413. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000200023

Fraser, N. (2008). La justicia social en la era de la política de identidad: redistribución, reconocimiento y participación. Revista de Trabajo, 4(6), 83-99. https://www.jep.gov.co/Sala-de-Prensa/Documents/Fraser_justicia%20social.pdf

Fundación 99. (2020). Caracterización de la educación rural en Chile en contexto de pandemia por COVID-19, Santiago, Chile. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/17227/Caracterizacion%20edRural%20Covid19.pdf?sequence=1

Galván, L. (2020). Educación rural en América Latina. Escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(2), 48-69. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8598

Guardia-López, J. (2021). Significados de la educación rural. Una sistematización de experiencia. Revista sobre la Infancia y la Adolescencia, (20), 39-58. https://doi.org/10.4995/reinad.2021.13825

Hernández, M. T., & Esparza, G. A. (2022). La calidad de la educación en territorios rurales desde las políticas públicas. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (32), 171-193. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.05

Honneth, A. (1997). La lucha por el reconocimiento: por una gramática moral de los conflictos sociales. Crítica.

Honneth, A. (2019). Reconocimiento: una historia de las ideas europea (1° Ed., Vol. 81). Ediciones Akal.

Honneth, A. (2020). Reificação: um estudo de teoria do reconhecimento. Editora Unesp.

López, Z., & Díaz, K. (2022). El pensamiento crítico latinoamericano: acercamiento teórico al pluralismo epistemológico. Revista Universidad y Sociedad,14(6), 430-439.

Miano, M., Romero, M., & Zattera, O. (2020). Educación y ruralidad en la Argentina: aproximaciones conceptuales, descripción organizacional y normativas. En M. Miano, M. Romero Acuña, O. Zátera, D. Juárez Bolaños, A. Olmos & E. Ríos Osorio (eds.), Educación en territorios rurales en Iberoamérica (pp. 33-60). Universidad Católica de Oriente.

Milne, E., & Wotherspoon, T. (2023). Student, parent, and teacher perspectives on reconciliation-related school reforms. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 17(1), 54-67. https://doi.org/10.1080/15595692.2022.2042803

Mújica, J. A., & Fabelo, J. R. (2019). La colonialidad del ser: la infravaloración de la vida humana en el sur-global. Estudios de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas, 21(2), 1-9.

Olivos, M., & Gómez, G. R. (2020). La construcción jurisdiccional de los procesos de consulta de las comunidades indígenas y su aproximación al derecho a la información en México. Revista Derecho del Estado, (45), 155-185. https://doi.org/10.18601/01229893.n45.06

Passo, Y. (2024). La realidad de la educación rural en Colombia. En R. Feliciano Semidei, K. A. Palencia, & J. A. Cervantes-Barraza (Eds.), Caminatas comunitarias para enseñar matemáticas en la costa caribe colombiana: un enfoque rural (pp. 15-23). Northern Illinois University. https://doi.org/10.58933/MYRE4060

Rockwell, E. (2023). Trasladar los niños a las escuelas. Historias de la concentración escolar. Revista Iberoamericana de Educación Rural, 1(1), 159-166. https://doi.org/10.48102/riber.v1i1

Romero, M. R. (2020). Investigación educativa, neoliberalismo y crisis ecosocial. Del extractivismo a la reciprocidad profunda. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2), 135-149. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.007

Saquichagua, F., & Carchi, N. M. (2020). Currículo y justicia social: un abordaje desde la interculturalidad. Ciencia e Interculturalidad, 27(02), 22-29. https://doi.org/10.5377/rci.v27i02.10427

Serrano, S., Ponce de León, M., & Rengifo, F. (2012). Historia de la educación en Chile (1810-2010). Tomo 1. Aprender a leer y escribir (1810-1880). Editorial Taurus.

Sisto, V. (2019). Inclusión “a la chilena”: La inclusión escolar en un contexto de políticas neoliberales avanzadas. Education Policy Analysis Archives, 27, 23-23. https://doi.org/10.14507/epaa.27.3044

Thayer, J., Havens, M., & Kido, E. (2015). Small schools: How effective are the academics?. The Journal of Adventist Education, 77(3), 15-19.

Valle, A., Manrique, L., & Revilla, D. (2022). La investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación. Ediciones Pontificia Universidad Católica del Perú.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.