Abstract
This is a bilingual (English/Spanish) scoping literature review that aims to identify and describe empirical studies on the professionalism of teacher educators in higher education institutions in Spanish-speaking Latin America (2009–2023). Following the standard methodological framework for these reviews (defining the question, systematically searching databases, selecting studies using explicit criteria, extracting data and conducting descriptive and thematic synthesis), 46 studies were analysed. The results identify three central dimensions of teacher educators’ professionalism: behavioural, attitudinal, and intellectual, as well as highlighting pedagogical, collaborative, communicative, ethical, and emotional characteristics. In addition, structural and cultural aspects of the work environment, along with the teacher educator’s own agency, are recognised as conditions that complicate their professionalism, requiring it to be understood as a contextual and dynamic process. To this end, and as the main contribution of the study, the Situated Professionalism Model is proposed as a conceptual framework for examining teacher educators’ professionalism across the multiple contexts in which it is configured.
Aguayo-Rousell, H. (2020). Personal formador de docentes. Representaciones sociales de su profesión. Revista Electrónica Educare, 24(1), 348-369. http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.18
Aguerrondo, I., & Vezub, L. (2011). Las instituciones terciarias de formación docente. Condiciones institucionales para el liderazgo pedagógico en la formación inicial. Educar, 47(2), 211- 235. https://doi.org/10.5565/rev/educar.48
Archer, M. (2003). Structure, agency and the internal conversation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139087315
Ardila, J. (2020). Fundación Dialnet (Dialnet foundation). Dialnet. Database. Renaissance and Reformation, 43(4), 250–254. https://doi.org/10.33137/rr.v43i4.36398
Arias de Vega, G., & Olmos Gómez, M. (2015). Evaluación del desempeño profesional de formadores de docentes en El Salvador. Publicaciones, 45, 27–51. https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/5787
Arksey, H., & O’Malley, L. (2005). Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8(1), 19–32. https://doi.org/10.1080/1364557032000119616
Banegas, D. (2020). Teacher educators’ funds of knowledge for the preparation of future teachers. RELC Journal, 53(3), 686–702. https://doi.org/10.1177/0033688220973083
Banegas, D., & Gerlach, D. (2021). Critical language teacher education: A duoethnography of teacher educators’ identities and agency. System, 98. https://doi.org/10.1016/j.system.2021.102474
Barros Bastidas, C. (2022). Formación en investigación y producción científica: trayectorias y sentidos del profesorado de una universidad pública de Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 14(4), 699–707. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3104
Castro-Durán, L., Fonseca-Grandón, G., Herrera-Gacitúa, Ó., Cid-Anguita, J., & Aillon-Neumann, M. (2022). Perfil del formador de formadores: una revisión sistemática de literatura. Educación y Educadores, 25(1), e2514. https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.1.4
Cisternas, T. (2011). La investigación sobre formación docente en Chile. Territorios explorados e inexplorados. Calidad en la Educación, (35), 131–164. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652011000200005
Coitinho, A. (2017). Las políticas públicas de profesionalización de ‘formadores’ en el Uruguay en los períodos de gobierno de Mujica y Vázquez (2005-2015): resistencias y bloqueos para avanzar en la profesionalización de los formadores. Revista Transmutare, 2(2), 150–184. https://doi.org/10.3895/rtr.v2n2.7384
Contreras, C. (2014). El desarrollo docente del formador de profesores: una propuesta orientada hacia el análisis de incidentes críticos auténticos. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 40(ESPECIAL), 49–69. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200004
Contreras-Sanzana, G., & Villalobos-Clavería, A. (2010). La formación de profesores en Chile: una mirada a la profesionalización docente. Educación y Educadores, 13(3), 397–417. https://dx.doi.org/10.5294/edu.2010.13.3.5
Cox, C., Beca, C., Cerri, M., Meckes, L., & Ramírez, M.J. (2021). Formadores de docentes en seis países de América Latina: Instituciones, prácticas y visiones. UNESCO Publishing. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380227.locale=es
Darling-Hammond, L., Hyler, M.E., & Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute. https://doi.org/10.54300/122.311
Dávila, A., & Espinoza, E. (2020). Becoming an EFL teacher educator in Nicaragua: A phenomenological study. Universal Journal of Educational Research, 8(4), 1491–1512. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080443
De Laurentis, C. (2023). Identidad de formadores docentes: otros significativos en clave de tiempos y espacios íntimos. Saberes y Prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 8(1), 1–18. https://doi.org/10.48162/rev.36.088
Del Cid García, C., Estévez Nénninger, E., González Bello, E., & Vera Noriega, J. (2021). Efectos de programas de política pública sobre las actividades e identidad de la profesión académica en las escuelas Normales de México. Perfiles Educativos, 43(171). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.171.59671
Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P., & Paloniemi, S. (2013). What is agency? Conceptualizing professional agency at work. Educational Research Review, 10, 45–65. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2013.05.001
Evans, L. (2008). Professionalism, professionality and the development of education professionals. British Journal of Educational Studies, 56(1), 20–38. https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2007.00392.x
Evans, L. (2015). Professionalism and professional development: what these research fields look like today –and what tomorrow should bring. Hillary Place Papers, 1–12. https://hpp.education.leeds.ac.uk/wp-content/uploads/sites/131/2013/11/HPP2015-2-Evans.pdf
Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80–92. https://doi.org/10.1177/160940690600500107
Fraser, N. (2008). Reframing justice in a globalising world. En K. Olsen (ed.), Adding insult to injury: Nancy Fraser debates her critics. Verso.
Freidson, E. (2001). Professionalism: The third logic. Polity Press.
García Londoño, D. (2017). Concepciones y prácticas en formación ética de los formadores de maestros de la escuela normal superior de Manizales (Colombia) [tesis doctoral]. Universidad de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/117222
González Melchor, J. (2021). Trayectorias académicas de pedagogas del Colegio de Pedagogía en la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) biográfica, 6(19), 891–909. https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n19.p891-909
González-Vallejos, M. P. (2017). Las creencias como componente crítico del desarrollo profesional del formador de didáctica de las ciencias [tesis doctoral]. Universidades Alberto Hurtado y Diego Portales. https://doctorados.udp.cl/tesis/las-creencias-como-componente-critico-del-desarrollo-profesional-del-formador-de-didactica-de-las-ciencias/
González-Vallejos, M. P. (2018). El estudio del formador latinoamericano: un campo de investigación ‘en construcción’. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(21), 35–54. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.eflc
González-Villalobos, M., López-Taylor, J., Díaz-Villanueva, A., & Jáuregui-Ulloa, E. (2019). Percepción de profesores universitarios mexicanos sobre el buen formador de profesores de Educación Física. RECIE, 3(2), 99–109. https://doi.org/10.32541/recie.2019.v3i2.pp99-109
Guzmán, S. (2022). La evaluación del desempeño profesional de los formadores de docentes: un estudio en escuelas normales públicas de México [tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Aguas Calientes. http://hdl.handle.net/11317/2817
Hilferty, F. (2008). Theorising teacher professionalism as an enacted discourse of power. British Journal of Sociology of Education, 29(2), 161–173. https://doi.org/10.1080/01425690701837521
Hinostroza-Paredes, Y. (2020). Critical discourse analysis of university teacher educators’ professionalism in Chilean teacher education policy. Education Policy Analysis Archives, 28, Article 180. https://doi.org/10.14507/epaa.28.5201
Hinostroza-Paredes, Y. (2021). Reflexivity and agency in university-based teacher educators: a critical realist analysis. Teaching in Higher Education, 28(8), 1918–1936. https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1943651
Izarra-Vielma, D. (2019). ¿Qué significa ser buen docente? Análisis desde la perspectiva de profesores universitarios. Praxis Sociológica, 24, 105–119. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7051708
Lobato, A. (2017). La investigación en las facultades de educación en Bogotá: representaciones sociales de los profesores. [tesis doctoral]. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://hdl.handle.net/11349/7957
López-Cerino, J., Ponce, J., & Marín, A. (2017). Contexto de la actitud personal de los formadores de profesores: importancia, definición y práctica. Perspectivas Docentes, 28(65), 55–64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736111
López-Cortes, O., Betancourt-Núñez, A., Bernal Orozco, M., & Vizmanos, B. (2022). Scoping reviews: una nueva forma de síntesis de la evidencia. Investigación en Educación Médica, 11(44), 98–104. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2022.44.22447
Loza-Jiménez, M., & Gaeta-González, M. (2022). Cuerpos académicos en escuelas normales: la colegialidad para la producción y difusión del conocimiento. Revista Panamericana de Pedagogía, 33, 128–146. http://dx.doi.org/10.21555/rpp.v33i33.2410
Lozano, I. (2016). Las trayectorias formativas de los formadores de docentes en México. Actualidades Investigativas en Educación, 16(1), 136–161. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i1.22671
Lunenberg, M., Dengerink, J., & Korthagen, F. (2014). The professional teacher educator: Roles, behaviour, and professional development of teacher educators. Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-518-2
Medina Jerez, W., Tchoshanov, M., Lynch, R., Iturralde, C., Freire, L., Cruz, M., Giaconi, V., Saadati, F., Bertelle, A., Rocha, A., Fuhr, A., & Andrade, A. (2021). STEM teacher educators’ professional practices and challenges: A cross national comparison. Journal of Teacher Education and Educators, 10(2), 201–226. https://dergipark.org.tr/en/pub/jtee/issue/64710/906935
Miranda Jaña, C., & Rivera Rivera, P. (2009). Formación permanente de profesores: ¿Quién es el formador de formadores? Estudios Pedagógicos (Valdivia), 35(1), 155–169. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052009000100009
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. BMJ (Online), 339(7716), 332–336. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
Montenegro-Maggio, H. (2015). The professional path to become a teacher educator: the experience of Chilean teacher educators. Professional Development in Education, 42(4), 527–546. https://doi.org/10.1080/19415257.2015.1051664
Montenegro-Maggio, H., & Medina-Morales, L. (2014). Polifonía discursiva y procesos de cambio en los formadores de docentes: ¿qué voces movilizan sus prácticas de enseñanza? Estudios Pedagógicos (Valdivia), 40, 161–182. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200010
Morales, F. (2014). El autoperfeccionamiento de las habilidades y competencias profesionales del catedrático de las escuelas normales de México [tesis doctoral]. Universidad de Baja California. https://ubc.edu.mx/wp-content/uploads/2013/05/TESIS-DOCTORAL-Fernando-Rafael-Morales-DEFINITIVA.pdf
Murray, J., Kidd, W., McMahon, A., & Viswarajan, S. (2020). Teacher educators and expansive learning in the workplace and beyond. Frontiers in Education, 5. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00084
Navia Antezana, C. (2019). Ser un buen formador de docentes en una escuela normal. Praxis Sociológica, 24, 169–183. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7051712
Orellana-Fernández, R., Merellano-Navarro, E., & Almonacid-Fierro, A. (2018). Buen o buena docente de universidad: Perspectiva del personal directivo de carrera y de los mismos grupos docentes. Revista Electrónica Educare, 22(2), 88–114. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-2.6
Parra-Sandoval, H., Ortiz-Flores, M., Arteaga-Quevedo, Y., & Ríos-García, Y. (2024). Los formadores de profesores en lengua, matemáticas y ciencias naturales en Iberoamérica. Estado del arte. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 17, 1-26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m17.fplm
Pérez, S., & Rivera, E. (2021). Análisis de la construcción de identidad profesional en profesores excelentes: encontrando al ser formador de docentes. Foro Educacional, (36), 79–100. https://ediciones.ucsh.cl/index.php/ForoEducacional/article/view/2688
Peters, M. D. (2015). Not just a phase: JBI systematic review protocols. JBI Evidence Synthesis, 13(2), 1–2. https://doi.org/10.11124/jbisrir-2015-2217
Quijada Lovatón, K. (2022). Desafíos de la excelencia docente en una escuela normal de Guanajuato. A&H Revista de Artes, Humanidades y Ciencias Sociales, (16), 142–168. https://revistas.upaep.mx/index.php/ayh/article/view/328
Radovic, D., Peñafiel, B., San Martín, A., Bustos, S. & Martinez, S. (2018). Enseñando matemáticas a futuros profesores en un sistema complejo: Formadores de profesores en universidades de Chile. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 44(3), 101–116. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000300101
Riquelme-Sanderson, M. (2019). Narratives of language teacher educators: Unveiling their professional identities, agency, and pedagogies [tesis doctoral]. Universidad de Washington. http://hdl.handle.net/1773/45173
Riquelme-Sanderson, M., & Longoria, A. (2023). LGBTQ+ language teacher educators’ identities and pedagogies: Testimonio and duoethnography. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 15(1), 1–23. https://doi.org/10.21659/rupkatha.v15n1.07
Rojas, D., Rojas, C., & Valle, M. (2022). La profesionalidad docente vista por indicadores en un contexto universitario de formación de maestros primarios. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 618–631. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000200618&lng=es&tlng=es
Romero Caraballo, M. (2016). Significado del trabajo y sentido de la profesión en la academia en Colombia. Athenea Digital, 16(2), 427–435. http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenea.1799
Romo, R., & Gómez, E. (2015). Sujetos, prácticas e institución: Aproximaciones a diversos constructos identitarios en dos universidades mexicanas. Espiral (Guadalajara), 22(64), 221–254. https://www.scielo.org.mx/pdf/espiral/v22n64/v22n64a7.pdf
Rufai, S., Oyenike Adeosun, A., Saliu Jimoh, A., & Musa, B. (2021). Teacher educator professionalism and student teacher learning in Nigerian Universities. Indonesian Journal of Social Research (IJSR), 3(3), 143–159. https://doi.org/10.30997/ijsr.v3i3.133
Salazar-Silva, M. (2012). Relatos de vida y procesos de construcción de identidad profesional en la Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 097. [tesis doctoral]. Universidad Nacional Autónoma de México. https://repositorio.unam.mx/contenidos/85758
Salazar-Gómez, E., & Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista Espacios, 39(53). https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.pdf
Schleicher, A. (2012). Preparing teachers and developing school leaders for the 21st century: Lessons from around the world. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264174559-en
Sepúlveda-Escobar, P. (2022). ESOL teacher educators’ learning initiatives and perceived learning needs: still a pending task. Journal of Education for Teaching, 49(2), 280–296. https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2038517
Servage, L. (2009). Who is the “professional” in a professional learning community? An exploration of teacher professionalism in collaborative professional development settings. Canadian Journal of Education, 32(1), 149–171. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3038
Smith, S. J. (2016). Cuban voices: A case study of English language teacher education. International Education Journal: Comparative Perspectives, 15(4), 100–111. https://openjournals.library.sydney.edu.au/IEJ/article/view/10315
Sosa Bautista, I. (2023). Implicaciones éticas de los formadores de docentes en una institución intercultural: discursos sobre la práctica. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(27). https://doi.org/10.23913/ride.v14i27.1583
Torres Olave, B., & Dillon, J. (2022). Chilean physics teacher educators. Hybrid identities and border crossings as opportunities for agency within school and university. Journal of Research in Science Teaching, 59(10), 1–27. https://doi.org/10.1002/tea.21774
Torres-Rocha, J. (2023). English Language Teacher Educators’ critical professional identity constructions and negotiations. Language and Intercultural Communication, 23(1), 53–68. https://doi.org/10.1080/14708477.2023.2166058
Turpo-Gebera, O., Bejar, L., Mango-Quispe, P., Araujo-Castillo, R., & Diaz-Zavala, R. (2023). Formación y producción en investigación en el campo educativo: itinerarios y significados. Human Review. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 21(2), 423–435. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9283449
Ubaque-Casallas, D. (2023). Teacher identity in language pedagogy. A narrative perspective from two Colombian teacher educators’ experience. Folios, (58), 140–154. https://doi.org/10.17227/folios.58-14523
Vaillant, D. (2019). Formación inicial del profesorado de educación secundaria en América Latina-dilemas y desafíos. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 35–52. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9516
Vanassche, E., Kidd, W., & Murray, J. (2019). Articulating, reclaiming and celebrating the professionalism of teacher educators in England. European Journal of Teacher Education, 42(4), 478–491. https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1628211
Vera-Baceta, M., Thelwall, M., & Kousha, K. (2019). Web of Science and Scopus language coverage. Scientometrics, 121(3), 1803–1813. https://doi.org/10.1007/s11192-019-03264-z
Vezub, L. (2016). Los saberes docentes en la formación inicial. La perspectiva de los formadores. Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL), 53(1). https://doi.org/10.7764/PEL.53.1.2016.9
Vezub, L. (2023). Políticas y reformas docentes en América Latina: entre la agenda de la educación superior y la formación docente. InterCambios. Dilemas y Transiciones de la Educación Superior, 10(1), 76–86. https://doi.org/10.29156/inter.10.1.8
Vu, M. (2015). The social contract: On university English teacher professionalism, structure and agency. En L. Leite (Ed.), Transitions in teacher education and professional identities (pp. 483–492). Association for Teacher Education in Europe. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-106992

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Yenny Hinostroza-Paredes, Nicholas Scarlota


