Published Jun 15, 2017



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


María Teresa Rascón-Gómez http://orcid.org/0000-0002-9635-7228

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article is a result of a series of deliberations of the author's research trajectory in the field of interculturality. The interest in deepening the process of identity construction of ethnic-cultural minorities reveals the presence of multiple contexts of inequality, which are generated by the receiving societies. From a critical perspective, the paper reflects on the need for these people, as subaltern subjects, to appropriate their discourse, and free themselves from the hegemonic interpretation that cultural identity scholars often make of cognitive, affective and moral conceptions of these minorities.

Keywords

Cultural minorities, identity, subalternity, ethnic minoritiesMinorías culturales, identidad, subalternidad, minorías étnico-culturales

References
Atkinson, Donald R.; Morten, George & Sue, Derald W. (eds.) (1989). Counseling American Minorities: A Cross Cultural Perspective. Dubuque, Iowa: William C. Brown.

Bernal, Martha E. & Knight, George P. (eds.) (1993). Ethnic identity: Formation and Transmission among Hispanics and Other Minorities. Albany, New York: State University of New York Press.

Cabrera, Flor; Espín, Julia Victoria; Marín, María Ángeles & Rodríguez, Mercedes (1996). Identidad étnica y aculturación en el alumnado de Educación Secundaria. Comunicación presentada en European Conference on Educational Research, ECER, Sevilla, 25-28 de septiembre de 1996.

Cross, William E. (1978). The Thomas and Cross Models of Psychological Nigrescence: A Literature Review. Journal of Black Psychology, 5 (1), 13-31.

Erikson, Erik H. (1989). Identidad. Juventud y crisis. Madrid: Taurus Humanidades.

Foucault, Michel (1980). Entrevista a Michel Foucault por Gilles Deleuze: Los intelectuales y el poder. En Michel Foucault. Microfísica del poder, 77-86. Madrid: Editorial de la Piqueta.

García-Canclini, Néstor (1995). Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización. México: Editorial Grijalbo.

González-Elez, Josep Julià (1996). La construcción de la identidad étnica en ámbitos educativos no formales. Actitudes de los agentes de socialización en centros de atención a la infancia de la ciudad de Lleida. En Carlota Solé (ed.) (1996). Racismo, etnicidad y educación intercultural, 101-136. Universidad de Lleida: Educació i Món Actual.

Gramsci, Antonio (1948-1951). Quaderni del carcere. Torino: Giulio Einaudi Editore.

Hannoun, Hubert (1992). Els ghettos de l’escola. Per una educació intercultural. Universitat de Vic: Eumo.

Helms, Janel E. (1995). An Update of Helms’s White and People of Color Racial Identity Models. En Joseph G. Ponterotto; J. Manuel Casas; Lisa A. Suzuki; Charlene M. Alexander & Margo A. Jackson (eds.). Handbook of Multicultural Counseling, 181-191. Thousand Oaks, California: Sage.

Isajiw, Wsevolod W. (1990). Ethnic-Identity Retention. En Raymond Breton, Wsevolod W. Isajiw, Warren E. Kalbach & Jeffrey G. Reitz (eds.). Ethnic, Identity and Equality: Varieties of Experience in a Canadian City, 35-38. Toronto: University of Toronto.

Maalouf, Amin (1999). Identidades asesinas. Madrid: Alianza Editorial.

Macherey, Pierre (1978). A Theory of Literary Production. London: Routledge.

Marcia, James E. (1980). Identity in Adolescents. En Joseph Adelson (ed.). Handbook of Adolescent Psychology, 289-295. New York: Wiley.

Massot-Lafón, María Inés (2003). Jóvenes entre culturas. La construcción de la identidad en contextos multiculturales. Bilbao: Desclée de Brouwer.


Muñoz-Sedano, Antonio (1997). Educación intercultural. Teoría y práctica. Madrid: Editorial Escuela Española.


Phinney, Jean S. (1992). The Multigroup Ethnic Identity Measure: An Exploratory Longitudinal Study. Journal of Adolescence, 15, 271-281.

Phinney, Jean S. & Rotheram, Mary Jane (eds.) (1987). Children’s Ethnic Socialization: Pluralism and Development. Newberry Park, California: Sage.


Rascón-Gómez, María Teresa (2007). La construcción de la identidad desde una perspectiva de género: el caso de las mujeres marroquíes. Málaga: Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico de la Universidad de Málaga, SPICUM.

Sharpe, Jim (1991). Historia desde abajo. En Peter Burke. Formas de hacer historia, 38-58. Madrid: Alianza Editorial.

Siguan-Soler, Miquel (1998). La escuela y los inmigrantes. Barcelona: Editorial Paidós.

Spivak, Gayatri Chakravorty (1988). Can the Subaltern Speak? En Cary Nelson & Lawrence Grossberg (eds.). Marxism and the Interpretation of Culture, 271-313. Urbana, Illinois: University of Illinois Press.

Spivak, Gayatri Chakravorty (1998). ¿Puede hablar el sujeto subalterno? José Amícola (trad.). Revista Orbis Tertius, 3 (6), 175-235. Disponible en: http://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv03n06t01/3976, http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2732/pr.2732.pdf

Spivak, Gayatri Chakravorty (1999). A Critique of Postcolonial Reason. Toward a History of the Vanishing Present. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard University Press.
How to Cite
Rascón-Gómez, M. T. (2017). The Construction of Identity in Hegemonic Contexts. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 9(19), 187–198. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.cich
Section
Essays