Published Dec 6, 2017



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Héctor Monarca http://orcid.org/0000-0001-7749-0878

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article presents the results of a re­search on the public policies of educational support and its relation with the configu­ration of the school trajectories. A quali­tative methodology has been used based on an ethnographic approach. Results show that the programs promoted by the support policies contemplated here, under certain conditions, can be an opportunity for students with a devalued educational trajectory. Conclusions suggest that these policies are valued, appropriate and im­plemented in a differentiated way by the actors involved, giving rise to school expe­riences that can be both an opportunity for improvement in relation to the trajectories of students as an interpellation of the same school performance.

Keywords

Educational policy, school failure, compensatory education, social justice, education rightsPolítica educacional, fracaso escolar, educación compensatoria, justicia social, derecho a la educación

References
Autès, Michel (2004). Tres formas de desligadura. En Saül Karsz (coord.). La exclusión: bordeando sus fronteras. Definiciones y matices, 15-59. Barcelona: Gedisa.

Castel, Robert (2004). Encuadre de la exclusión. En Saül Karsz (coord.). La exclusión: bordeando sus fronteras. Definiciones y matices, 55-86. Barcelona: Gedisa.

Díaz de Rada-Brun, Ángel (2008). ¿Qué obstáculos encuentra la etnografía cuando se practica en las instituciones escolares? En María Isabel JocilesRubio & Adela Franzé-Mudano (eds.). ¿Es la escuela el problema? Perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación, 24-48. Madrid: Trotta.

Diker, Gabriela (2010). Entre la ciencia ficción y la política. Variaciones sobre la desaparición de lo escolar. En Graciela Frigerio & Gabriela Diker (comps.). Educar: saberes alterados, 149-163. Paraná, Argentina: Fundación La Hendija.

Dubet, François (2005). Exclusión social, exclusión escolar. En Julián J. Luengo (comp.). Paradigmas de gobernación y de exclusión social en la educación. Fundamentos para el análisis de la discriminación escolar contemporánea, 93-115. Barcelona: Ediciones Pomares.

Dubet, François & Martuccelli, Danilo (2000). ¿En qué sociedad vivimos? Buenos Aires: Losada.

Echeita-Sarrionandia, Gerardo (2008). Inclusión y exclusión educativa. “Voz y Quebranto”. REICE, Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6 (2), 9-18. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/551/55160202.pdf

Edelstein, Gloria (2010). Enseñanza, políticas de escolarización y construcción didáctica. En Graciela Frigerio & Gabriela Diker (comps.). Educar: ese acto político, 139-152. Paraná, Argentina: La Hendija. Disponible en: http://www.amsafe.org.ar/formacion/images/2013-CursoDirectores/Eje5/Gloria%20Edelstein%20-%20Enseanza%20polticas%20de%20escolarizacin%20y%20construccin%20didctica.pdf

Erickson, Frederick (2006). El discurso en el aula como improvisación: las relaciones entre la estructura de la tarea académica y la estructura de la participación social en clase. En Honorio Manuel Velasco-Maíllo, Francisco Javier García-Castaño & Ángel Díaz de Rada-Brun (eds.). Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar, 325-353. Madrid: Trotta.

Escudero-Muñoz, Juan Manuel (2009). Buenas prácticas y programas extraordinarios de atención al alumnado en riesgo de exclusión educativa. Profesorado. Revista de Currículo y Formación del Profesorado, 13 (3), 107-141. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART4.pdf

Fernández-Enguita, Mariano; Mena-Martínez, Luis & Riviere-Gómez, Jaime (2010). Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona: Obra Social Fundación La Caixa, Colección Estudios Sociales 29. Disponible en: http://smartgroups.es/iesestuaria/wp-content/uploads/2015/06/Fracaso-Escola-_ObraSocialLaCaixa.pdf

Ferreira, Isabel & Teixeira, Ana Rita (2010). Territórios educativos de intervençao prioritária: breve balanço e novas questões. Sociologia: Revista da Sociologia da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, FLUP, 20, 331-350. Disponible en: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/8804.pdf

Koehler, Virginia (1978). Classroom Process Research: Present and Future. Journal of Classroom Interaction, 13 (2), 3-11. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, MECD (2015). Sistema estatal de indicadores de la educación 2015. Madrid: Secretaría General Técnica, Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/mecd/dms/mecd/servicios-al-ciudadanomecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/sistema-estatal-indicadores/SEIE_2015.pdf

Monarca, Héctor (2011). La escuela fragmentada. Revista Iberoamericana de Educación, 57, 203-215. Disponible en: http://rieoei.org/rie_contenedor.php?numero=rie57&titulo=RIE%2057%20Septiembre-Diciembre%20/%20Setembro-Dezembro%202011

Monarca, Héctor (2012). La investigación educativa desde un enfoque etnográfico. Fundamentos epistemológicos. Sevilla: Fénix. Disponible en: https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/666954/investigacion_monarca_2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Monarca, Héctor; Rappoport, Soledad & FernándezGonzález, Antonio (2012). Factores condicionantes de las trayectorias escolares en la transición entre enseñanza primaria y secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, REOP, 23 (3), 49-62. Disponible en: http://www2.uned.es/reop/pdfs/2012/23-3%20-%20Monarca.pdf

Ogbu, John U. (2006). Etnografía escolar. Una aproximación a nivel múltiple. En Ángel Díaz de Rada-Brun, Honorio Manuel Velasco-Maíllo, Francisco Javier García-Castaño (eds.). Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar, 145-174. Madrid: Trotta.

Peláez-Paz, Carlos (2013). La infancia pobre, marginada y excluida. Aportaciones de la etnografía a la praxis socioeducativa. Educación y Futuro, 29, 81-105. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4456838

Pericacho-Gómez, Francisco Javier (2014). Pasado y presente de la renovación pedagógica en España (de finales del siglo XIX a nuestros días). Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación, 25 (1), 47-67. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/43309/41007

Picardo-João, Óscar & Victoria-Libreros, Julián A. (2009). Educación acelerada. El Salvador. Madrid: OEI.

Rodríguez-Izquierdo, Rosa María (2011). Discontinuidad cultural. Estudiantes inmigrantes y éxito académico. Aula Abierta, 39 (1), 69-80. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3353887

Tenti-Fanfani, Emilio (2011). La escuela y la cuestión social. Ensayos de sociología de la educación. Buenos Aires: Siglo XXI.

Terigi, Flavia (2010). El saber pedagógico frente a la crisis de la monocronía. En Graciela Frigerio & Gabriela Diker (comps.). Educar: saberes alterados, 99-110. Paraná, Argentina: Fundación La Hendija. Disponible en: http://www.unter.org.ar/imagenes/TERIGI-%20EL%20SABER%20PEDAGOGICO001_0.pdf

Velasco, Honorio & Díaz de Rada-Brun, Ángel (1999). La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de escuela. Madrid: Trotta.

Vitar, Ana (2006). Las políticas y lo(s) político(s). En Ana Vitar (coord.). Políticas de educación. Razones de una pasión, 25-49. Buenos Aires: Miño y Dávila.
How to Cite
Monarca, H. (2017). Public Policies of Educational Support and Configuration of School Trajectories. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 10(20), 69–84. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.ppae
Section
Articles