Published Jun 1, 2009



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Miguel A. Santos Rego

María del Mar Lorenzo Moledo

Diana Priegue Caamaño

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

There is common agreement in the literature on school and cultural development in both primary and secondary education in terms of the use of cooperative learning techniques. This study deals with the effects that Eliot Aronson’s Jigsaw technique has produced in a group of teachers (N = 6) working in heterogeneous ethno-cultural classrooms. We used a quasi-experimental design for two groups, with pretests and postests. What our results show is the need of their systematic incorporation in the initial and continuous training of teachers, taking into account the advantages gathered in the course of the experience.

Keywords

training of teachers, intercultural education, educational innovations, motivation in education, learning processesFormación profesional de maestros, educación intercultural, innovaciones educativas,, motivación en educación, proceso de aprendizajeFormação profissional de professores, Educação intercultural, Inovações Educativas, Motivação na educação, Processos de aprendizagemFormación profesional de maestros, educación intercultural, innovaciones educativas, motivación en educación, proceso de aprendizaje

References
Ames, C. (1984). Competitive, cooperative, and individualistic goal struc- tures: a cognitive-motivational analysis. En C. Ames & R. Ames (eds.). Research on motivation in education (pp. 177-207). Orlando, Florida: academic Press.

Aronson, E., Blaney, N., Stephin, C., Sikes, J., & Snapp, M. (1978). The jigsaw classroom. Beverly Hills, California: Sage.

Banks, J. A. (ed.) (1995). Handbook of research on multicultural education. New york: MacMillan.

Blanco-Puga, M. R. (2002). Política educativa e inmigración. De las políticas a las prácticas. En C. Clavijo, C. & M. Aguirre (eds.). Políticas sociales y estado de bienestar en España: las migraciones (pp. 307-343). Madrid: Fundación Hogar del Empleado.

Cohen, E. G. (1972). Interracial interaction disability. Human Relations, 25, 9-24.

Cohen, E. G., Brody, C. M. & Sapon-Shevin, M. (Eds.) (2004). Teaching cooperative learning. The challenge for teacher education. New york: State University of New york Press, SUNy Press.

Díaz-Aguado, Ma. J. (2003). Educación intercultural y aprendizaje cooperativo. Madrid: Pirámide.

Díaz-Aguado, Ma. J. (2006). Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Madrid: Pearson.

Díaz-Aguado, Ma. J. & Baraja, A (1993). Educación y desarrollo de la tolerancia. Programas para favorecer la interacción educativa en contextos étnicamente heterogéneos. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, MEC.

Esteve, J. M. (2004). La formación del profesorado para una educación intercultural. Bordón, 56 (1) 95-115.

García-López, R. (2003). Formación del profesorado en pedagogía intercultural: contenidos actitudinales. Estudios sobre Educación, 4, 47-66.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Maruyama, G. (1983). Interdependence and interpersonal attraction among heterogeneous and homogeneous individuals: a theoretical formulation and a meta-analysis of the research. Review of Educational Research, 53 (1), 5-54.

Jordán, J. A. (2002). La escuela multicultural. Un reto para el profesorado. Barcelona: Paidós (6a ed.).

López-Reillo, P. (2006). Una oportunidad para aprender. La dimensión intercultural en la formación del profesorado. Cabildo Insular, Santa Cruz de Tenerife: Santa Cruz de Tenerife.

Lorenzo-Moledo, M. M., Santos-Rego, M. A., Barreiro-Fernández, F., Godás- Otero, A., Mosteiro-García, J., Cambeiro-Lourido, M. C., Abal-Alonso N., Castro-González, M. R., Priegue-Caamaño, D., Basanta-Monte- Negro, S. (2007). Familias inmigrantes en Galicia. La dimensión socio-educativa de la integración. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, MEC (Informe de Investigación-SEJ2004-05967).

Mcallister, G. & Irvine, J. J. (2000). Cross-cultural competency and multicultural teacher education. Review of Educational Research, 70 (1), 3-24.

Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C. & Palos, J. (2006). Aprendizaje de servicio. Barcelona: Octaedro.

Sales, M. A. (1996). Educación intercultural y formación de actitudes. Propuesta de programas pedagógicos para desarrollar actitudes interculturales en educación primaria y secundaria. tesis doctoral, Universidad de Valencia, España.

Santos-Rego, M. A. (1990). Estructuras de aprendizaje y métodos cooperativos en educación. Revista Española de Pedagogía, 185, 53-78.

Santos-Rego, M. A. (1994). La dimensión interactiva y el aprendizaje cooperativo como vía de educación intercultural. En M.A. Santos-Rego (ed.). Teoría y práctica de la educación intercultural (pp. 121-142). Barcelona: Promociones Publicaciones Universitarias, PPU.

Santos-Rego, M. A. (ed.) (2006). Estudios sobre flujos migratorios en perspectiva educativa y cultural. Granada: grupo Editorial Universitario.

Santos-Rego, M. A. & Guillaumín, A. (2006). Avances en educación y complejidad. Teoría y práctica. Barcelona: Octaedro.

Santos-Rego, M. A. & Lorenzo-Moledo, M. (2003). Inmigración e acción educativa en Galicia. Vigo: Xerais.

Santos-Rego, M. A. & Lorenzo-Moledo, M. (2005). Promoting interculturality in Spain: assessing the use of the Jigsaw classroom method. Intercultural Education, 16 (3), 293-301.

Santos-Rego, M. A. & Lorenzo-Moledo, M. (2009a). Inquietudes acerca de la formación intercultural del profesorado. Una contribución situada. Adaxe 21, 49-63.

Santos-Rego, M. A. & Lorenzo-Moledo, M. (2009b). A educación para a cidadanía e os profesores. Visión e desafío. Vigo: Xerais.

Sharan, S. (1990). Cooperative learning. Theory and research. New york: Praeger.

Sharan, S. (ed.) (1994). Handbook of cooperative learning methods. Westport, Connecticut: greenwood Press.

Slavin, R. E. (1993). Cooperative learning and achievement: an empirically-based theory. Paper presentado a la Reunión Anual de la American Educational Research Association, atlanta, Estados Unidos.

Slavin, R. E. (1999). Aprendizaje cooperativo. Teoría, investigación y práctica. Buenos aires: aique.

Traver, J. A. (2000). Trabajo cooperativo y aprendizaje solidario. Aplicación de la técnica puzzle de Aronson para la enseñanza y el aprendizaje de la actitud de solidaridad. tesis doctoral, Universidad Jaume I, Castellón, España.
How to Cite
Santos Rego, M. A., Lorenzo Moledo, M. del M., & Priegue Caamaño, D. (2009). Cooperative learning: pedagogic practice for school and cultural development. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 1(2). Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3385
Section
Articles