Abstract
This article is based on a brief description of contemporary "states of the world", marked by inequality and violence, to reflect on the importance of a policy of peace in the field of education from the theoretical perspective of the narrative. This supposes an interrogation on the language, the subject – and the subjectivities – and, therefore, the valuation of voices, memories, biographies, in the daily work in the classroom and beyond, as an ethical contribution to the expansion of visions of the world, the recognition of the ‘other’ and of difference, both at the level of cultures and identities.
Adorno, T. (1966). La educación después de Auschwitz. Conferencia originalmente realizada por la Radio de Hesse el 18 de abril de 1966; se publicó en Zum Bildungsbegriff des Gegenwart, Francfurt, 1967, p. 111 y siguientes. Recuperado de http://www.ddooss.org/articulos/textos/Theodor_W_Adorno.htm
Agamben, G. (23 décembre 2015). De l'Etat de droit à l'Etat de sécurité. Le Monde. Recuperado de http://www.lemonde.fr/idees/article/2015/12/23/de-l-etat-de-droit-a-l-etat-de-securite_4836816_3232.html
Alba, A. de (2007). Currículum-sociedad. El peso de la incertidumbre, la fuerza de la imaginación. México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, Universidad Nacional Autónoma de México, IISUE-UNAM.
Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, FCE.
Argentina, Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas, CONADEP (1984). Nunca Más. Buenos Aires: Editorial EUDEBA. Recuperado de http://www.desaparecidos.org/arg/conadep/nuncamas/
Argentina (1985). Diario del Juicio. Recuperado de http://www.memo- riaabierta.org.ar/juicioalasjuntas/, http://www.perfil.com/me dios/descargue-gratis-el-diario-del-juicio-0501-0044.phtml?utm_ source=redir_url_legacy
Austin, J. L. [1962] (1982). Cómo hacer cosas con palabras. Buenos Aires: Paidós.
Bajtin, M. [1979] (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI. Barthes, R. [1966] (1974). Introducción al análisis estructural de los relatos. En Comunicaciones. Análisis estructural del relato, 9-43. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
Benveniste, É. [1966] (1983). Problemas de lingüística general I. México: Siglo XXI.
Benveniste, É. [1977] (1983). Problemas de lingüística general II. México: Siglo XXI.
Butler, J. (2007). Vida precaria. Buenos Aires: Paidós.
Calveiro, P. (2012). Violencias de Estado. Buenos Aires: Siglo XXI.
Cavarero, A. (2009). Horrorismo. Nombrando la violencia contemporánea. México: Anthropos, Universidad Autónoma Metropolitana, UAM, Iztapalapa.
Danto, A. (1989). Historia y narración. Barcelona: Paidós.
Derrida, J. (1987). Tímpano. En Márgenes de la filosofía, 15-35. Madrid: Cátedra.
Diario Página/12, Redacción País (31 de enero de 2016). Escuela y Memoria. Diario Página/12. Recuperado de http://www.pagina12.com.ar/diario/elpais/1-291504-2016-01-31.html
Ducrot, O. (1980). Dire et ne pas dire. Paris: Hermann.
Dussel, I. (2015). Ponencia Modos de hacer escuela en la cultura digital. En Nina Alejandra Cabra-Ayala & Ruth Nélida Pinilla-Enciso (eds.). Saberes Nómadas, Memorias del Seminario Internacional Saberes Nómadas: Derivas del Pensamiento Propio, Bogotá, 21, 22 y 23 de octubre de 2015. Bogotá: Editorial de la Universidad Central de Colombia, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, IESCO.
Forti, S. (30 de enero de 2016). ¿Estamos ante el mal absoluto? Revista Cultural Ñ, Diario Clarín. Buenos Aires. Recuperado de http://www.revistaenie.clarin.com/ideas/malabsoluto_0_1513648630.html
Habermas, J. (1990). Historia y crítica de la opinión pública. Barcelona: Gustavo Gili.
Halbwachs, M. E. [1941]) (1992). On Collective Memory. Chicago: The University of Chicago Press.
Hall, S. (1996). Who needs identity? En Stuart Hall & Paul du Gay (eds.). Questions of Cultural Identity, 1-18. London: Sage.
Lejeune, P. (1970). Le pacte autobiographique. Paris: Editions du Seuil. OXFAM (18 de enero de 2016). Una economía al servicio del 1%. Acabar con los privilegios y la concentración de poder para frenar la desigualdad extrema. Informe de Oxfam. Recuperado de https://www.oxfam.org/sites/ www.oxfam.org/files/file_attachments/bp210economy-one-percent-tax-havens-180116-es_0.pdf
Ricoeur, P. (1983) (1984) (1985). Temps et récit, Tomos I, II y III. Paris, Editions du Seuil.
Roffé, M. (2009). Floating Lanterns. Edición bilingüe (Anna Deeny, trad. Al inglés), Bristol, United Kingdom: Shearsman Books.
Sennett, R. [1978] (1992). El declive del hombre público. Barcelona: Península. Recuperado de http://www.ddooss.org/libros/Richard_Sennett.pdf
Sloterdijk, P. (2010). Actio in Distans. Sobre las formas de producción telerracional del mundo. En Gabriel Aranzueque (ed.). Ontología de la distancia. Filosofías de la comunicación en la era telemática, 141-167. Madrid: Abada Editores.
White, H. [1987] (1992). El contenido de la forma. Barcelona: Paidós. White, H. (2010). Ficción histórica, historia ficcional y realidad histórica. Buenos Aires: Prometeo.
Wittgenstein, L. (1988). Investigaciones filosóficas. México: Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM, Editorial Crítica.
Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License