Abstract
Studies on the educational systems are generally based on figures of performance, investment, and so on. This has brought about that the concept of educational crisis still remains unclear both conceptually and methodologically. This article proposes a method to analysis this issue, applicable to different systems and levels. This work provides an examination standard for the types of evaluation of the educational crisis: Direct, indirect, and mixed evaluations. A method to analyze one of those types is developed herein, based on the research about the social representations. Finally, the model is set out with a methodological guideline and one instrument.
Alonso-Benito, L. E. & Callejo-Gallego, J. (1999). El análisis del discurso: del postmodernismo a las razones prácticas. Reis: Revista Española de Investigacio- nes Sociológicas, 88, 37-73. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=759360
Álvarez-López, G. (2017). Descentralización educativa y evaluación de sistemas educativos: conceptualización y análisis del caso español. RIESED: Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, 2 (7), 52-73. Disponible en: http://www.riesed.org/index.php/RIESED/article/view/102/121
Andréu-Abela, J. (2000). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Centro de Estudios Andaluces, 10 (2), 1-34. Disponible en: http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de- contenido.-34-pags-pdf.pdf
Anmol, V. K. (2015). Value Based Education and Today Crisis. International Journal of Multidisciplinary Research and Development, 2 (1), 47-49. Disponible en: http://www.allsubjectjournal.com/archives/2015/vol2/issue1
Aparicio, P. (2011). Crisis de la reforma educativa argentina en un contexto neoliberal. Los handicaps de la inclusión educativa y laboral juvenil. Actualidades Investigativas en Educación, 11 (1), 1-29. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10171/18028
Araya-Umaña, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. San José, Costa Rica: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, FLACSO, Cuadernos de Ciencias Sociales, 127. Disponible en: http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/ICAP/UNPAN027076.pdf
Arcia, G. & Saltos, Á. (1995). Ecuador - Análisis de la crisis educativa. Bases para un consenso. Quito: Reporte para Research Triangle Institute.
Betts, F. (1992). How Systems Thinking Applies to Education. Educational Leadership, 50 (3), 38-41. Disponible en: http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/nov92/vol50/num03/How-Systems-Thinking-Applies-to-Education.aspx
Bloque Social (2006). La crisis educativa en Chile. Diagnóstico y propuestas. Observatorio de Educación. Santiago de Chile: Bloque Social. Disponible en: http://opech.cl/bibliografico/calidad_equidad/Documento_Bloque_So cial_Noviembre.pdf
Bobyleva, A. & Sidorova, A. (2015). Crisis Management in Higher Education in Russia. Internationalisation in Higher Education: Management of Higher Education and Research, 3 (1), 23-35. PRADEC Interdisciplinary Conference Proceedings. Disponible en: http://academicpublishingplatforms.com/downloads/pdfs/picp/volume4/201508200159_03_PICP_Vol3_Issue1_2015_Bobyleva_and_Sidorova_Crisis_management_higher_education_Russia_pp.23- 35.pdf
Carr, N. (2012). The Crisis in Higher Education. MIT Technology Review, November- December. Disponible en: http://www.technologyreview.com/featuredstory/429376/the-crisis-in-higher-education/
Cedrés, M. (s.f.). Un estudio de las representaciones sociales de los maestros sobre el fracaso escolar. Tesis de maestría en Políticas y Administración de la Educación, Buenos Aires: Universidad Nacional Tres de Febrero. Disponible en: http://www.untref.edu.ar/documentos/tesisposgrados/Cedres.pdf
Coombs, P. H. (1978). La crisis mundial de la educación. Barcelona: Provenza. Cordero-Arroyo, G. (1999). Educación, pobreza y desigualdad. Entrevista a Fernando Reimers. Revista Electrónica de Investigación Educativa, REDIE, 1 (1), 72-80 Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/155/15501106.pdf
Dougherty, E. R. (2013). On the Impoverishment of Scientific Education. Journal on Bioinformatics and Systems Biology, 15, 1-11. doi: 10.1186/1687-4153-2013-15
Felgueroso, F.; Gutiérrez-Domènech, M. & Jiménez-Martín, S. (2014). Dropout Trends and Educational Reforms: the Role of the LOGSE in Spain. IZA Jour- nal of Labor Policy, 3 (9), 1-24. DOI: 10.1186/2193-9004-3-9. Disponible en: https://link.springer.com/content/pdf/10.1186%2F2193-9004-3-9.pdf
Finocchio, S. (2010). Una cartografía de saberes escolares en movimiento para América Latina. Propuesta Educativa, 19 (34), 2, 65-76. Disponible en: http://www.propuestaeducativa.flacso.org.ar/archivos/dossier_articulos/46.pdf
Frei, R. (2011). A Complex Systems Approach to Education in Switzerland. En T. Lenaerts (ed.). Advances in Artificial Life, ECAL 2011: Proceedings of the Eleventh European Conference on the Synthesis and Simulation of Living Systems, 242-249. Cambridge, MIT. Disponible en: https://archive.org/details/ECAL2011
Frick, T. W.; Thompson, K. R. & Koh, J. (2008). Predicting Education System Outcomes: A Scientific Approach. En M. Orey, V. McClendon & R. Branch (eds.). Educational Media and Technology Yearbook, 33, 62-76. Disponible en: https://www.indiana.edu/~tedfrick/aect2006/PESO.pdf
Gaag, J. van der & Abetti, P. (2011). Using National Education Accounts to Help Address the Global Learning Crisis. Washington, D.C.: Brookings Institution. Disponible en: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/06/0421_national_education_vandergaag.pdf
Garnique, F. (2012). Las representaciones sociales. Los docentes de la educación básica frente a la inclusión escolar. Perfiles Educativos, XXXIV (137), 99-118. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v34n137/v34n137a7.pdf
Gasperini, L. (2000). The Cuban Education System: Lessons and Dilemmas. Washington, The World Bank. Country Studies, Education Reform and Management Publication Series, 1 (5). Disponible en: https://siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/278200-109907987726 9/547664-1099080026826/The_Cuban_education_system_lessonsEn00.pdf
Gómez, V. M. (1979). Crisis, interpretación y prospectiva del desarrollo educativo en América Latina. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, IX (4), 71-88. Disponible en: http://www.cee.edu.mx/rlee/revista/r1971_1980/r_texto/t_1979_4_04.pdf
Gouveia, J. N. (1985). Construyamos un nuevo sistema educativo. Tertulia con Ernesto Mayz-Vallenilla. Nosotros, marzo, 8-11. Disponible en: http://www.dsm.usb.ve/mayz/_archivos_pdf/nosotros_tertuliaconemv_fotos.pdf
Gupta, S. & Gupta, A. (2013). The Systems Approach in Education. International Journal of Management, 1 (1), 52-55. Disponible en: http://www.mitpublications.org/yellow_images/1388230198_logo_paper%207.pdf
Jodelet, D. (1988). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En S. Moscovici. Psicología social, vol. II, Capítulo 13, 469-493. Barcelona: Paidós.
Jornet, J.; López-González, E. & Tourón, J. (2012). Evaluación de sistemas educativos: teoría y experiencia. Bordón, 64 (2), 9-11. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3960088.pdf
Kafer, K. (2007). Taking the Boy Crisis in Education Seriously: How School Choice Can Boost Achievement among Boys and Girls. Position Paper No. 604, April. Independent Women’s Forum. Disponible en: http://www.iwf.org/files/49ba4dcb1f95dacf6d20aa721e429c88.pdf
Karim, S. (2009). Applying Systems Approach to Educational - Organizational Change - Improvement of an Interdisciplinary Program. Master Program in Sustainable Development, Uppsala University. Disponible en: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:393282/FULLTEXT01.pdf
Lahlou, S. & Abric, J.-C. (2011). What Are the “Elements” of a Representation? Papers on Social Representations, 20, 20.1-20.10. Disponible en: http://www.psych.lse.ac.uk/psr/, http://eprints.lse.ac.uk/44355/1/What%20are%20the%20%E2%80%9Celements%E2%80%9D%20of%20a%20representation(lsero).pdf
Lara-González, J. D. (2012). ¿Fracaso educativo, educación fracasada en México? Nómadas, Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, Número Especial: América Latina, 89-110. http://dx.doi.org/10.5209/rev_NOMA.2012.41770 . Disponible en: http://dx.doi.org/10.5209/rev_NOMA.2012.41770
Lizasoain-Hernández, L. & Joaristi-Olariaga, L. (2000). El análisis de datos en la evaluación de programas educativos. Revista de Investigación Educativa, 18 (2), 357-379. Disponible en: https://revistas.um.es/rie/article/download/121041/113731/
Lopes, M. (2015). A crise da escola: o (re)pensar de uma outra escola face aos desafios do século XXI. Revista Ibero-americana de Educação, 69 (1), 183- 198. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/6990.pdf
Markham, S. (s.f.). A SocioCybernetic Approach to Educational Systems. Colloquium: A Model for Integrating Instructional Technology into Higher Education. Disponible en: http://www.csse.monash.edu.au/~smarkham/reading/SocioCybernetic.pdf
Martínez de Correa, L. M. (2001). Representaciones sociales de los discursos político-educativos de Venezuela y Cuba. Cuestiones Políticas, 26, 34-59. Disponible en: produccioncientificaluz.org/index.php/cuestiones/article/download/14193/14172
Martínez-García, J. S. (2006). La falsa crisis del sistema educativo. Témpora: Revista de Historia y Sociología de la Educación, 9 (diciembre), 85-103. Disponible en: https://josamaga.webs.ull.es/crisis-sistema-educativo.pdf
Miranda-López, F. (2013). La evaluación a debate. Entre la calidad y la desafiliación de los jóvenes de la educación secundaria en América Latina. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 4 (4), 41-58. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6503072.pdf
Moñivas-Lázaro, A. (1994). Epistemología y representaciones sociales: concepto y teoría. Revista de Psicología General y Aplicada, 47 (4), 409-419. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2385297
Navarro-Leal, M. A. (1987). El análisis de sistemas y la crisis permanente de la educación. Revista de la Educación Superior, 16, 2-62. Disponible en: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista62_S1A1ES.pdf, http://publicaciones.anuies.mx/journal/62/1/1/es/el-analisis-de-sistemas-y-la-crisis-permanente-de-la-educacion
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO (2014). Enseñanza y aprendizaje: Lograr la calidad para todos. 11o. Informe de Seguimiento de la EPT [Educación para Todos] en el Mundo. París: UNESCO. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002261/226159s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO (2018). Tesauro. París: UNESCO. Disponible en: http://vocabularies.unesco.org/browser/thesaurus/es/
Parales-Quenza, C. J. & Vizcaíno-Gutiérrez, M. (2007). Las relaciones entre actitudes y representaciones sociales. Revista Latinoamericana de Psicología, 39 (2), 351-361. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/805/80539210.pdf, http://www.scielo.org.co/pdf/rlps/v39n2/v39n2a10.pdf
Pastore, F.; Sattar, S. & Tiongson, E. (2013). Gender Differences in Earnings and Labor Supply in Early Career: Evidence from Kosovo’s School-to-Work Transition Survey. IZA Journal of Labor & Development, 2 (5), 1-34. DOI: 10.1186/2193-9020-2-5
Piñuel-Raigada, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3 (1), 1-42. Disponible en: https://www.ucm.es/data/cont/docs/268-2013-07-29-Pinuel_Raigada_AnalisisContenido_2002_EstudiosSociolinguisticaUVigo.pdf
Prats, J. (2005). VII. El sistema educativo español. En J. Prats & F. Raventós (dirs.). Los sistemas educativos europeos. ¿Crisis o transformación?, 177-228. Barcelona: Fundación La Caixa. Disponible en: http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/sistemas_educativos_europeos_crisis_transformacion.pdf
Pretorius, S. G. (2015). Education in Crisis: First Steps towards a Crisis Management Model for South Africa’s Dysfunctional Schools. 3rd International Conference on Innovation, Documentation and Teaching Technologies, INNODOCT Conference, 13-15 May, Spain, 88-96. Valencia: Universitat Politècnica de València. Disponible en: https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/70950/PDF-Dema%3bGarrig%C3%B3s%3bPeris%20-%20INNODOCT.%203rd%20INTERNATIONAL%20CONFERENCE%20ON%20INNOVATION%2c%20DOCUMENTATION%20AND%20TEA....pdf?sequence=1&isAllowed=y
Raffe, D.; Howieson, C. & Tinklin, T. (2002). The Scottish Educational Crisis of 2000: An Analysis of the Policy Process of Unification. Journal of Education Policy, 17 (2), 167-185. Disponible en: http://www.research.ed.ac.uk/portal/en/publications/the-scottish-educational-crisis-of-2000-an-analysis-of-the-policy-process-of-unification(db4aece8-c7cd-4762-b9a4-f6c0bbbe8be9).html
Rodríguez-Romero, M. del M. (2000). Las representaciones del cambio educativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, REDIE, 2 (2), 23-46. Disponible en: https://redie.uabc.mx/redie/article/view/23/45
Salazar-Gómez, M. V. & Herrera-Aponte, M. T. (2008). Representaciones sociales de los valores educativos y prácticas pedagógicas. Laurus, Revista de Educación, 14 (26), 347-366. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/761/76111491017.pdf
Sammut, G.; Andreouli, E.; Gaskell, G. & Valsiner, J. (2015). Cambridge Handbook of Social Representations. Cambridge: Cambridge University Press.
Samoff, J. (1999). No Teacher Guide, No Textbooks, No Chairs: Contending with Crisis in African Education. 43rd Annual Meeting of the African Studies Association, Philadelphia, 1-14 November. Disponible en: https://eric.ed.gov/?id=ED443769
Santa-Cruz-Grau, E. & Olmedo, A. (2012). Neoliberalismo y creación de ‘sentido común’: crisis educativa y medios de comunicación en Chile. Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16 (3), 145- 168. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42704/24599, https://www.ugr.es/~recfpro/rev163ART8.pdf
Subirats, J. & Nogales, I. (1989). Maestros, Escuelas, Crisis educativa. Condiciones del trabajo docente en Bolivia. Santiago de Chile: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe, UNESCO/OREALC. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000853/085394so.pdf
Wangwe, S. M. & Rweyemamu, D. C. (2001). Human Resource and Institutional Development in Africa: an Overview. Paper Presented at the First Pan African Capacity Building Forum, Bamako, Mali, 22-24 October. Disponible en: http://tzonline.org/pdf/institutionaldevelopment.pdf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Antonio José Velasco