Fossilizing Mistakes of French Pronunciation in Spanish-Speaking Students
HTML Full Text (French)
PDF (French)
XML (French)

Keywords

French
Language instruction
Phonetics

How to Cite

Deswarte, C., Baquero, F. J., Reyes-Rincón, J. H., & Plata-Peñafort, C. (2020). Fossilizing Mistakes of French Pronunciation in Spanish-Speaking Students. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 12(25), 59-76. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-25.efpf
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

L'article présente les erreurs fossilisables que les étudiants de Licence en Langues Modernes de l'Université Pontificale Javeriana commettent en phonétique et phonologie dans les niveaux intermédiaires (B2) de français.

À partir des concepts clés (phonétique, phonologie, fossilisation et erreur fossilisable), nous analyserons un corpus de productions orales, les réponses à un questionnaire adressé aux étudiants et des entretiens semi-directifs réalisés aux professeurs des cours.

Nous démontrons que les erreurs caractéristiques des hispanophones persistent dans ces niveaux et risqueraient de ne pas être corrigées à moins que des stratégies pédagogiques soient mises en place à fin d'empêcher leur fossilisation.

HTML Full Text (French)
PDF (French)
XML (French)

Alexopoulou, A. (2005). Aproximación al tratamiento del error en clase de E/LE desde la perspectiva del análisis de errores. Estudios de Lingüística Aplicada, 23 (41), 101-125. Disponible sur: https://ela.enallt.unam.mx/index.php/ela/article/download/640/719

Baralo, M. (1996). Errores y fosilización. Madrid: Servicio de Publicaciones Universidad Antonio de Nebrija (Aula de español).

Billières, M. (2014). Au son du FLE [Français Langue Étrangère]. Phonétique et phonologie. Toulouse, France: Creative Commons. Disponible sur: https://www.verbotonale-phonetique.com/phonetique-phonologie/ https://www.verbotonale-phonetique.com/phonetique-phonologie/#La_phonologie

Callamand, M. (1981). Méthodologie de l'enseignement de la prononciation: organisation de la matière phonique du français et correction phonétique. Paris, France: Création Loisirs Enseignement International.

Carcedo González, A. (1994). Enseñar la entonación: consideraciones en torno a una destreza olvidada. Dans J. Sánchez Lobato & I. Santos Gargallo (coords.). Problemas y métodos en la enseñanza del español como lengua extranjera: Actas del IV Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera, ASELE, Madrid, 1993, Actas IV, 257-266. Madrid: Sociedad General Española de Librería, Español Lengua Extranjera, SGEL ELE. Disponible sur: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/04/04_0257.pdf

Carles, Z.; Álvarez-Cienfuegos, C. & Carrillo, M. (2011). Dificultades fonológicas en el aprendizaje del francés por estudiantes hispanófonos. Dans III Jornadas de los Máster en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria, Universidad de Murcia, 93-118. Disponible sur: https://www.um.es/web/educacion/contenido/estudios/masteres/inv-educacion-infantil/jornadas#3, https://www.um.es/c/document_library/get_file?uuid=51b7a9e2-1825-4a8c-b51f-e7b1a9909103&groupId=299436

Corder, P. (1980 [1967]). Que signifient les erreurs des apprenants? Langages, 57, 9-15. Disponible sur: https://www.persee.fr/doc/lgge_0458-726x_1980_num_14_57_1833

Fernández, S. (1996). Errores de desarrollo y errores fosilizables en el aprendizaje del E/LE. Tratamiento didáctico. Dans F. J. Grande Alija, J. Le Men, M. Rueda Rueda & E. Prado Ibán (coords.). Tendencias actuales en la enseñanza del español como lengua extranjera II, Actas del VI Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera, ASELE, León, 1995, Actas VI, 147-154. Ponferrada, León: Universidad de León. Disponible sur: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/asele_vi.htm, https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/06/06_0146.pdf

Fries, C. C. (1945). Teaching and Learning English as a Foreign Language. Ann Arbor, Michigan: The University of Michigan Press.

Gil Fernández, J. (2007). Fonética para profesores de español: de la teoría a la práctica. Madrid: Arco/Libros S.L.

Guimbretière, E. (1994). Phonétique et enseignement de l'oral. Paris, France: Didier / Hatier.

Han Z. & Selinker L. (1996). Fossilization: What We Think We Know. Disponible sur: http://www.bbk.ac.uk/llc/al/larry/fossilization.pdf

Intravaia, P. (2013). Chapitre 2: La méthode verbo-tonale d'intégration phonétique. Rappel historique et définition opératoire. Intravaia Verbo-Tonale. Disponible sur: http://www.intravaia-verbotonale.com/?Chapitre-2-La-methode-verbo-tonale

Lado, R. (1957). Linguistics across Cultures: Applied Linguistics for Language Teachers. Ann Arbor, Michigan: The University of Michigan Press.

Martín Morillas, J. M. (1983). El fenómeno de la fosilización en los sistemas de Interlenguaje. Dans Tendencias actuales en las aplicaciones de la lingüística: Actas del I Congreso Nacional de Lingüística Aplicada, Universidad de Murcia, Facultad de Letras, 115-127. Madrid: Asociación Española de Lingüística Aplicada, AESLA.

Parizet, M. L. (2008). Phonétique et cadre commun: proposition pour un cours de FLE [Français Langue Étrangère]. Synergies Espagne, 1, 113-122. Disponible sur: http://gerflint.fr/Base/Espagne1/parizet.pdf

Sánchez Iglesias, J. J. (2003). Errores, corrección y fosilización en la didáctica de Lenguas afines: análisis de errores en la expresión escrita de estudiantes italianos de ELE. Salamanca, España: Ediciones Universidad de Salamanca. Disponible sur: http://www.contrastiva.it/baul_contrastivo/dati/sanvicente/contrastiva/Did%E1ctica%20interlengua%20y%20errores/S%E1nchez%20Iglesias%20Correcci%F3n%20de%20errores.pdf

Selinker, L. (1972). Interlanguage. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, IRAL, 10 (3), 209-231. Disponible sur: https://www.academia.edu/21533333/Selinker-Interlanguage

Selinker, L. (1992). Rediscovering Interlanguage. London, New York: Longman.

Tomé, M. (1996). L'enseignement de la prononciation du français pour des débutants espagnols. Dans E. Alonso Montilla, M. Bruña Cuevas & M. Muñoz Romero (coords.). La lingüística francesa: gramática, historia, epistemología, Congreso Internacional de Lingüística Francesa, Sevilla, 1995, Tomo II, 31-36. Sevilla: Universidad de Sevilla, Grupo Andaluz de Pragmática. Disponible sur: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=502435

Valenzuela, Ó. (2010). La didactique des langues étrangères et les processus d'enseignement/apprentissage. Synergies Chili, 6, 71-86. Disponible sur: https://gerflint.fr/Base/Chili6/oscar_valenzuela.pdf

Vargas, F. S. (2011). La adquisición de la prosodia del francés como L2: producción de acentos tonales en oraciones interrogativas por hispanohablantes. RELSA (24), 193-210. Disponible sur: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3886040.pdf

Weinreich, U. (1953). Languages in Contact: Findings and Problems. New York: Publications of the Linguistic Circle of New York (1).

Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.

Creative Commons Attribution 4.0 International Public License