Study of Auditory Discrimination in Children's Education in Valencia
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)

Keywords

Active listening
musical education
cognition
tutor

How to Cite

Botella-Nicolás, A. M., & Peiró-Esteve, M. D. L. Ángeles. (2018). Study of Auditory Discrimination in Children’s Education in Valencia. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 10(21), 13-34. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.edae
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This study aims to know to what extent tutors of the 2nd cycle of Early Childhood Education in the public schools of Valencia (Spain) work on the musical language of their students, in order to analyze the importance attributed to early auditory stimulation by means of the development of the discrimination of musical sounds and their teaching approach. The research is quantitative- qualitative, it was made following a questionnaire survey, which was answered by 95 tutors. As a result, this papers confirms the scant stimulation received by children and the need to offer more training courses in musical pedagogy for this teaching group.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)

Álvarez, Luis; González-Castro, Paloma; Núñez, José Carlos; González-Pienda, Julio Antonio; Álvarez, David & Bernardo, Ana Belén (2007). Programa de intervención multimodal para la mejora de los déficits de atención. Psicothema, 19 (4), 591-596. Disponible en: http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3402

Ángel-Alvarado, Rolando (2017). El desarrollo auditivo en la primera infancia: Compendio de evidencias científicas relevantes para el profesorado. Revista Electrónica Educare, 21 (1), 1-8. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5763951

Bond, Vanessa L. (2012). Music's Representation in Early Childhood Education Journals: A Literature Review. Update: Applications of Research in Music Education, 31 (1), 34-43. Disponible en: http://wccnafme.weebly.com/uploads/1/2/9/1/12915361/update-1112-musics_representation_in_early_childhood_education_jounrals.pdf

Botella-Nicolás, Ana María & Peiró-Esteve, María de Los Ángeles (2016). Aportaciones de la neurociencia cognitiva a la estimulación auditiva musical de 0 a 6 años. Didácticas Específicas, 15, 6-27. Disponible en: https://revistas.uam.es/didacticasespecificas/issue/download/645/360

Cañete-S., Óscar (2006). Desorden del procesamiento auditivo central (DPAC). Revista de Otorrinolaringología y Cirugía de Cabeza y Cuello, 66 (3), 263-273. Disponible en: http://www.scielo.cl/pdf/orl/v66n3/art14.pdf

Chaparro-Santana, Tania (2010). Método de lectura Glenn Doman (la Revolución Pacífica). Revista Arista Digital, 3, 1106-1125. Disponible en: http://www.afapna.es/web/aristadigital/archivos_revista/2010_diciembre_94.pdf

Díaz-Gómez, Maravillas (2005). La Educación Musical en la Escuela y el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (1), 23-57. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/274/27419103.pdf

Gimeno-Romero, José Vicente (2014). La audición musical en la Educación Secundaria Obligatoria en la provincia de Valencia: análisis de su tratamiento curricular en los libros de texto (tesis doctoral). Universitat de València, Valencia, España. Disponible en: http://roderic.uv.es/handle/10550/42774

Ginarte-Arias, Yurelis (2007). La neuroplasticidad como base biológica de la rehabilitación cognitiva. GeroInfo. Rnps, 2 (1), 1-15. Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/gericuba/pub._bases_biol._de_reh._cog.pdf

España, Conselleria de Educación, Comunidad Valenciana (3 de abril, 2008). Decreto por el que se establece el currículo del segundo ciclo de la Educación Infantil en la Comunidad Valenciana, 38/2008, 28 de marzo. Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, 5734, Sec. I, 55018-55048. Disponible en: http://www.dogv.gva.es/datos/2008/04/03/pdf/2008_3838.pdf

España, Jefatura del Estado (4 de mayo de 1970). Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma educativa (LGE). Boletín Oficial del Estado, BOE, 189, Sec. I, 12525-12546 Disponible en: Disponible en: https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOEA-1970-852

España, Jefatura del Estado (3 de octubre de 1990). Ley Orgánica 1/1990, de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE). Boletín Oficial del Estado, BOE, 238, Sec. I, 28927-28942. Disponible en: https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-1990-24172

España, Jefatura del Estado (4 de mayo de 2006). Ley orgánica de Educación, LOE, 2/2006, 3 de mayo. Boletín Oficial del Estado, BOE, 106, Sec. I, 17158-17207. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2006-7899

España, Jefatura del Estado (4 de enero, 2007). Real Decreto por el que se establecen las enseñanzas mínimas de segundo ciclo de Educación Infantil, 1630/2006, 29 de diciembre. Boletín Oficial del Estado, BOE, 4, Sec. I, 474-482. Disponible en: https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2007-185

España, Jefatura del Estado (10 de diciembre, 2013). Ley orgánica para la mejora de la calidad educativa, LOMCE, 8/2013, 9 de diciembre. Boletín Oficial del Estado, BOE, 295, Sec. I, 97858-97921. Disponible en: https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2013-12886

España, Universitat de València (2000). Resolución de 21 de septiembre de 2000, de la Universidad de València, por la que se ordena publicar el plan de estudios de Maestros-Especialidad de Educación Infantil, adaptado al Real Decreto 779/1998, de 30 de abril, y elaborado al amparo del Real Decreto de Directrices Generales Propias, 1440/1991, de 30 de agosto. Boletín Oficial del Estado, BOE, 251, Sec. III, 35937-35946. Disponible en: https://www.boe.es/boe/dias/2000/10/19/pdfs/A35937-35946.pdf

Estalayo-Alonso, Víctor & Vega-Martín, María Rosario (2005). La inteligencia auditiva. Técnicas de estimulación prenatal, infantil y permanente. Madrid: Biblioteca Nueva.

Giráldez-Hayes, Andrea (1996). Relaciones entre la música y otras áreas en educación infantil y primaria. Aula de Innovación Educativa, 55, 9-14

Ibáñez-Martínez, María Julia & Muro-Jiménez, María Belén (2015). Estimulación de la vía auditiva: materiales. Revista de Educación Inclusiva, 8 (1), 134-147. Disponible en: http://www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/124/119

Jáuregui-Huerta, Fernando; García-Estrada, Joaquín; Ramos-Zúñiga, Rodrigo & Luquín de Anda, Sonia (2014). Mecanismos celulares y moleculares de la plasticidad cerebral y la cognición. En Diego Redolar-Ripoll (ed.). Neurociencia cognitiva, 163-178. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Lahoza-Estarriaga, Lucía Inés (2012). La audición musical en los niños. Revista Arista Digital, 25 (26), 1-6. Disponible en: http://www.afapna.com/aristadigital/archivos_revista/2012_noviembre_0.pdf

López de la Calle-Sampedro, María de los Ángeles (2007). La música en centros de educación infantil 3-6 años de Galicia e Inglaterra, un estudio de su presencia y de las prácticas educativas (tesis doctoral). Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela. Disponible en: https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/2355/9788497509459_content.pdf?sequence=1

López de la Calle-Sampedro, María de los Ángeles (2009). La formación de los maestros de educación infantil para la comprensión de la música y su uso didáctico en Galicia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12 (1), 107-120. Disponible en: http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1240872964.pdf

Magán-Hervás, Alexandra & Gértrudix-Barrio, Felipe (2017). Influencia de las actividades audio-musicales en la adquisición de la lectoescritura en niños y niñas de cinco años. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal) EISSN, 21 (1), 1-22. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5763950

Malagarriga-Rovira, María Teresa & Valls-Casanovas, Assumpta (2003). La audición musical en la educación infantil. Barcelona: Ediciones CEAC.

Martins, Margarida Bernabé Lima Brito (2015). Optimización de la discriminación auditiva en alumnado de educación básica y pre-escolar a través de un programa de intervención musical: impacto en su lenguaje y comunicación (tesis doctoral). Universidad de Extremadura, Badajoz, España. Disponible en: http://dehesa.unex.es/xmlui/handle/10662/4008

Miranda-Pérez, Joaquim (2003). Elaboració d'un Model Multimèdia d'intervenció per a l'educació de l'oïda musical (tesis doctoral). Universitat Autònoma, Barcelona, España. Disponible en: http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5040/jmp1de2.pdf?sequence=1

Muñoz-Rubio, Enrique (2007). La comprensión musical de las estéticas del s. XX en el niño (tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España.

Palacios, Fernando (2011). Hablar de escuchar: algunas reflexiones sobre música y educación musical. Vitoria-Gasteiz: AgrupArte Producciones.

Piñol-Castro, Montserrat (1999). Valor: aprender a escuchar conscientemente desde el período de la educación infantil. Aula de Innovación Educativa, 79, 20-21.

Pramling-Samuelsson, Ingrid; Carlsson, Maj Asplund; Olsson, Bengt; Pramling, Niklas & Wallerstedt, Cecilia (2009). The Art of Teaching Children the Arts: Music, Dance and Poetry with Children Aged 2-8 Years Old. International Journal of Early Years Education, 17 (2), 119-135. Disponible en: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09669760902982323?needAccess=true

Ruiz-Palomo, Esther; Lara-Ortega, Fernando & Santamaría-Conde, Rosa María (2014). Docencia en percepción auditiva: adaptación a las necesidades de la realidad escolar. Historia y Comunicación Social, 19, 27-40. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/44938/42316

Schafer, R. Murray (1975). El rinoceronte en el aula. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Schafer, R. Murray (1994). Hacia una educación sonora. 100 ejercicios de adición y producción sonora. Buenos Aires: Pedagogías Musicales Abiertas.

Zenker, Franz & Barajas de Prat, José Juan (2003). Las funciones auditivas centrales. Auditio: Revista Electrónica de Audiología, 3, 31-42. Disponible en: http://www.auditio.com/docs/File/vol2/2/020203.pdf

Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.

Creative Commons Attribution 4.0 International Public License