Abstract
The article presents part of the results of a research that investigated the ways interactivity was achieved by primary and secondary school students in Bogotá, in environments that encouraged many to many communication styles, and whose learning contents were based on the production of narratives transmedia. The theoretical references of the work and the methodology of the research are exposed. The paper follows a qualitative approach and conventional and virtual ethnography. Results were analyzed, emphasizing the importance of bidirectional communication when working with digital content, and the use of techniques such as remediation and hybridization in the construction of transmedia narratives.
Aparici, Roberto (2010). Introducción, Conectividad en el ciberespacio. En Roberto Aparici (coord.). Conectados en el ciberespacio, 9-26. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED.
Aparici, Roberto & Silva, Marco (2012). Pedagogía de la interactividad. Comunicar, 19 (38), 51-58. Disponible en: https://www.revistacomunicar.com/pdf/preprint/38/05-PRE-12698.pdf
Blumer, Herbert (1982). El interaccionismo simbólico. Perspectiva y método. Madrid: Editorial Hora.
Bolter, Jay David & Grusin, Richard (2000). Remediation. Understanding New Media. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Bruner, Jerome (2004). Realidad mental y mundos posibles: los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa Editorial.
Burbules, Nicholas C. (2006). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Buenos Aires: Editorial Granica.
Cabero, Julio (2001). Las nuevas tecnologías en el aula. ¿Una realidad o una utopía? En Jesús Rodríguez-Briones, Carlos Hervás-Gómez, Urbano Jesús Muñozs-Pedroche (coords.), Federación de Trabajadores de la Enseñanza, Unión General de Trabajadores, Grupo de Investigación Didáctica, FETE-UGT, GID. Nuevas tecnologías aplicadas a la educación, 1-11. Sevilla: Ed. Universidad de Sevilla. Texto disponible en: http://www.grupotecnologiaeducativa.es/images/bibliovir/89.pdf
Cobo-Romaní, Cristóbal & Moravec, John W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Collecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius / Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Disponible en: https://educationfutures.com/books/aprendizajeinvisible/download/AprendizajeInvisible.pdf
Costalat-Founeau, Anne-Marie (1985). De l'interaction à l'interactivité. La nécessité d'une refonte conceptuelle. Interactivité (s). Dérive d'une notion. Lieux et outils. Les usages sociaux. Du praxéologique à l'imaginaire création (s), écriture (s). De nouveaux modèles. Bulletin de l'IDATE, Institut de l'audiovisuel et des télécoms en Europe, 20, 245-249.
Dussel, Inés & Gutiérrez, Daniela (comps.) (2006). Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Manantial, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Flacso. Disponible en: http://nuestraescuela.educacion.gov.ar/bancoderecursos/media/docs/apoyo/apoyo04.pdf
Ferrés i Prats, Joan (2008). La educación como industria del deseo. Un nuevo estilo comunicativo. Barcelona: Editorial Gedisa.
Ferrés i Prats, Joan (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Editorial Gedisa.
Gadotti, Moacir (2011). Historia de las ideas pedagógicas. México: Siglo XXI.
Goffman, Erving (2012). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Editorial Amorrortu.
Guber, Rosana (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Bogotá: Editorial Norma.
Henao-Álvarez, Octavio & Ramírez, Doris Adriana (2010). Cómo orientar la escritura en la escuela. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia. Disponible en: https://issuu.com/reddebibliotecas/docs/como_orientar_la_escritura_en_la_escuela
Hine, Christine (2002). Etnografía virtual. Barcelona: Editorial de la Universitat Oberta de Catalunya, Editorial UOC. Disponible en: https://seminariosocioantropologia.files.wordpress.com/2014/03/hine-christine-etnografia-virtual-uoc.pdf
Huergo, Jorge A. (2000). Comunicación/Educación. Itinerarios transversales. En Carlos Eduardo Valderrama (ed.). Comunicación- Educación, coordenadas, abordajes y travesías, 3-25. Bogotá: Universidad Central, Departamento de Investigaciones de la Universidad Central, DIUC, Siglo del Hombre Editores, Serie Encuentros.
Jenkins, Henry (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Editorial Paidós. Disponible en: https://stbngtrrz.files.wordpress.com/2012/10/jenkins-henryconvergence-culture.pdf
Kaplún, Mario (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Editorial La Torre.
Kinder, Marsha (1991). Playing with Power in Movies, Television, and Video Games: from Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. Berkeley: University of California Press.
Lacasa, Pilar (2011). Los videojuegos. Aprender en mundos reales y virtuales. Barcelona: Editorial Morata.
Lévy, Pierre (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos, Universidad Autónoma Metropolitana.
Martín-Barbero, Jesús (2003). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Mead, George H. (1968). Espíritu, persona y sociedad. Buenos Aires: Paidós Editorial.
Medina, Manuel (2007). Prólogo. En Pierre Lévy. Cibercultura, la sociedad digital, 7-24. Barcelona: Anthropos.
Multigner, Gilles (1994). ¿Sociedad interactiva o sociedad programada? En Rosa María de la Parra (dir.). Apuntes de la sociedad interactiva: autopistas inteligentes y negocios multimedia, 421-428. Madrid: Editorial Universidad Internacional Menéndez Pelayo.
Orozco-Gómez, Guillermo (2010). Entre pantallas: nuevos roles comunicativos y educativos de los ciudadanos. En Roberto Aparici (comp.). Educomunicación: más allá del 2.0, 267-280. Barcelona: Gedisa Editorial.
Piscitelli, Alejandro (2009). Nativos digitales, dieta cognitiva, inteligencias colectivas y arquitecturas de participación. Montevideo: Editorial Santillana.
Rodríguez, Jaime Alejandro (2011). Narrativas del ciberespacio. En Jaime Alejandro Rodríguez (ed.). Narratopedia. Reflexiones sobre narrativa digital, creación colectiva y cibercultura, 39-68. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana. Disponible en: http://cmap.javeriana.edu.co/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1303831059858_1957124121_3174
Rueda-Ortiz, Rocío (2009). Convergencia tecnológica: síntesis o multiplicidad política y cultural. Revista Signo y Pensamiento, 28 (54), 114-130. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/860/86011409008.pdf
Scolari, Carlos Alberto (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Editorial Gedisa.
Scolari, Carlos Alberto (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Editorial Planeta.
Silva, Marco (2005). Educación interactiva. Enseñanza y aprendizaje presencial y on-line. Barcelona: Gedisa Editorial.
Wenger, Etienne (2003). Comunidades de práctica. Aprendizaje significativo e identidad. Barcelona: Paidós.
Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License