Readings of Collaborative Ethnographies with Children and Young People in Latin American Educational Contexts
PDF (Spanish)
HTML Full Text (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Educational anthropology
participatory research
childhood
schools
Latin America

How to Cite

Readings of Collaborative Ethnographies with Children and Young People in Latin American Educational Contexts. (2021). Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 14, 1-33. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.lecn
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

We present an analysis of collaborative ethnographies with the participation of girls,boys and young people(NNJ in Spanish)carried out in different school contexts in Argentina,Ecuador and Mexico.We analyzed how it is possible to develop educational ethnographies between adults and children on social and cultural phenomena of their daily lives,their memories,their emotions and to account for learning that transcends and enriches school knowledge.Methodologically,we carried out an analytical reading on four ethnographies selected from a state of art,previously developed,on collaborative research with girls,boys and young people.This analysis made visible how the ethnographies carried out with NNJ contribute to the field of educational research.

PDF (Spanish)
HTML Full Text (Spanish)
XML (Spanish)

Barabtarco A., Zedansky, Y., & Poaschner, M. T. (1998). Participatory Action Research in Teachers education method for studying the everyday reality of teaching in Latin America. En G. Anderson & M. Montero-Sieburth (Eds.), Educational Qualitative Research in Latin America. The Struggle for a New Paradigm (pp. 161-180). Garland Publishing.

Batallán, G. (1998). Appropriating Ethnography for Research in Education. Reflections on Recent Efforts in Argentina and Chile. En G. Anderson & M. Montero-Sieburth (Eds.), Educational Qualitative Research in Latin America. The Struggle for a New Paradigm (pp. 35-50). Garland Publishing.

Bertely, M., & Corenstein M. (1998). An Overview of ethnographic Research in Mexico. En G. Anderson & M. Montero-Sieburth (Eds.), Educational Qualitative Research in Latin America. The Struggle for a New Paradigm (pp. 51-76). Garland Publishing.

Clemente, A y Milstein, D. (2019). Abriendo ventanas para ver y entender. Etnografía en colaboración con niñas, niños y jóvenes. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 15(2), 1.

Convención sobre los Derechos del Niño (1989). Unicef Colombia. X Aniversario de la Convención sobre los Derechos del Niño.

De Certau, M. (2007). La invención de lo cotidiano. Universidad Iberoamericana.

Fals-Borda, O. (1978). El problema de cómo investigar la realidad para transformarla por la praxis. Tercer Mundo Editores.

Fabian, J. (2007). Memory against Culture: Arguments and reminders. Duke University Press.

Gajardo, G. (1985). Investigación Participativa en América Latina. [Documento de trabajo n.o 261]. Programa FLACSO.

Gandulfo, C. (2007). Entiendo, pero no hablo. El guaraní “acorrentinado” en una escuela rural. Antropofagia.

Gandulfo, C. (2016). “Hablan poco guaraní, saben mucho”. Una investigación en colaboración con niños y maestros en un contexto bilingüe de Corrientes, Argentina. Signo y Seña, (29), 79-102.

Guerrero, A.L., Clemente, A., Dantas-Whitney, M., & Milstein, D. (2017). Bordes, límites y fronteras. Etnografía en colaboración con niños, niñas, adolescentes y jóvenes. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Guerrero Arias, P. (Coord.) (2017). Catzuquí de Velasco. Cultura, identidad y memorias vivas. Etnografiando con niñas y niños. Abya-Yala y UPS.

Jaramillo, J., & Fernández, S. (Eds.) (2018). Panorama sobre etnografía con niñas, niños, adolescentes y jóvenes. En Argentina, Brasil, Colombia y Ecuador. 1995-2006. RIENN.

Ingold, T. (2017). ¡Suficiente con la etnografía! Revista Colombiana de Antropología, 53(2), 143-159. https://doi.org/10.22380/2539472X.120

Levinson, B., Sandoval-Flores, E. M., & Bertely-Busquets, M. (2007). Etnografía de la Educación, Tendencias Actuales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(34), 951-986.

Milstein, D. (2009). La nación en la escuela. Viejas y nuevas tensiones políticas. Miño y Davila y CAS/IDES.

Milstein, D. (2010). Politics is also “child’s play”. Teaching and Teacher Education 26(1), 136-143. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.08.002

Milstien, D. (2020) Niñas, niños, jóvenes y la etnografía: educación y descentramientos. Diálogos sobre educación, 11(20), 1-10. https://doi.org/10.32870/dse.v0i20.690

Milstein, D., Cejas, D., Miranda, E., Franzone, F., Sosa, M., Robledo, M., Cejas, R., & Silva, Y. (2004). Averiguando algo más: Leyendo la historia de nuestro barrio y de nuestra escuela. Escuela 40, La Florida. Texto inédito.

Milstein, D., Clemente, A., Dantas-Whitney, M., Guerrero, A. L., & Higgins, M. (2011). Entre espacios y tiempos compartidos: Encuentros etnográficos con niñ@s y adolescentes. Editorial Miño Dávila.

Milstein, D., Clemente, A., & Guerrero, A. L. (2019). Collaboration in educational ethnography in Latin America. Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press. doi: http://dx.doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.565

Milstein, D., & Mendes, H. (2017). La escuela en el cuerpo. Estudios sobre el orden escolar y la construcción social de los alumnos en escuelas primarias. Miño y Dávila y CAS/IDES.

Milstein, D., Mieres, C., Cejas, D., Mieres, L., Lugo, P., Cejas, R., & Silva, Y. (2005). ¡Vemos La Florida! Texto inédito.

Pavez Soto, I. (2012). Sociología de la infancia: las niñas y los niños como actores sociales. Revista de Sociología, (27), 81-102.

Podestá Siri, R. (2004). Otras formas de conocernos en un mundo intercultural. Experiencias infantiles innovadoras. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9 (20), 129-150.

Podestá Siri, R. (2007a). Encuentro de miradas: El territorio visto por diversos autores. Secretaría de Educación Pública.

Podestá Siri, R. (2007b). Nuevos retos y roles intelectuales en metodologías participativas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(34), 987-1014.

Reygadas, L. (2014). Todos somos etnógrafos. Igualdad y poder en la construc- ción del conocimiento antropológico. En C. Oehmichen Bazán (Ed.) La Etno- grafía y el trabajo de campo en las ciencias sociales (pp. 91-118). Universidad Autónoma de México.

Rockwell, E. (1998). Ethnography and the commitment to Public Schooling. A review of Research at the DIE. En G. Anderson, & M. Montero-Sieburth (Eds.) Educational Qualitative Research in Latin America, The Struggle for a New Paradigm (pp. 3-34). Garland Publishing.

Torres, A., & Cendales, L. (2006). La sistematización como experiencia investigativa y formativa. La Piragua, (23). http://www.cepalforja.org/sistem/documentos/lola_cendales-alfonso_torres-la_sistematizacion_como_ experiencia_investigativa_y_formativa.pdf

Vergara, A., Peña, M., Chávez, P. y Vergara, E. (2015). Los niños como sujetos sociales: El aporte de los Nuevos Estudios Sociales de la infancia y el Análisis Crítico del Discurso. Psicoperspectivas, 14(1),55-65. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue1-fulltext-544

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Alba Lucy Guerrero, Diana Judit Milstein