Published Apr 16, 2018



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Juan Carlos Amador-Baquiro http://orcid.org/0000-0002-5575-1755

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

The article presents part of the results of a research that investigated the ways interactivity was achieved by primary and secondary school students in Bogotá, in environments that encouraged many to many communication styles, and whose learning contents were based on the production of narratives transmedia. The theoretical references of the work and the methodology of the research are exposed. The paper follows a qualitative approach and conventional and virtual ethnography. Results were analyzed, emphasizing the importance of bidirectional communication when working with digital content, and the use of techniques such as remediation and hybridization in the construction of transmedia narratives.

Keywords

Education, communication, interactive education, interactivity, transmedia narrativeEducación, comunicación, educación interactiva, interactividad, narrativa transmedia

References
Amador, Juan Carlos (2013). Aprendizaje transmedia en la era de la convergencia cultural interactiva. Educación y Ciudad, 25, 11-24. Disponible en: http://www.idep.edu.co/revistas/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/50/41

Aparici, Roberto (2010). Introducción, Conectividad en el ciberespacio. En Roberto Aparici (coord.). Conectados en el ciberespacio, 9-26. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED.

Aparici, Roberto & Silva, Marco (2012). Pedagogía de la interactividad. Comunicar, 19 (38), 51-58. Disponible en: https://www.revistacomunicar.com/pdf/preprint/38/05-PRE-12698.pdf

Blumer, Herbert (1982). El interaccionismo simbólico. Perspectiva y método. Madrid: Editorial Hora.

Bolter, Jay David & Grusin, Richard (2000). Remediation. Understanding New Media. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.

Bruner, Jerome (2004). Realidad mental y mundos posibles: los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Barcelona: Gedisa Editorial.

Burbules, Nicholas C. (2006). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Buenos Aires: Editorial Granica.

Cabero, Julio (2001). Las nuevas tecnologías en el aula. ¿Una realidad o una utopía? En Jesús Rodríguez-Briones, Carlos Hervás-Gómez, Urbano Jesús Muñozs-Pedroche (coords.), Federación de Trabajadores de la Enseñanza, Unión General de Trabajadores, Grupo de Investigación Didáctica, FETE-UGT, GID. Nuevas tecnologías aplicadas a la educación, 1-11. Sevilla: Ed. Universidad de Sevilla. Texto disponible en: http://www.grupotecnologiaeducativa.es/images/bibliovir/89.pdf

Cobo-Romaní, Cristóbal & Moravec, John W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Collecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius / Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Disponible en: https://educationfutures.com/books/aprendizajeinvisible/download/AprendizajeInvisible.pdf

Costalat-Founeau, Anne-Marie (1985). De l'interaction à l'interactivité. La nécessité d'une refonte conceptuelle. Interactivité (s). Dérive d'une notion. Lieux et outils. Les usages sociaux. Du praxéologique à l'imaginaire création (s), écriture (s). De nouveaux modèles. Bulletin de l'IDATE, Institut de l'audiovisuel et des télécoms en Europe, 20, 245-249.

Dussel, Inés & Gutiérrez, Daniela (comps.) (2006). Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Manantial, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Flacso. Disponible en: http://nuestraescuela.educacion.gov.ar/bancoderecursos/media/docs/apoyo/apoyo04.pdf

Ferrés i Prats, Joan (2008). La educación como industria del deseo. Un nuevo estilo comunicativo. Barcelona: Editorial Gedisa.

Ferrés i Prats, Joan (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Editorial Gedisa.

Gadotti, Moacir (2011). Historia de las ideas pedagógicas. México: Siglo XXI.

Goffman, Erving (2012). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Editorial Amorrortu.

Guber, Rosana (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Bogotá: Editorial Norma.

Henao-Álvarez, Octavio & Ramírez, Doris Adriana (2010). Cómo orientar la escritura en la escuela. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia. Disponible en: https://issuu.com/reddebibliotecas/docs/como_orientar_la_escritura_en_la_escuela

Hine, Christine (2002). Etnografía virtual. Barcelona: Editorial de la Universitat Oberta de Catalunya, Editorial UOC. Disponible en: https://seminariosocioantropologia.files.wordpress.com/2014/03/hine-christine-etnografia-virtual-uoc.pdf

Huergo, Jorge A. (2000). Comunicación/Educación. Itinerarios transversales. En Carlos Eduardo Valderrama (ed.). Comunicación- Educación, coordenadas, abordajes y travesías, 3-25. Bogotá: Universidad Central, Departamento de Investigaciones de la Universidad Central, DIUC, Siglo del Hombre Editores, Serie Encuentros.

Jenkins, Henry (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Editorial Paidós. Disponible en: https://stbngtrrz.files.wordpress.com/2012/10/jenkins-henryconvergence-culture.pdf

Kaplún, Mario (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Editorial La Torre.

Kinder, Marsha (1991). Playing with Power in Movies, Television, and Video Games: from Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. Berkeley: University of California Press.

Lacasa, Pilar (2011). Los videojuegos. Aprender en mundos reales y virtuales. Barcelona: Editorial Morata.

Lévy, Pierre (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos, Universidad Autónoma Metropolitana.

Martín-Barbero, Jesús (2003). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Mead, George H. (1968). Espíritu, persona y sociedad. Buenos Aires: Paidós Editorial.

Medina, Manuel (2007). Prólogo. En Pierre Lévy. Cibercultura, la sociedad digital, 7-24. Barcelona: Anthropos.

Multigner, Gilles (1994). ¿Sociedad interactiva o sociedad programada? En Rosa María de la Parra (dir.). Apuntes de la sociedad interactiva: autopistas inteligentes y negocios multimedia, 421-428. Madrid: Editorial Universidad Internacional Menéndez Pelayo.

Orozco-Gómez, Guillermo (2010). Entre pantallas: nuevos roles comunicativos y educativos de los ciudadanos. En Roberto Aparici (comp.). Educomunicación: más allá del 2.0, 267-280. Barcelona: Gedisa Editorial.

Piscitelli, Alejandro (2009). Nativos digitales, dieta cognitiva, inteligencias colectivas y arquitecturas de participación. Montevideo: Editorial Santillana.

Rodríguez, Jaime Alejandro (2011). Narrativas del ciberespacio. En Jaime Alejandro Rodríguez (ed.). Narratopedia. Reflexiones sobre narrativa digital, creación colectiva y cibercultura, 39-68. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana. Disponible en: http://cmap.javeriana.edu.co/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1303831059858_1957124121_3174

Rueda-Ortiz, Rocío (2009). Convergencia tecnológica: síntesis o multiplicidad política y cultural. Revista Signo y Pensamiento, 28 (54), 114-130. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/860/86011409008.pdf

Scolari, Carlos Alberto (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Editorial Gedisa.

Scolari, Carlos Alberto (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Editorial Planeta.

Silva, Marco (2005). Educación interactiva. Enseñanza y aprendizaje presencial y on-line. Barcelona: Gedisa Editorial.

Wenger, Etienne (2003). Comunidades de práctica. Aprendizaje significativo e identidad. Barcelona: Paidós.
How to Cite
Amador-Baquiro, J. C. (2018). Interactive Education through Transmedia Narratives: Possibilities at School. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 10(21), 77–94. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.eint
Section
Articles