Published May 25, 2022



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Analía-Claudia Chiecher-Costa

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract




This article compares the perceptions of learning and emotions of students with a high and low academic performances during the course of the pandemic.It undertook an exploratory survey,with a qualitative focus,which followed an inductive logic for the establishment of categories on the basis of the data provided by 132 beginner university students.The results show a positive perception of the synchronic virtual class,along with a negative perception to do with the lack of practical assignments,due to their virtual nature.





Keywords

Admission requirements, pandemics, university studentsIngreso, pandemia, estudiante universitario

References
Bossolasco, M. L., Chiecher, A., & Dos Santos, D. (2019). Diseño y validación de un instrumento para el análisis de trayectorias académicas en el primer año universitario. Revista Educación Superior, 27, 11-38. http://revistavipi.uapa.edu.do/index.php/edusup/article/view/180/pdf

Brotons, M., Virumbrales, M., Elorduy, M., Mezquita, P., Graell, M., & Balaguer, A. (2020). ¿Aprender medicina a distancia? Percepción de estudiantes confinados por la pandemia COVID-19. Revista Médica de Chile, 148(10), 1461- 1466. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020001001461

Cobo-Rendón, R., Vega-Valenzuela, A., & García-Álvarez, D. (2020). Consideraciones institucionales sobre la salud mental en estudiantes universitarios durante la pandemia de Covid-19. CienciAmérica, 9(2), 277-284. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.322

Coronado, M., & Gómez, M. J. (2015). Orientación, tutorías y acompañamiento en educación superior. Noveduc.

Chiecher, A., & Bossolasco, M. L. (2021). ¿Cómo te preparas para un examen? Estudio comparativo con estudiante de las modalidades presencial y distancia. Perfiles Educativos, 43(173), 94-107. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.173.59973

Chiecher, A., & Paoloni, P. (2018). Trayectorias en el primer año universitario. Diferencias que marcan senderos. III Seminario Internacional de Trayectorias en la Educación Superior. Universidad de la República, Montevideo, Uruguay.

Gómez, M. Á., & Alzate, M. V. (2010). El “oficio” de estudiante universitario: afiliación, aprendizaje y masificación de la universidad. Pedagogía y saberes, 33, 85-97. https://doi.org/10.17227/01212494.33pys85.97

González, A., Donolo, D., & Rinaudo, C. (2009). Emociones académicas en universitarios: Su relación con las metas de logro. Ansiedad y Estrés, 15 (2-3), 263-277

Hernández, R., Fernández, C., & Bapista, M. (2014). Metodología de la Investiga- ción. Sexta Edición. Mc Graw Hills.

Jakob, I., & Pereyra, S. (2020). Escenarios de aprendizajes universitarios conmovi- dos: rupturas, continuidades y aperturas. [Videoconferencia] https://www.youtube.com/watch?v=nuYj_kQyVjc

Janin, B. (2015). Adolescencia: reorganizaciones psíquicas y aperturas. En G. Doncino y S. Morici (Comps.), Culturas adolescentes. Subjetividades, contextos y debates actuales (pp 37-46). Noveduc.

Parrado-González A., & León-Jariego J. (2020). COVID-19: Factores asociados al malestar emocional y morbilidad psíquica en población española. Revista Española de Salud Pública, 94, 1-16. https://www.mscbs.gob.es/biblioPublic/publicaciones/recursos_propios/resp/revista_cdrom/VOL94/ORIGINALES/RS94C_202006058.pdf

Macchiarola, V., Pizzolito, A. L., Pugliese, V., & Muñoz, D. (2020). La enseñanza con modalidad virtual en tiempos de COVID 19. La mirada de los estudiantes de la Universidad Nacional de Río Cuarto. Contextos de Educación, 28, 1-13. http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos/article/view/1086

Moreno, J. (2014). Contextos virtuales en ámbitos académicos. Potencialidades para promover emociones positivas en el ingreso a la universidad. [Documento de trabajo 12]. Universidad Nacional de Rio Cuarto. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/35213/CONICET_Digital_Nro.5563690f- 8cde-4439-b4c4-d8604980c50e_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Moreno, J., & Chiecher, A. (2014). Redes sociales en espacios educativos. Una propuesta para favorecer el ingreso universitario. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 14, 55-64. https://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/TEyET/article/view/324

Moreno, J., & Paoloni, P. (2013). Facebook en el andamiaje emocional de ingresantes universitarios. 6to Seminario Internacional de Educación a Distancia. Universidad Nacional de Cuyo. http://www.uncu.edu.ar/seminario_rueda/upload/t66.pdf

Maggio, M. (2021). Educación en pandemia. Buenos Aires: Paidós.

Manuale, M. (2014). El oficio de estudiante universitario y el problema del ingreso. Miradas y aportes desde el gabinete pedagógico de la Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas. Revista Aula Universitaria, 15, 43-57. https://doi.org/10.14409/au.v1i15.4367

Moreno, J., Chiecher, A., & Paoloni, P. (2020). Trayectorias de ingresantes universitarios y estrategias de aprendizaje. Implicancias en el rendimiento académico. Revista Educación, 44(2), 1-20. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/40055

Panaia, M. (2013). Abandonar la universidad ¿Decisión premeditada o imprevista? En M. Panaia (Coord.), Abandonar la universidad con o sin título (pp. 21-66). Miño y Dávila.

Paoloni, P., Loser, T., & Falcón, R. (2018). El papel de las tareas académicas en la dinámica emocional de estudiantes universitarios. Un estudio en carreras de educación. Revista Páginas de Educación, 11(2), 1-23. https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1638

Paoloni, P. (2014). Emociones en contextos académicos. Perspectivas teóricas e implicaciones para las prácticas educativas en la universidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(3), 567-596. http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.34.14082

Pérez-López, E, Vázquez, A., & Cambero, S. (2021) Educación a distancia en tiempos de COVID-19: análisis desde la perspectiva de estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855

Pulido, F., & Herrera, F. (2018). Predictores de la ansiedad, la felicidad y la inteligencia emocional en un contexto multicultural. Ciencia Psicológica., 12(2), 195-204. https://doi.org/10.22235/cp.v12i2.1682

Rodríguez, L., Carbajal, Y., Narváez, T., & Gutiérrez, R. (2020). Impacto emocional por COVID-19 en estudiantes universitarios. Un estudio comparativo. Revista sobre Educación y Sociedad, 1(16), 15-22. https://doi.org/10.35756/educaumch.202016.153

Roig-Vila, R., Urrea-Solano, M., & Merma-Molina, G. (2021). La comunicación en el aula universitaria en el contexto del COVID-19 a partir de la videocon- ferencia con Google Meet. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 197-220. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27519

Romero, M., & Barberà, E. (2013). Identificación de las dificultades de regulación del tiempo de los estudiantes universitarios en formación a distancia. RED, Revista de Educación a Distancia, 38, 1-17. http://www.um.es/ead/red/38

Rosario-Rodríguez, A., González-Rivera, J., Cruz-Santos, A., & Rodríguez-Río, L. (2020). Demandas tecnológicas, académicas y psicológicas en estudiantes universitarios durante la pandemia por COVID-19. Revista Caribeña de Psi- cología, 4(2), 176-185. https://doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4915

Vaja, A., & Paoloni, P. (2012). Emociones en contextos académicos. Un análisis de las emociones de logro en una asignatura del nivel superior. En M. Bonyuan, S. Peppino, M. Lerchundi y N. Galetto (Eds.), Ciudad moderna: problemas, conflictos, desafíos (pp. 179-184). Ediciones Del ICALA.
How to Cite
Chiecher-Costa, A.-C. (2022). Perceptions of the Learning and Emotions of Beginner Students During the Pandemic: . Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 15, 1–26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.paee
Section
Articles