Contributions of the Advice to the Teaching Role in the College
HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Counselling
teachers
vocational guidance
universities

How to Cite

Pérez-Cabrera, M. J., & Llanes-Ordóñez, J. (2020). Contributions of the Advice to the Teaching Role in the College. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 13, 1-26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.cafd
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Abstract

This article explores the figure of the college teacher from a role next to the advisor. It is intended to make easier the Personal Career Management and the subsequent professional insertion of the students. The research is situated as a qualitative and comprehensive approach with a double aim to identify the formation needs of the teachers and to define the role teacher-advisor. The information has been taken from the discussion group and the semi-structure interview to teachers, advisors and graduates. This study underlines the need to strengthen both the didactic relationship and the link between teachers and their profession.

HTML Full Text (Spanish)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Ainscow, M., Bereford, J., Harris, A., Hopkins, D. & West, M. (2001). Crear con- diciones para la mejora del trabajo en el aula. Madrid: Narcea.

Arnau, L. (2013). Desempleo y orientación para la carrera: aplicación y evaluación de un programa de adaptación a los cambios profesionales en la adultez. Educación XX1, 16(1), 191–206. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.16.1.723

Badia-Pujol, J. (2012). Ayudar al desarrollo profesional de los docentes: www. practicareflexiva.pro. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(9), 757–764. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3587

Cardenal, M. E. (2006). El paso a la vida adulta. Dilemas y estrategias ante el empleo flexible. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, Siglo XXI. Comisión Europea. (2010). Europa 2020. Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. Recuperado de http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/president/news/documents/pdf/20100303_1_es.pdf

Cordeiro, S., Taveira, M., Neves, L., Silva, A. Rodrigues, B. & Costa-Lobo, C. (2017). Efeitos de uma intervenção psicológica vocacional na adaptabili- dade de carreira. Revista de Psicologia da Criança e do Adolescente, 8(1), 93–104. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/2303/d7d446a-6499c1ac60bb164544caf8ce01887.pdf

Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Los Ángeles: Sage.

Del Rincón, D., Latorre, A., Arnal, J. & Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.

Eisner, E. W. (1985). The Art of Educational Evaluation. Londres: Falmerpress.

Estévez-Nenninger, E., Valdés-Cuervo, A., Arreola-Olivarría, C. & Zavala-Escalante, M. (2014). Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentes universitarios. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 6(13), 49–64. Recuperado de https://doi.org/10.11144/Javeriana.M6-13.CSEA

Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata. Fraser, J. W. (2016). La formación del profesorado en Estados Unidos. Debates y críticas. Bordón, 68(2), 35–49. Recuperado de https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68203

Gairín, J. (2007). El centro como escenario educativo. En J. Bonals & M. Sánchez (Coords.), Manual de asesoramiento pedagógico (pp. 105–142). Barcelona: Graó.

Greenhaus, J. H. & Callanan, G. A. (1994). Career Management. Fort Worth, TX: The Dryden.

Hall, K. M., Draper, R. J., Smith, L. K. & Bullough, R. V. (2008). More than a place to teach: Exploring the perceptions of the roles responsibilities of mentor teachers. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 16, 328-345. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1080/13611260802231708

Hargreaves, A. & Fink, D. (2002). Sostenibilidad en el tiempo. Cuadernos de Pedagogía, 319, 16–21.

Hargreaves, A. & Fink, D. (2006). Estrategias de cambio y mejora en educación caracterizadas por su relevancia, difusión y continuidad en el tiempo. Re- vista de Educación, 339, 43–58. Recuperado de http://www.ince.mec.es/revistaeducacion/re339/re339_04.pdf

Hennissen, P., Crasborn, F., Brouwer, N., Korthagen, F. & Bergen, T. (2011). Clarifying pre-service teacher perceptions of mentor teachers’ developing use of mentoring skills. Teaching and Teacher Education, 27, 1049–1058. doi: 10.1016/j.tate.2011.03.009

Herrera-González, J. D. (2010). La formación de docentes investigadores: el estatuto científico de la investigación pedagógica. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(5), 53–62. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281023476003

Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó.

Jarauta-Borrasca, B. & Medina-Moya, J. (2009). La formación pedagógica inicial del profesorado universitario: repercusión en las concepciones y prácticas docentes. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 1(2), 357–370. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/ article/view/3390

Lago, J. R. & Onrubia, J. (2011). Asesoramiento psicopedagógico y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Cuadernos de Educación.

Lent, R. W. & Brown, S. D. (2013). Social cognitive model of career self-management: Toward a unifying view of adaptive career behavior across the life, span. Journal of Counseling Psychology, 60(4), 557–568. doi: 10.1037/a0033446

Llanes, J., Figuera, P. & Torrado, M. (2015). Gestión personal de la carrera. Factor clave para el desarrollo profesional. En Aidipe (Ed.), Investigar con y para la acción (pp. 887–899). Cádiz: Aidipe.

Llanes, J., Figuera, P. & Torrado, M. (2017a). Competencias de acceso y desempeño del trabajo para los graduados en Pedagogía. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 18(2), 209–220. Recuperado de https://dx.doi.org/10.26707/1984-7270/2017v18n2p209

Llanes, J., Figuera, P. & Torrado, M. (2017b). Desarrollo de la empleabilidad y gestión personal de la carrera de graduados en Pedagogía. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 46–60. Recuperado de https://doi. org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20118

Martínez, M. (2016). La formación inicial de los maestros: una responsabilidad compartida. Bordón, 68(2), 9–16. Recuperado de https://doi.org/10.13042/ Bordon.2016.68201

Martínez, R. A. (2007). La investigación en la práctica educativa: guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. Madrid: Meccide.

Michavila, F. & Parejo, J. L. (2008). Políticas de participación estudiantil en el Proceso de Bolonia. Revista de Educación, número extraordinario, 85–118. Monereo, C. & Pozo, J. I. (Coords.). (2005). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.

Montero, L. & Sanz, M. D. (2008). Entre la realidad y el deseo: una visión del asesoramiento. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(1), 1–16. Recuperado de https://www.ugr.es/~recfpro/rev121COL3.pdf

Nicastro, S. & Andreozzi, M. (2006). Asesoramiento pedagógico en acción. La novela del asesor. Buenos Aires: Paidós.

Pérez, M. J. (2016). El asesoramiento de proceso como modelo de formación inicial del profesorado universitaria (tesis doctoral). Universidad de Barcelona, Barcelona, España.

Pérez, F. & Serrano, L. (2012). Universidad, universitarios y productividad en Es- paña. Bilbao: Fundación BBVA.

Piccolo, R. F. & Colquitt, J. A. (2006). Transformational leadership and job behaviors: The mediating role of job characteristics. Academy of Management Journal, 49, 327–340. Recuperado de https://doi.org/10.5465/amj.2006.20786079

Pinto, J., Taveira, M. & Llanes, J. (2015). Cómo orientar la gestión de la carrera profesional. Barcelona: UOC.

Riverin-Simard, D. (1990). Adult vocational trajectory. The Career Develop- ment Quarterly, 39(2), 129–142. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1002 /j.2161-0045.1990.tb00834.x

Rodríguez, J. M. et al. (2004). El asesoramiento pedagógico para la formación docente del profesorado universitario: ¿cómo profundizar en las estrategias de asesoramiento a través del cuestionario? En Pedagogía universitaria, hacia un espacio de aprendizaje compartido. III Simposio Iberoamericano de Docencia Universitaria, vol. 2 (pp. 1391–1402). Bilbao: Universidad de Deusto.

Romero, S. & Figuera, P. (2016). La orientación en la universidad. En A. Manzanares (Ed.), Orientación a lo largo de la vida (pp. 163–196). Madrid: Wolters Kluver.

Sánchez-Tarazaga, L. (2016). Los marcos de competencias docentes: contribución a su estudio desde la política educativa europea. Journal of Supranational Policies of Education, 5, 44–67. doi: 10.15366/jospoe

Schleicher, A. (2016). Teaching excellence through professional learning and policy reform: Lessons from around the world, international summit on the teaching profession. París: OECD.

Shulman, L. (2005). Conocimiento y enseñanza: fundamentos para una nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 9(2), 1–30. Recuperado de https://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf

Sotomayor-Echenique, C., Coloma-Tirapegui, C., Parodi-Sweis, G., Ibáñez-Orellana, R., Cavada-Hrepich, P. & Gysling-Caselli, J. (2013). Percepción de los estudiantes de pedagogía sobre su formación inicial. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 5(11), 375–392.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Juan Llanes Ordóñez, María José Pérez Cabrera