Published Jan 31, 2022



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Alonso Laborda-Contreras

Juan González-López https://orcid.org/0000-0002-9081-0503

Jenny Assael Budnik https://orcid.org/0000-0001-5597-5241

Sebastián Vargas-Pérez https://orcid.org/0000-0002-8522-4534

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract




In recent decades, the number of immigrant students in Chile has grown significantly and their school choice process has become an emerging and relevant issue for the inclusion of immigrant families in Chilean schools. The objective of this research is to analyze such process, from a qualitative approach, through in-depth interviews and travel maps with five immigrant families from two public schools at Santiago de Chile. We described the determinants and dynamics of the school choice process of five families. Our findings reinforced the importance of emotions in this process.





Keywords

Chile, migration, education, educational choice, educational opportunitiesChile, migración, educación, opciones educativas, oportunidades educativas

References
Aninat, I., & Vergara, R. (2019). Introducción. En I. Aninat, & R. Vergara (eds.), Inmigración en Chile. Una mirada multidimensional (pp. 11-24). Fondo de Cultura Económica.

Ball, S. (2003). Class Strategies and the Education Market. Routledge.

Ball, S., & Vincent, C. (1998). I heard it on the grapevine: “hot” knowledge and school choice. British Journal of Sociology of Education, 19(3), 377-400. https://doi.org/10.1080/0142569980190307

Bellei, C. (2013). El estudio de la segregación socioeconómica y académica de la educación chilena. Estudios Pedagógicos, 39(1), 325-345. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000100019

Bellei, C., Orellana, V., & Canales, M. (2020). Elección de escuela en la clase alta chilena. Comunidad, identidad y cierre social. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(5), 1-27. https://doi.org/10.14507/epaa.28.3884

Beniscelli, L. (2018). Elección escolar y educación superior: Territorios emergentes y ausencias en la investigación sobre educación y migración. Revista Academia y Crítica, 1, 1-19. https://www.researchgate.net/publication/335101078_Eleccion_escolar_y_educacion_superior_Territorios_emergentes_y_ausencias_en_la_investigacion_sobre_educacion_ y _migracion

Byrne , B., & De Tona, C. (2012). ‘Trying to find extra choice’: migrants parents and secondary school choice in Greater Manchester. British Journal of Sociology of Education, 33(1), 21-39. https://doi.org/10.1080/01425692.2012.632865

Canales, M., Bellei, C., & Orellana, V. (2016). ¿Por qué elegir una escuela privada subvencionada? Sectores medios emergentes y elección de escuela en un sistema de mercado. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 42(3), 89-109. http:// dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400005

Carrasco, A., Falabella, A., & Mendoza, M. (2015). School choice as a sociocultural practice. An etnographic inquiry. En P. Seppänen, A. Carrasco, M. Kalalahti, R. Rinne, & H. Simola, Contrastiny dynamics in education politics of extremes (pp. 245-266). Sense Publishers.

Carrillo, C. (2016). La reproducción de las desigualdades en el mundo del trabajo y en la escuela. El caso de los(as) hijos(as) de inmigrantes latinoamericanos y caribeños en el sistema educativo chileno. En M. Tijoux, Racismo en Chile. La piel como marca de la inmigración (pp. 173-186). Editorial univesitaria.

Contini, D. (2013). Inmigrant background peer effects in Italian schools. Social Science Research, 43(4), 1122-1142. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2013.02.003

Córdoba, C., & Miranda, P. (2018). Incorporación de estudiantes migrantes en el sistema escolar chileno: ¿una nueva forma de segregación escolar? Contribuciones Científicas y Tecnológicas, 43(1), 43-54. https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/contribuciones/article/view/3562

Córdoba, C., Altamirano, C., & Rojas, K. (2020). Elementos para Comprender la Concentración de Estudiantes Extranjeros en Escuelas Chilenas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 87-108. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100087

Crenshaw, K. (1989). Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color. Stanford Law Review, 43(6), 1241-1299. https://doi.org/10.2307/1229039

Denessena, E., Driessena, G., & Sleegers, P. (2005). Segregation by choice? A study of group-specific reasons for school choice. Journal of Education Policy, 20(3), 347-368. https://doi.org/10.1080/02680930500108981

Eyzaguirre, S., Aguirre, J., & Blanco N. (2019). Dónde estudian, cómo les va y qué impacto tienen los escolares inmigrantes. En I. Aninat, & R. Vergara (Eds), Inmigración en Chile. Una mirada multidimensional (pp. 149-190). Fondo de Cultura Económica.

Fernández, J., Díaz, V., Aguirre, T., & Cortínez, V. (2020). Mujeres colombianas en Chile: discursos y experiencia migratoria desde la interseccionalidad. Revista Colombiana de Sociología, 43(1), 17-36. https://doi.org/10.15446/rcs.v43n1.79075

Flores, R., & Naranjo, C. (2013). Análisis de datos cualitativos: el caso de la grounded theory. En M. Canales (coord.), Escucha de la escucha. Análisis de la interpretación en la investigación cualitativa (pp. 75-114). LOM.

Flores, R. (2013). Observando observadores: Una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Ediciones Universidad Católica de Chile.

Galaz, C., Pavez, I., Álvarez, C., & Hedrera, L. (2019). Polivictimización y agencia de niños y niñas migrantes en Chile desde una mirada interseccional. Athenea Digital. Revista De Pensamiento E Investigación Social, 19(2), e2447. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2447

Galaz, C., Poblete, R., & Frías, C. (2017). Políticas públicas e inmigración ¿Posibilidades de inclusión efectiva en Chile? Editorial Universitaria.

Gerdes, C. (2013). Does inmigration induce “native flight” from public schools? Evidence from a Large-scale voucher program. Annals of Regional Science, 50(2), 645-666. https://doi.org/10.1016/S0047-2727(01)00164-5

Godoy, F., Salazar, F., & Treviño, E. (2014). Informes para la Política Educativa N°1: Prácticas de selección en el sistema escolar chileno: requisitos de postulación y vacíos legales. Centro de Políticas Comparadas de Educación UDP.

Gubbins, V. (2013). La experiencia subjetiva del proceso de elección de esta- blecimiento educacional en apoderados de escuelas municipales de la Región Metropolitana. Estudios Pedagógicos, 39(2), 165-178. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000200011

INE. (2020). Estimación de personas extranjeras residentes habituales en Chile al 31 de diciembre de 2019. https://www.ine.cl/docs/default-source/demografia-y-migracion/publicaciones-y-anuarios/migraci%C3%B3n-internacional/estimaci%C3%B3n-poblaci%C3%B3n-extranjera-en-chile-2018/estimaci%C3%B3n-poblaci%C3%B3n-extranjera-en-chile-2019-s%C3%ADntesis.pdf?sfvrsn=40355b18_5

IOM. (2019). World Migration Report 2020 [Online]. Obtenido de IOM: https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2020.pdf

Joiko, S. (2019). ‘Estoy aprendiendo yo con los niños otra vez cómo es el sistema’. Modos otros de la experiencia educativa de madres y padres en escuelas chilenas en contextos migratorios. Estudios pedagógicos (Valdivia), 45(3), 93-113. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300093

Joiko, S. (2021 (En prensa)). Parenting strategies in the context of south-south migration. British Journal of Sociology of Education, Special Issue Class, Education and Parenting: Cross-Cultural Perspectives.

Joiko, S., & Vásquez, A. (2016). Acceso y elección escolar de familias migrantes en Chile: “No tuve problemas porque la escuela es abierta, porque acepta muchas nacionalidades”. Calidad en la Educación, (45), 132-173. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652016000200005

Ledwith, V., & Reilly, K. (2013). Two Tiers Emerging? School Choice and Educa- tional Achievement Disparities among Young Migrants and Non-migrants in Galway City and Urban Fringe. Population, space and place, 19(1), 46-59. https://doi.org/10.1002/psp.1708

Ley 21325, de Extranjería y Migración. (2021). Biblioteca del Congreso Nacional. http://bcn.cl/2oodq

Ley 20845, de Inclusión Escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del estado (2015). Biblioteca del Congreso Nacional. http://bcn.cl/2f8t4

Meyer, M., & Marx, S. (2014). Engineering Dropouts: A qualitative examination of why undergraduates leave engeneering. Journal of Engineering Education, 103(4), 525-548. https://doi.org/10.1002/jee.20054

Mineduc. (2018). Política Nacional de Estudiantes Extranjeros 2018-2022. Obtenido de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/11010.pdf

Moyano, C., Joiko, S., & Oyarzún, J. (2020). Searching for an educational shel- ter: classification, racialisation and genderisation during migrant families’ school-choice experiences in Chile. International Studies in Sociology of Education, 29(3), 293-318. https://doi.org/10.1080/09620214.2020.1771748

Observatorio Social. (2017). Inmigrantes. Síntesis de resultados CASEN 2017. San- tiago: Ministerio de Desarrollo Social.

Orellana, V., Caviedes, S., Bellei, C., & Contreras, M. (2018). La elección de escuela como fenómeno sociológico. Una revisión de literatura. Revista Brasileira de Educação, 23, e230007. https://doi.org/10.1590/S1413-24782018230007

Oyarzún, L., Aranda, G., & Gissi, N. (2021). Migración internacional y política migratoria en Chile: tensiones entre la soberanía estatal y las ciudadanías emergentes. Colombia Internacional, 106, 89-114. https://doi.org/10.7440/colombiaint106.2021.04

Pavez, I. (2012). Inmigración y racismo: experiencias de la niñez peruana en Santiago de Chile. Revista de estudios transfronterizos, 12(1), 75-99. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-09482012000100004

Poblete, R., & Galaz, C. (2017). Aperturas y cierres para la inclusión educativa de niños/as migrantes en Chile. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(3), 239- 257. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300014

Riedemann, A., & Stefoni, C. (2015). Sobre el racismo, su negación, y las conse- cuencias para una educación anti-racista en la enseñanza secundaria chile- na. Polis, 14(42), 191-216. http://journals.openedition.org/polis/11327

Schindler, B. (2009). School Choice, Universal Vouchers and Native Flight from Local Schools. European Sociological Review, 26(3), 319–335. https://doi.org/10.1093/esr/jcp024

Schneeweis, N. (2015). Immigrant concentration in schools: Consequences for native and migrant students. Labour Economics, 35, 63–76. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2015.03.004

Servicio Jesuita Migrante. (2020). Acceso e inclusión de personas migrantes en el ámbito educativo. https://www.migracionenchile.cl/wp-content/uploads/2020/06/Informe-2-Educaci%C3%B3n-2020.pdf

Stake, R. (1995). The art of case study research. SAGE.

Taylor, S., & Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados. Paidós.

Tijoux, M. (2013). Las escuelas de la inmigración en la ciudad de Santiago: Elementos para una educación contra el racismo. Polis, Revista Latinoamericana, 12(35), 287-307. http://journals.openedition.org/polis/9338

van Zanten, A. (2008). Reflexividad y elección de la escuela por los padres de la clase media en Francia. En M. Jociles, & A. Franzé, ¿Es la escuela el problema? Perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación (pp. 307-331). Trotta.

van Zanten, A. (2015). The determinants and dynamics of school choice. A comparative review. En P. Seppänen, A. Carrasco, M. Kalalahti, R. Rine, & H. Simola (Eds), Contrasting dynamics in education politics of extremes (pp. 1-28). Sense Publishers.

Vasilachis de Gialdino, I. (2006). La investigación cualitativa. En I. Vasilachis de Gialdino (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (p. 23-64). Gedisa.
How to Cite
Laborda-Contreras, A., González-López, J., Assael Budnik, J., & Vargas-Pérez, S. (2022). School Choice of Immigrant Families in a Commune of Santiago. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 15, 1–26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.eefi
Section
Dossier Migration, a global social phenomenon with educational implications