Published Dec 26, 2023



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


María Marta Formichella

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

In 2020, the World Health Organization announced the onset of the covid-19 virus pandemic and many governments took precautionary measures to avoid contagions. In Argentina, this resulted in the program for “Preventive and Obligatory Social Isolation”. Thus, the aim of this investigation was to study the implications of that program and of the use of ICT ́s on educational inequality. It employed a methodology of a qualitative nature and semi-structured interviews as a technique for assembling data. It concludes that isolation caused a superposition of roles and spaces for teachers and students and an increase in educational inequality.

Keywords

TIC, covid-19, educación técnica, equidad educativaICT, technical education, covid-19, educational equity

References
Alburquerque, E. K. & Vizcarra, J. E. (2022). Equidad educativa en las instituciones públicas del nivel secundaria de la educación básica regular. Polo del Conocimiento: Revista Científico-Profesional, 7(3), 927-945.

Alderete, M. V. & Formichella, M. M. (2016). The effect of ICTs on academic achievement: the Conectar Igualdad programme in Argentina. Revista de la CEPAL, 119, 83-100.

Alderete, M. V. & Formichella, M. M. (2016a). El acceso a las TIC en el hogar y en la escuela: su impacto sobre los logros educativos. Economía del Rosario, 19(2), 221-242.

Anderete Schwal, M. (2022). El confinamiento y la vuelta a clases en Argentina: relatos de docentes sobre la desigualdad en pandemia. Texto livre, 15. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.38009

Artopoulos, A. (2020). COVID-19: ¿Qué hicieron los países para continuar con la educación a distancia? Revista Latinoamericana de Educación Comparada: RELEC, 11 (17), 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulocodigo=7502927

Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2020). La educación en tiempo del coronavirus. Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante el COVID-19. Editorial BID. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-en-tiempos-del-coronavirus-Los-sistemas-educativos- de-America-Latina-y-el-Caribe-ante-COVID-19.pdf

Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 114-139. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125

Cabrera, L., Pérez, C.N., & Santana, F. (2020). ¿Se incrementa la desigualdad de oportunidades educativas en la enseñanza primaria con el cierre escolar por el coronavirus? International Journal of Sociology of Education, Special Issue: COVID-19 Crisis and Socioeducative Inequalities and Strategies to Overcome them, 27-52. https://doi.org//10.17583/rise.2020.5613

CEPAL (2020). Las oportunidades de la digitalización en América Latina frente al COVID-19. Editorial CEPAL. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45360

Cifuentes Garzón, J. E. & Cortés Tunjano, L. O. (2022). Incidencia de la disponibilidad de tecnologías en la promoción escolar en tiempos de pandemia. Academia y Virtualidad, 15(1), 45-63. https://doi.org/10.18359/ravi.5556

Claro, M., Espejo, A., Jara, I. & Trucco, D. (2011). Aporte del sistema educativo a la reducción de las brechas digitales. Una mirada desde las mediciones PISA [Documento de proyecto CEPAL]. Editorial CEPAL. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/3958

Congreso de la Nación Argentina. (2005). Ley 26058. Ley Nacional de Educación
Técnico Profesional. http://www.inet.edu.ar/wp-content/uploads/2012/10/ley-26058.pdf

Cortelezzi, M., Cura, D., Pissinis, A., Valencia, D. & Buchbinder, N. (2018). Aprender en la era digital. Estudio para Proyecto Educar 2050 y Fundación Telefónica. https://educar2050.org.ar/wp/wp-content/uploads/2019/01/Aprender-en-la-era-digital-version-web.pdf

Crespo-Antepara, D. (2021). Enseñanza remota emergente. Polo del Conocimiento: Revista Científico-Profesional, 6(6), 1040-1051. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8016996

Daoud, R., Starkey, L., Eppel, E., Vo, T. & Sylvester, A. (2020). The educational value of internet use in the home for school children: A systematic review of literature. Journal of Research on Technology in Education, 53(4), 353-374. https://doi.org/10.1080/15391523.2020.1783402

Expósito, E. & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214

Fernández Martín, A. (2021). Análisis del impacto de las TIC para la enseñanza en un contexto de la pandemia mundial. [tesis de grado]. Universidad de La Laguna. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/24450

Formichella, M. M. (2020). Cuantificación de la inequidad educativa en América Latina (2000-2015). Educación, 44(2), 44-63. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38413

Formichella, M. M. y Alderete, M. V. (2020). El efecto de las TIC en el desempeño educativo: el análisis de la comprensión lectora. Semestre Económico, 23(54), 181-199. https://doi.org/10.22395/seec.v23n54a9

Formichella, M. M., Alderete, M. V. y Di Meglio, G. A. (2020). New technologies in households: Is there an educational payoff? Evidence from Argentina. Education in the Knowledge Society, 21(18), 1-14. https://doi.org/10.14201/eks.23553

Formichella, M. M. & Krüger, N. (2013). El fracaso escolar en el nivel medio argentino: ¿su mayor frecuencia en las escuelas de gestión pública se debe al tipo de gestión? Estudios Económicos Regionales y Sectoriales, 13(3), 127-144.

Gallart, M. A. (2006). La escuela técnica industrial en Argentina. ¿Un modelo para armar? OIT-Cinterfor. https://siteal.iiep.unesco.org/investigacion/1963

García, N., Rivero, M. & Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Hekademos, 28(13), 76-85.

Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory Strategies for Qualitative Research. Sociology Press.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020). La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea. En A. Cabrales et al. (eds.), Enseñanza de emergencia a distancia: textos para la discusión (pp. 10-21). The Learning Factor.

Ibáñez, F. (2020). Educación en línea, virtual, a distancia y remota de emergencia, ¿cuáles son sus características y diferencias? Observatorio Instituto para el Futuro de la Educación. https://observatorio.tec.mx/edunews/diferencias-educacion-online-virtual-a-distancia-remota

Krüger, N. (2019). La segregación por nivel socioeconómico como dimensión de la exclusión educativa: 15 años de evolución en América Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(8), 1-37. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.3577

López, N. (2006). Equidad educativa y desigualdad social. IIPE-Unesco. Lopezosa, C. (2020). Entrevistas semiestructuradas con NVivo: pasos para un análisis cualitativo eficaz. En C. Lopezosa, J. Diaz-Noci y L. Codina (eds.), Anuario de métodos de investigación en comunicación social (pp. 88-97). DigiDoc-Universitat Pompeu Fabra.

Lopezosa, C. (2020). Entrevistas semiestructuradas con N Vivo: pasos para un análisis cualitativo eficaz. En C. Lopezosa, J. Diaz-Noci y L. Codina (eds.), Anuario de métodos de investigación en comunicación social (pp. 88-97).
DigiDoc-Universitat Pompeu Fabra.

Lusquiños, C. (2020). Acceso a TIC, habitualidad en el uso y desempeño escolar en contextos diferenciados. ¿Una alternativa para el aprendizaje en escuelas primarias? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-15.

Mérida Martínez, Y. & Acuña Gamboa, L. A. (2020). Covid-19, pobreza y educa- ción en Chiapas: Análisis a los programas educativos emergentes. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 61–82. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.004

Ministerio de Educación de la Nación. (2020). Resolución 108/2020. https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/226752/20200316

Morduchowicz, A. (2003). Discusiones de economía de la educación. Losada.

Portillo Peñuelas, S. A., Castellanos Pierra, L. I., Reynoso González, Ó. U. & Gavotto Nogales, O. I. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia covid-19 en educación media superior y educación superior. Propósitos y Representaciones, 8(SPE3), e589. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589

Prieto, M. B. (2017). Tendencias en la dinámica demográfica y el crecimiento ur- bano en ciudades intermedias. El caso de Bahía Blanca. En E. Garriz (coord.), Dinámica urbana y el proceso de crecimiento en contextos diferenciados: estudios de casos (pp. 13-52). Bahía Blanca. EdiUNS.

Puiggrós, A. (2020). Balance del estado de la educación, en época de pandemia en América Latina: el caso de Argentina. https://www.maestromasmaestro. com.ar/wp-content/uploads/2020/09/Balance-del-estado-de-la-educacio%CC%81n...Puiggros-1.pdf

Rodicio-García, M. L. Ríos-de-Deus, M. P., Mosquera-González, M. J. & Penado Abilleira, M. (2020). La brecha digital en estudiantes españoles ante la crisis de la covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 103-125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006

Rujas, J. & Feito, R. (2021). La educación en tiempos de pandemia: una situación excepcional y cambiante. Revista de Sociología de la Educación, 14(1), 4-13.

Unesco. (2022). Educación en América Latina y el Caribe en el segundo año de la covid-19. Ed. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381715

Van Deursen, A. & Van Dijk, J. (2009). Using the Internet: Skill Related Problems in Users’ Online Behavior. Interacting with Computers, 21(5-6), 393-402. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2009.06.005

Wang, Y. & Chen, H. (2021). A Multilevel Study: Factors Influencing Taiwan Primary School Students’ ICT Literacy. International Journal of Information and Education Technology, 11 (1), 16-23.
How to Cite
Formichella, M. M. (2023). The Pandemic, ITC and Fairness in Secondary Technical Education. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 16, 1–23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m16.ptee
Section
Exploring the ICT's role in education in time of pandemic: experiences, analysis and case studies