Portal de Guías de Práctica Clínica: estrategia digital (e-learning) para la difusión de guías de práctica clínica desarrolladas en Colombia
PDF (Espanhol)

Palavras-chave

guías de práctica clínica
diseminación de información
internet
comunicación
servicios de información

Como Citar

Portal de Guías de Práctica Clínica: estrategia digital (e-learning) para la difusión de guías de práctica clínica desarrolladas en Colombia. (2016). Universitas Medica, 57(1), 44-57. https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed57-1.pgpc
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar

Resumo

Introducción: En respuesta a la necesidad de información concisa, veraz y práctica para sustentar la toma de decisiones clínicas, el Gobierno colombiano, en alianza con diversas universidades y sociedades científicas, ha hecho una gran inversión en el desarrollo de guías de práctica clínica (GPC). Objetivos: Desarrollar un portal web para la difusión y comunicación de las GPC y las recomendaciones clínicas consignadas en las guías. Metodología: Desarrollo del portal web colombiano de GPC basado en los principios de aprendizaje para adultos, desarrollo de aprendizaje en medicina basado en web (e-learning) y mejoramiento de desarrollo web en educación médica, utilizando diversas herramientas informáticas. Resultados: El portal web cumple con el propósito de difundir las recomendaciones de las GPC, utilizando diversas alternativas para la presentación de los contenidos, así como para la creación de canales de comunicación entre los desarrolladores de las GPC y sus usuarios

PDF (Espanhol)

Hayward RS, Wilson MC, Tunis SR,

Bass EB, Guvatt EG. Users’ guides to

the medical literature: VIII. How to use

clinical practice guidelines. A. Are the

recommendations valid? The Evidence-

Based Medicine Working Group. JAMA.

;274(7): 570-4.

Mickan S, Burls A, Glasziou P. Patterns

of ‘leakage’ in the utilisation of clinical

guidelines: a systematic review. Postgrad

Med J. 2011;87(1032):670-9.

Francke AL, Smith MC, de Veer AJ,

Mistiaen P. Factors influencing the implementation

of clinical guidelines for

health care professionals: a systematic

meta-review. BMC Med Inform Decis

Mak. 2008;8:38.

Clingan SA. Going online: The role of

web-based initiatives in health information

technology. J Med Pract Manage.

;26(4):225-7.

Cook DA, Dupras DM. A practical guide

to developing effective web-based learning.

J Gen Intern Med. 2004; 19(6):698-

Sisson SD, Hill-Briggs F, Levine D. How

to improve medical education website

design. BMC Med Educ. 2010;10:30.

Ministerio de la Protección Social, Colciencias,

Centro de Estudios e Investigación

en Salud de la Fundación Santa Fe

de Bogotá, Escuela de Salud Pública de

la Universidad de Harvard. Guía metodológica

para la elaboración de guías de

atención integral en el Sistema General

de Seguridad Social en Salud colombiano.

Bogotá: Ministerio de la Protección

Social-Colciencias; 2010.

Colciencias. Convocatoria para la conformación

de un banco de proyectos

para el desarrollo de Guías de Atención

Integral (GAI) basadas en la evidencia

[internet]. 2009 [citado 2013 Nov 28].

Disponible en: http://www.colciencias.

gov.co/convocatoria/convocatoria-parala-

conformaci-n-de-un-banco-de-proyectos-

para-el-desarrollo-de-gu-de-

Colciencias. Convocatoria 513 para la

conformación de un banco de proyectos

para el desarrollo de Guías de Atención

Integral (GAI) basadas en la evidencia.

Bogotá; 2012.

Ministerio de Tecnologías de la Información

y las Comunicaciones. Dirección de

Gobierno en Línea; 2011.

Ministerio de Salud y la Protección Social.

Manual de estilo del portal de Ministerio

de Salud y la Protección Social.

Bogotá; 2011.

Ministerio de Salud y Protección Social.

Guías de práctica clínica-GPC [internet].

[citado 2013 Dec 1]. Disponible

en: http://gpc.minsalud.gov.co/Pages/Default.

aspx

Hakkennes S, Dodd K. Guideline implementation

in allied health professions: a

systematic review of the literature. Qual

Saf Health Care. 2008;17(4):296-300.

Grimshaw JM, Thomas RE, MacLennan

G, Fraser C, Ramsay CR, Vale L,

et al. Effectiveness and efficiency of

guideline dissemination and implementation

strategies. Health Technol Assess.

;8(6):iii-iv, 1-72.

Liu B, Donovan B, Hocking JS, Knox J,

Silver B, Guy R. Improving adherence to

guidelines for the diagnosis and management

of pelvic inflammatory disease: a

systematic review. Infect Dis Obstet Gynecol.

;2012:325108.

Bauer MS. A review of quantitative

studies of adherence to mental health

clinical practice guidelines. Harv Rev

Psychiatry. 2002;10(3):138-53.

Smolders M, Laurant M, Verhaak P,

Prins M, van Marwijk H, Penninx B, et

al. Which physician and practice characteristics

are associated with adherence

to evidence-based guidelines for depressive

and anxiety disorders? Med Care.

;48(3):240-8.

Salinas GD, Williamson JC, Kalhan R,

Thomashow B, Scheckermann JL, Walsh

J, et al. Barriers to adherence to chronic

obstructive pulmonary disease guidelines

by primary care physicians. Int J Chron

Obstruct Pulmon Dis. 2011;6:171-9.

Carlsen B, Norheim OF. “What lies beneath

it all?”: an interview study of GPs’

attitudes to the use of guidelines. BMC

Health Serv Res. 2008;8:218.

Harrison S, Dowswell G, Wright J,

Russell I. General practitioners’ uptake

of clinical practice guidelines: a qualitative

study. J Health Serv Res Policy.

;8(3):149-53.

Wright J, Warren E, Reeves J, Bibby J,

Harrison S, Dowswell G, et al. Effectiveness

of multifaceted implementation of

guidelines in primary care. J Health Serv

Res Policy. 2003;8(3):142-8.

This journal is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have been made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.

Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.