Published Jun 1, 2009



PLUMX
Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Mauricio Pérez Abril

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This article presents two lines of thought that provoke tension among some postulates related to legitimacy in qualitative research; those related to issues like validity as a way to achieve legitimacy. I take a stance for research, basically, as an activity of discursive production that follows argumentation to guarantee its legitimacy. Finding support in some key ideas from Roland Barthes, Jesús Ibáñez and Irene Vasilachis, I depict an epistemological perspective that falls within the current discussion about qualitative research in social science.

Keywords

Qualitative methods (research), theory of knowledge, information theory in the social sciencesInvestigación cualitativa, teoría del conocimiento, teoría de la información en ciencias socialesPesquisa Qualitativa, Teoria do Conhecimento, Teoria da informação nas ciências sociais

References
Anscombre, J. C. & Ducrot, O. (1983). La argumentación en la lengua. Madrid: Gredos.

Barthes, R. (1986). El placer del texto y lección inaugural. México: Siglo XXI.

Barhes, R. (1987). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.

Foucault, M. (2007). La arqueología del saber. México: Siglo XXI Editores. Ibáñez, J. (1994). El regreso del sujeto. La investigación social de segundo orden. Madrid: Siglo XXI Editores.

Ibáñez, J. (1998). Nuevos avances en la investigación social: La investigación social de segundo orden. Barcelona: Anthropos Editorial.

Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Vasilachis, I. (2007). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.

Zuleta, E. (1994). Elogio a la dificultad y otros ensayos. Cali: Fundación Estanislao Zuleta.
How to Cite
Pérez Abril, M. (2009). Editorial. About legitimacy in qualitative research. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 1(2). Retrieved from https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3381
Section
Editorial