Abstract
This qualitative research included elements of educational ethnography and phenomenology to understand participants' perceptions of peer academic writing tutorials. Evidence suggest that both, tutor and mentor, perceive academic and social benefits; each one positively values in the other some personality traits, as well as other characteristics specifically related to the roles of apprentice and tutor.
Adams, Howard G. (1992). Mentoring: An Essential Factor in the Doctoral Process for Minority Students. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 358 769.) Disponible en: http://eric.ed.gov/?id=ED358769
Álvarez-Pérez, Pedro Ricardo & González-Afonso, Miriam Catalina (2005). La tutoría entre iguales y la orientación universitaria: una experiencia de formación académica y profesional. Educar, 36, 107-128. Disponible en: https://ddd.uab.cat/pub/educar/0211819Xn36/0211819Xn36p107.pdf
Alzate-Medina, Gloria Mercedes & Peña-Borrero, Luis Bernardo (2010). La tutoría entre iguales: una modalidad para el desarrollo de la escritura en la educación superior. Universitas Psychologica, 9 (1), 123-138. Disponible en; http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/717/428
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, ANUIES (2000). Programas institucionales de tutoría: una propuesta para la organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior. Disponible en: http://evirtual.uaslp.mx/FCQ/tutorias/Documentos%20compartidos/INTRODUCCION/PROGRAMAS%20INSTITUCIONALES%20DE%20TUTORIA_ANUIES.pdf
Boyle, Joyceen S. (2003). Estilos de etnografía. En Janice M. Morse & Joan L. Bottorff (eds.). Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa, 185-214. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Cardozo-Ortiz, Claudia Esperanza (2011). Tutoría entre pares como una estrategia pedagógica universitaria. Educación y Educadores, 14 (2), 309-325. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v14n2/v14n2a05.pdf
Carlino, Paula (2008a). Desafíos para hacer una tesis de posgrado y dispositivos institucionales que favorecerían su completamiento. Instituto de Lingüística de la Universidad de Buenos Aires. Conferencia plenaria en el Segundo Encuentro Nacional y Primero Internacional sobre Lectura y Escritura en Educación Superior, organizado por la Red Nacional para el Desarrollo de la Lectura y Escritura en la Educación Superior (REDLEES), la Asociación Colombiana de Universidades (ASCUN) y la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá, Bogotá, 18 y 19 de septiembre de 2008. Disponible en: http://www.aacademica.org/paula.carlino/132.pdf
Carlino, Paula (2008b). Revisión entre pares en la formación de posgrado. Lectura y Vida: Revista Latinoamericana de Lectura, 29 (2), 20-28. Disponible en: http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a29n2/29_02_Carlino.pdf
Carlino, Paula (2009). Exploración de géneros, diario de tesis y revisión entre pares: análisis de un ciclo de investigación-acción en talleres de tesis de posgrado. En Elvira Narvaja de Arnoux (ed.). Escritura y producción de conocimiento en las carreras de posgrado, 220-239. Buenos Aires: Santiago Arcos. Disponible en: http://www.aacademica.org/paula.carlino/182.pdf
Cassany, Daniel (1999). Construir la escritura. Barcelona: Paidós.
Castelló, Montserrat; González, Dolores & Iñesta, Ana (2010). La regulación de la escritura académica en el doctorado: el impacto de la revisión colaborativa en los textos. Revista Española de Pedagogía, 68 (247), 521-537. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/23766358?seq=1#page_scan_tab_contents
Colvin, Janet W. & Ashman, Marinda (2010). Roles, Risks, and Benefits of Peer Mentoring Relationships in Higher Education. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 18 (2), 121-134. doi: 10.1080/13611261003678879. Disponible en: http://www.wsac.wa.gov/sites/default/files/2014.ptw.(37).pdf
Corcelles-Seuba, Mariona; Cano-Ortiz, Maribel; Bañales-Faz, Gerardo & Vega, Norma Alicia (2013). Enseñar a escribir textos científico-académicos mediante la revisión colaborativa: El trabajo final de grado en Psicología. REDU, Revista de Docencia Universitaria, 11 (1), 79-104. Disponible en: http://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5593/5584
Domingo, Joan (2008). El aprendizaje cooperativo. Cuadernos de Trabajo Social, 21, 231-246. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/download/CUTS0808110231A/7531
Duque-Ossa, Lina Marcela; Gómez-Martínez, Vittoria & Gaviria-Cano, Ana Sofía (2009). Tutorías académicas pares. Pereira: Colombia Aprende, Universidad Católica Popular del Risaralda. Disponible en: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-323200_recurso_2.pdf
Dysthe, Olga & Lillejord, Sølve (2012). From Humboldt to Bologna: Using Peer Feedback to Foster Productive Writing Practices among Online Mas- ter Students. International Journal of Web Ba- sed Communities, 8 (4), 471-485. doi:10.1504/IJWBC.2012.049561
Ehrich, Lisa C.; Hansford, Brian C. & Tennent, Lee (11- 13 de septiembre de 2003). Mentoring in Medical Context. Conferencia llevada a cabo en la British Educational Research Association Annual Conference, Heriot Watt University, Edinburgh. Disponible en: http://eprints.qut.edu.au/2894/1/Medical_Contexts_and_Mentoring_4.pdf
Galbraith, Jonathan & Winterbottom, Mark (2011). Peer Tutoring: What’s in it for the Tutor? Educational Studies, 37 (3), 321-332.
Glaser, Barney G. & Strauss, Anselm L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine Publishing Company.
Govea-Rodríguez, Violeta Margarita; Vera, George & Vargas, Aura Marina (2011). Etnografía: una mirada desde corpus teórico de la investigación cualitativa. Omnia, 17 (2), 26-39. Disponible en: http://200.74.222.178/index.php/omnia/article/view/7355/7344
Grupo de Investigación sobre Aprendizaje entre Iguales, GRAI, de la Universidad Autónoma de Barcelona (2007). Tutoría entre iguales. Universidad Autónoma de Barcelona. Disponible en: http://grupsderecerca.uab.cat/grai/es, http://grupsderecerca.uab.cat/grai/es/content/tutoria-entre-iguales
Guardiola-Jiménez, Plácido (2013). La percepción. Universidad de Murcia.
Guerrero, Rosmar & Mostacero, Rudy (2014). Logros y alcances de escribir el trabajo de grado en un grupo de escritura. Investigación Arbitrada, 18 (61), 527-534. Disponible en: http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/39769/1/art12.pdf
Jaramillo-Echeverri, Luis Guillermo & Aguirre-García, Juan Carlos (2012). La percepción y la pregun- ta por el sentido: implicaciones para una enseñanza corporal con-sentido. Lúdica Pedagógica, 2 (17), 33-40. Disponible en: http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/viewFile/1774/1752
Jiménez-Becerril, Luis Enrique (2009). La actitud del tutor y tutorado ante el programa institucional de tutorías en la Universidad Pedagógica Nacional Unidad-Ajusco (Tesis de Grado). Universidad Pedagógica Nacional, Unidad-Ajusco, Ajusco, México.
Johnson, David W.; Johnson, Roger T. & Holubec, Ed- ythe J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
Josgrilberg, Fabio Botelho (2008). A fenomenologia de Maurice Merleau-Ponty e a pesquisa emcomunicaçâo. Revista Fronteiras, 8 (3), 223-232. Disponible en: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/viewFi le/4579/3549
Lobato, Clemente; Arbizu, Felisa & Del Castillo, Laura (2004). Las representaciones de la tutoría universitaria en profesores y estudiantes: estudio de un caso. Educación XX1, 7 (1), 135-168. Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/333/289
Loke, Alice J. T. Yuen & Chow, Filomena L. W. (2007). Learning Partnership —The Experience of Peer Tutoring among Nursing Students: A Qualitative Study. International Journal of Nursing Studies, 44 (2), 237-244. Disponible en: https://www.academia.edu/19868059/Learning_partnership_the_experience_of_peer_tutoring_among_ nursing_students_A_qualitative_study
López, Karen Shirley (2012). La revisión entre pares de tareas de escritura como herramienta de una didáctica metacognitiva en el aula de lengua. Lenguaje, 40 (2), 351-381. Disponible en: http://revistalenguaje.univalle.edu.co/index.php/Lenguaje/article/view/1735/1678
Lucas, Jeffrey Lee (2000). Mentoring as a Manifestation of Generativity among University Faculty. (Thesis of PhD). George Fox University, Oregon, United States.
Lyons, William; Scroggins, Don & Rule, Patra Bonham (1990). The Mentor in Graduate Education. Studies in Higher Education, 15 (3), 277-285.
Merleau-Ponty, Maurice (1975). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.
Moliner-Miravet, Lidón; Sales-Ciges, Auxiliadora & Moliner-García, Odet (2014). An Experience of Reciprocal Peer Tutoring at the University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 2809-2812.
Mostacero, Rudy (2014). La tutoría grupal y entre iguales en el contexto de los estudios de posgrado. Legenda, 18 (18), 67-97. Disponible en: http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/legenda/article/view/5207/5003
Moust, Jos H. C. & Schmidt, Henk G. (1994). Effects of Staff and Student Tutors on Student Achievement. Higher Education, 28 (4), 471-482.
Nisbet, Jolan T.; Haw, Mark D. & Fletcher, Ashleigh J. (2014). The Role of Tutors in Peer Led Teaching. Education for Chemical Engineers, 9 (1), 15-19.
Panitz, Theodore (1999). Collaborative versus Cooperative Learning: A Comparison of the Two Concepts Which Will Help Us Understand the Underlying Nature of Interactive Learning. (ERIC Document Re-production Service No. ED 448 443). Disponible en: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED448443.pdf
Pardo, Marta & Castelló, Monserrat (2016). Teaching Writing for Learning at University: a Proposal Based on Collaborative Review / Enseñar a escribir para aprender en la universidad: una propuesta basada en la revisión colaborativa. Infancia y Aprendizaje, 39 (3), 560-591. doi: 10.1080/02103702.2016.1196914
Pereira, Cecilia & Stefano, Mariana di (2007). El taller de escritura en posgrado: representaciones sociales e interacción entre pares. Revista Signos, 40 (64), 405-430. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071809342007000200007
Roscoe, Rod D. & Chi, Michelene T. H. (2008). Tutor Learning: the Role of Explaining and Responding to Questions. Instructional Science, 36, 321-350. Disponible en: http://chilab.asu.edu/papers/roscoe%20 chi%20tutor%20learning%202008.pdf
Santiviago, Carina & Mosca, Aldo (2012). Fundamentos conceptuales de las tutorías entre pares. La experiencia de la Universidad de la República. Montevideo. Disponible en: http://data.cse.edu.uy/sites/data.cse.edu.uy/files/diagramacion_TEP_II_corregido4.pdf
Serna-Rodríguez, Armandina & Cruces y Rojas, Griselda (2010). La tutoría académica desde la perspectiva de los alumnos. Conferencia llevada a cabo en el Primer Encuentro Nacional de Tutoría Colima, Colima, México. Disponible en: http://148.213.1.36/Documentos/Encuentro/ PDF/7.pdf
Sharif, Nurhidayah Mohd; Zakaria, Mohamad Hassan; Wan Mansor, Wan Fara Adlina; Nordin, Norul Alima; Ng, Siew Fong & Mustafa, Hema Rosheny (2012). Peer-tutoring and Tertiary ESL Learners. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 66, 441-447. Disponible en: http:// www.sciencedirect.com.acceso.unicauca.edu.co/science/article/pii/ S1877042812052731
Silva-González, Madai & Cárdenas-Jiménez, Margarita (2008). Percepción de los coordinadores, tutores y alumnos en relación a la tutoría como estrategia de enseñanza aprendizaje. Enfermería Universitaria, 5 (3), 37-41. http://revistas.unam.mx/index.php/reu/article/view/30163
Sinner, Carsten (2001). Corpus oral de profesionales de la lengua castellana en Barcelona. Universidad Leipzig, Alemania.
Topping, Keith J. (1996). The Effectiveness of Peer Tutoring in Further and Higher Education: A Typology and Review of the Literature. Higher Education, 32 (3), 321-345. doi: 10.1007/BF00138870
Topping, Keith J. (2015). Peer Tutoring: Old Method, New Developments / Tutoría entre iguales: método antiguo, nuevos avances. Infancia y Aprendizaje, 38 (1), 1-29. doi: 10.1080/02103702.2014.996407
Topping, Keith J.; Dehkinet, Rayenne; Blanch-Gelabert, Sylvia; Corcelles- Seuba, Mariona & Duran-Gisbert, David (2013). Paradoxical Effects of Feedback in International Online Reciprocal Peer Tutoring. Computers & Education, 61, 225-231. doi: 10.1016/j.compedu.2012.10.002
Valles, Miguel S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
Vargas-Franco, Alfonso (2013). Revisión entre iguales, escritura académica e identidad en la formación docente en la universidad colombiana (Tesis de Doctorado). Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Cataluña. Recuperado de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/125115/tavf.pdf?sequence=1
Vargas-Franco, Alfonso (2014). Revisión entre iguales y escritura académica en la universidad: la perspectiva del estudiante. Folios: Revista de la Facultad de Humanidades, 39, 13-29. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n39/n39a02.pdf
Vargas-Jiménez, Ileana (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Calidad en la Educación Superior, 3 (1), 119-139. Disponible en: http://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad/article/view/436/331
Venables, Anne & Summit, Raymond (2003). Enhancing Scientific Essay Writing Using Peer Assessment. Innovations in Education and Teaching International, IETI, 40, 281-290. doi:10.1080/14703290320 00103816. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/37376992_Enhancing_scientific_essay_writing_using_peer_assessment
Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License