Abstract
A case study was used in order to characterize the teaching practice intended to support the writing of research projects in students of master programs in health.The information source used was the classroom observation and interviews to the teachers:two experts in health and one expert in writing.It is observed that all of them provide support like guidelines for writing texts,require that students read model texts,comments on the preliminary version and promote the peer review.However,they focus on different aspects of the texts and use different resources.This contrast may provide insights for the interdisciplinary proposals in writing formation for graduate students.
Ainciburu, M. C. (2014). El plagio en la escritura académica de posgrado y su influencia en la práctica ELE. Herramientas antiplagio y su uso en ámbito universitario. En N. M. Contreras Izquierdo (ed. lit.). La enseñanza del Español como LE/L2 en el siglo XXI, XXIV Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera, ASELE, Jaén, 2013, 25-34. Madrid: Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera, ASELE. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/24/24_025.pdf, https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=564835
Álvarez, G. & Difabio de Anglat, H. (2017). La actividad metalingüística en espacios de interacción entre pares: reflexiones en torno a un taller virtual orientado a la escritura de la tesis de posgrado. Perfiles Educativos, 39 (155), 51-67. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/132/13250922004.pdf
Bazerman, C.; Little, J.; Bethel, L.; Chavkin, T.; Fouquette, D. & Garufis, J. (2005). Reference Guide to Writing across the Curriculum. West Lafayette, Indiana: Parlor Press.
Bengtsson, M. (2016). How to Plan and Perform a Qualitative Study Using Content Analysis. NursingPlus Open, 2, 8-14. https://doi.org/10.1016/j.npls.2016.01.001. Disponible en: https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S2352900816000029?token=A5554477B547659EFC02033203552BD26254CB26C0EF8D6C960F30BE2B0207E4F83948A772D2CF1973D97E90999D7D0F
Blasco Hernández, T. & Otero García, L. (2008a). Técnicas conversacionales para la recogida de datos en investigación cualitativa: la entrevista (I). Nure Investigación, 33. Disponible en: http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/408/399
Blasco Hernández, T. & Otero García, L. (2008b). Técnicas conversacionales para la recogida de datos en investigación cualitativa: la entrevista (II). Nure Investigación, 34. Disponible en: www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/viewFile/379/370
Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere, 8 (26), 321-327. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/356/35602605.pdf
Carlino, P. (2008). Revisión entre pares en la formación de posgrado. Lectura y Vida: Revista Latinoamericana de Lectura, 29 (2), 20-31. Disponible en: http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a29n2/29_02_Carlino.pdf
Carlino, P. (2009). Exploración de géneros, diario de tesis y revisión entre pares: análisis de un ciclo de investigación-acción en talleres de tesis de posgrado. En E. Narvaja (ed.). Escritura y producción de conocimiento en las carreras de posgrado, 227-246. Buenos Aires: Santiago Arcos. Disponible en: https://www.aacademica.org/paula.carlino/182.pdf
Carrasco, A.; Kent, R. & Keranen, N. (2012). Learning Careers and Enculturation: Production of Scientific Papers by PhD Students in a Mexican Physiology Laboratory: an Exploratory Case Study. En C. Bazerman, C. Dean, J. Early, K. Lunsford, S. Null, P. Rogers & A. Stansell. International Advances in Writing Research: Cultures, Places and Measures, 335-351. Anderson, South Carolina, Fort Collins, Colorado: Parlor Press, WAC Clearinghouse. Disponible en: https://wac.colostate.edu/docs/books/wrab2011/chapter19.pdf
Castelló Badía, M. (2002). De la investigación sobre el proceso de composición a la enseñanza de la escritura. Revista Signos, 35 (51-52), 149-162. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342002005100011. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342002005100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Castelló Badía, M. (2016). Escribir artículos de investigación. Aprender a desarrollar la voz y la identidad del investigador novel. En G. Bañales Faz, M. Castelló Badía & N. A. Vega López. Enseñar a leer y escribir en la educación superior. Propuestas educativas basadas en la investigación, 209-232. Ciudad de México: Libros Digitales de Acceso Libre. Disponible en: http://web.metro.inter.edu/facultad/esthumanisticos/crem_docs/Ensenar%20a%20leer%20y%20escribir.pdf
Clemmons, A.; Hoge, S.; Cribb, A. & Manasco, K. (2015). Development and Implementation of a Writing Program to Improve Resident Authorship Rates. American Journal of Health-System Pharmacy, 72 (17, Supplement 2, 1), S53-S57. DOI: https://doi.org/10.2146/ajhp150159. Disponible en: https://academic.oup.com/ajhp/article/72/17_Supplement_2/S53/5111577
Delamont, S. & Atkinson, P. (2001). Doctoring Uncertainty: Mastering Craft Knowledge. Social Studies of Science, 31 (1), 87-107. https://doi.org/10.1177/030631201031001005
Dysthe, O. (2002). Professors as Mediators of Academic Text Cultures: An Interview Study with Advisors and Masters Degree Students in Three Disciplines in a Norwegian University. Written Communication, 19 (4), 493-544. https://doi.org/10.1177/074108802238010
Escudero-Sepúlveda, A.; Escudero-Sepúlveda, J. & Rodríguez-Morales, A. (2012). La redacción de un trabajo científico. Investigación Clínica, 53 (1), 111-112. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=372937687002
Espino Datsira, S. (2015). La enseñanza de estrategias de escritura y comunicación de textos científicos y académicos a estudiantes de posgrado. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20 (66), 959-976. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/140/14039201012.pdf
Hammersley, M. & Atkinson, P. (1994). Etnografía: métodos de investigación. Barcelona: Paidós.
Harrison, R.; Gemmell, I. & Reed, K. (2014). Student Satisfaction with a Web-Based Dissertation Course: Findings from an International Distance Learning Master's Programme in Public Health. International Review of Research in Open and Distance Learning, 15 (1), 182-202. Disponible en: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1024351.pdf
International Committee of Medical Journal Editors, ICMJE (2016). ICMJE, from Recommendations for the Conduct, Reporting, Editing, and Publication of Scholarly Work in Medical Journals. Disponible en: http://www.icmje.org/icmje-recommendations.pdf
Leibowitz, B. (2016). Postgraduate Students' Perceptions of the 360-Degree Approach to Feedback. Southern African Linguistics and Applied Language Studies, 34 (1), 81-92. https://doi.org/10.2989/16073614.2016.1159524
Liao, J. & Secemsky, B. (2015). The Value of Narrative Medical Writing in Internal Medicine Residency. Journal of General Internal Medicine, 30 (11), 1707-1710. doi: 10.1007/s11606-015-3460-x
Lillis, T. (2008). Ethnography as Method, Methodology, and Deep Theorizing: Closing the Gap between Text and Context in Academic Writing Research. Written Communication, 25 (3), 353-388. https://doi.org/10.1177/0741088308319229
Mendoza Ramos, A. (2014). Las prácticas de evaluación docente y las habilidades de escritura requeridas en el nivel posgrado. Innovación Educativa, 14 (66), 147-175. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5229587.pdf
Moya Pardo, C.; Vanegas Sánchez, I. & González González, C. (2013). Escribir hoy en el posgrado: Escritura académica y producción de conocimiento. Bogotá: Publicaciones Universidad Externado.
Narváez Cardona, E.; Girón Vargas, S. L.; Gómez Gutiérrez, O. L.; Méndez Paz, F.; Tafur, L.; Rendón, L. F. & Ariza, Y. (2009, agosto). Escritura académica en un programa de formación en epidemiología: reflexiones sobre prácticas de enseñanza. Revista de la Maestría en Salud Pública, 7 (13), 1-16.
Narvaja, E.; Stefano, M. di; Pereira, C.; Nogueira, S.; Vitale, A. & Carlino, P. (2003). Escritura y producción de conocimiento en las carreras de posgrado. Buenos Aires: Santiago Arcos.
Ochoa Sierra, L. (2009). La lectura y la escritura en las tesis de maestría. Forma y Función, 22 (2), 93-119. Disponible en: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/rt/printerFriendly/23762/36060
Padilla Vargas, M. A.; Solórzano Sandoval, W. G. & Pacheco Chávez, V. (2009). Efectos del análisis de textos sobre la elaboración y justificación de preguntas de investigación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7 (1), 77-102. Disponible en: http://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/view/1310/1408
Peredo Merlo, M. A. (2016). Lectura y ciencia en diversos posgrados y disciplinas. Revista de la Educación Superior, 45 (180), 41-54. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v45n180/0185-2760-resu-45-180-00041.pdf
Posteguillo, S. & Piqué-Angordans, J. (2007). El lenguaje de las ciencias médicas: comunicación escrita. En E. Alcaraz Varó, J. Mateo Martínez & F. Yus Ramos (eds.). Las lenguas profesionales y académicas, 167-178. Barcelona: Ariel Lenguas Modernas.
Prior, P. A. (1998). Writing/Disciplinarity: A Sociohistoric Account of Literate Activity in the Academy. New York: Routledge.
Prior, P. A. & Bilbro, R. (2012). Academic Enculturation: Developing Literate Practices and Disciplinary Identities. En M. Castelló & C. Donahue. University Writing: Selves and Texts in Academic Societies, 19-32. Bingley, United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited.
Rijlaarsdam, G. & Couzijn, M. (2000). La estimulación de la metacognición en la enseñanza de la escritura. En M. Milian & A. Camps (eds.). El papel de la actividad metalingüística en el aprendizaje de la escritura, 215-258. Buenos Aires: Homo Sapiens.
Rodríguez Morales, A.; Ochoa Orozco, S. & Mayta Tristán, P. (2014). Impacto de las revistas de salud colombianas: comparación de Publindex versus Google Scholar Metrics, SciELO y SCOPUS. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 25 (1), 24-35. Disponible en: http://www.acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/483/379
Rose, M. & McClafferty, K. (2001). A Call for the Teaching of Writing in Graduate Education. Educational Researcher, 30 (2), 27-33.
Russell, D. R. & Cortés, V. (2012). Academic and Scientific Texts: The Same or Different Communities? En M. Castelló & C. Donahue. University Writing: Selves and Texts in Academic Societies, 3-18. Bingley, United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited.
Sandoval Casilimas, C. (1996). Investigación cualitativa. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, ICFES. Disponible en: https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/manual%20colombia%20cualitativo.pdf
Scardamalia, M. & Bereiter, C. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Infancia y Aprendizaje, 58, 43-64. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/48395.pdf
Simpson, S. (2012). The Problem of Graduate-Level Writing Support: Building a Cross-Campus Graduate Writing Initiative. Writing Program Administration, WPA, Journal of the Council of Writing Program Administrators, 36 (1), 95-118. Disponible en: http://www.wpacouncil.org/archives/36n1/36n1simpson.pdf
Tardy, C. (2009). Building Genre Knowledge. West Lafayette, Indiana: Parlor Press.
Tovar-Gálvez, J. & García Contreras, G. (2012). Investigación en la práctica docente universitaria: obstáculos epistemológicos y alternativas desde la Didáctica General Constructivista. Educação e Pesquisa, 38(4), 881-896. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n4/07.pdf
Villalobos, J. (2005). Estrategias de revisión. Estrategias utilizadas por escritores en el nivel universitario. Lectura y Vida: Revista Latinoamericana de Lectura, 26 (2), 42-53. Disponible en: http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a26n2/26_02_Villalobos.pdf
Zavala, V. (2008). La literacidad, o lo que la gente “hace” con la lectura y la escritura. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 47, 71-79. Disponible en: http://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/28b1862b-59a7-4eb8-8d1a-bd3eff425b5c/doc-guia-lengua-literatura.pdf?MOD=AJPERES
Magis, International Journal of Research in Education by Pontificia Universidad Javeriana is registered under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License. Thus, this work may be reproduced, distributed, and publicly shared in digital format, as long as the names of the authors and Pontificia Universidad Javeriana are acknowledged. Others are allowed to quote, adapt, transform, auto-archive, republish, and create based on this material, for any purpose (even commercial ones), provided the authorship is duly acknowledged, a link to the original work is provided, and it is specified if changes have behttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/en made. Pontificia Universidad Javeriana does not hold the rights of published works and the authors are solely responsible for the contents of their works; they keep the moral, intellectual, privacy, and publicity rights.
Approving the intervention of the work (review, copy-editing, translation, layout) and the following outreach, are granted through an use license and not through an assignment of rights. This means the journal and Pontificia Universidad Javeriana cannot be held responsible for any ethical malpractice by the authors. As a consequence of the protection granted by the use license, the journal is not required to publish recantations or modify information already published, unless the errata stems from the editorial management process. Publishing contents in this journal does not generate royalties for contributors.
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License