Published Sep 27, 2017



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


Claudio Romano Brando Moreno

Julio Cesar Castellanos Ramírez

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

One of the greatest challenges in the formation of human talent in health is the calculations related to the installed capacity of the practice centers to achieve adequate exposure to the clinical environment and facilitate the achievement of competencies. We present an analysis from the vision of an Academic Health Center such as the San Ignacio University Hospital in relation to the Pontificia Universidad Javeriana, Colombia.

Keywords

installed capacity, human talent in health, academic health center.capacidad instalada, talento humano en salud, centro médico académico

References
1. Maastricht University. Faculty of Health, Medicine and Life Sciences [internet]. Disponible en: https://www.maastrichtuniversity.nl/about-um/faculties/faculty-health-medicine-and-life-sciences

2. National University of Singapore. How can we help you today [internet]. Disponible en: http://www.nus.edu.sg/uhc/

3. Top Universities. QS World University Rankings by Subject 2016-Medicine [internet]. Disponible en: http://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2016/medicine

4. Bombí JA. Teaching in Spanish medical schools. Med Teach. 2003 Jul;25(4):428-32.

5. Nepal Medical Council. Accreditation Standards for the MBBS (Bachelor of Medicine and Bachelor of Surgery): Degree Program for Institutions Admitting 100 students Annually [internet]. Disponible en: http://www.nmc.org.np/downloads/93294.pdf

6. Medical Council of India. Minimum Standard Requirements for the Medical College for 150 Admissions Annually Regulations, 1999 (Part III, Section 4). Gazette of India. 1999, 29th April. New Delhi.

7. Montenegro-Idrogo J, Montañez-Valverde R, Sánchez-Tonohuye J. Sobredemanda del campo clínico para estudiantes de medicina. Rev Peru Med Exp Salud Pública. 2012;29(1):149-67.

8. Gobierno de Chile. Resolución 254 aprueba Norma General Técnica y Administrativa que regula la relación asistencial-docente y establece criterios para la asignación y uso de los campos para la formación profesional y técnica en el Sistema Nacional de Servicios de Salud y deroga Resolución Exenta n.º 418 del 10.03.10 [internet]. 9 de julio de 2012. Disponible en: http://ssmaule.redsalud.gob.cl/index.php/unidad-docente-asistencial/send/38-unidad-docente-asistencial/760-resolucion-254-aprueba-ngta-relacion-asistencial-docente-09-07-12

9. Ministerio de Salud de Chile. Capacidad formadora [internet]. 7 de octubre de 2015. Disponible en: http://web.minsal.cl/capacidad-formadora/

10. Norma Oficial Mexicana NOM-234-SSA1-2003. Utilización de campos clínicos para ciclos clínicos e internado de pregrado.

11. Ministerio de Salud Pública (MSP), Consejo de Educación Superior (CES). Norma técnica para unidades asistenciales-docentes. Quito: Ministerio de Salud Pública, Dirección Nacional de Normatización, Dirección Nacional de Normatización del Talento Humano; 2013.

12. Universidad de Antioquia. IPS Universitaria: servicios de salud [internet]. Disponible en: http://portal.ipsuniversitaria.com.co/Docencia/docs/informe2009_05_2010.pdf

13. DukeHealth. [internet]. Disponible en: http://corporate.dukemedicine.org/AboutUs/Facts_and_Statistics/

14. University of Arkansas for Medical Sciences. Fast facts [internet]. Disponible en: http://web.uams.edu/about/fast-facts/

15. Comunidad de Madrid, Observatorio de Resultados. Informe
de Hospitales, años 2011-2013. Madrid: Comunidad de Madrid, Consejería de Sanidad, Servicio Madrileño de Salud; 2014.

16. Ruiz F, Matallana MA, Amaya JL, Vásquez ME, Parada LA, Piña MR. Los recursos humanos de la salud en Colombia: balance, competencias y prospectiva. Bogotá: Ministerio de la Protección Social de Colombia; 2008.
How to Cite
Brando Moreno, C. R., & Castellanos Ramírez, J. C. (2017). Approaches to an Estimation of thCapacity to Form Human Talent in the Field of Health in an Academic Health Center. Universitas Medica, 58(3). https://doi.org/10.11144/Javeriana.umed58-3.apro
Section
Original Articles