Vol. 15 (2022): Migration Dossier, a global social phenomenon with situated and contextual educational implications / Dossier on Exploring the role of ICT in education during pandemic times: experiences, analysis, and case studies - Part II / Dossier on Inclusive Education for Understanding the Contemporary World: Theoretical Perspectives, Methodological Issues, and Political Practices - Part I
Migration Dossier, a global social phenomenon with situated and contextual educational implications / Dossier on Exploring the role of ICT in education during pandemic times: experiences, analysis, and case studies - Part II / Dossier on Inclusive Education for Understanding the Contemporary World: Theoretical Perspectives, Methodological Issues, and Political Practices - Part I

Dossier Migración, fenómeno social mundial con implicaciones educativas situadas y contextuales.

Editora invitada: Patricia Baquero Torres (Universidad de Ciencias Aplicadas de Hamburgo, Alemania)

El objetivo general del Dossier es abordar el complejo fenómeno de los flujos migratorios y de desplazamiento y sus implicaciones en el ámbito educacional. Los objetivos específicos son:
- Analizar la migración y el desplazamiento como un fenómeno global y complejo con sus implicaciones en el ámbito educacional en contextos específicos.
- Analizar los mecanismos de discriminación frente los grupos poblacionales de migrantes, refugiados y desplazados en el ámbito escolar y educacional.
- Analizar políticas públicas y sistemas educativos.
- Reflexionar sobre estrategias de formación de docentes que incluyan las necesidades de niños, niñas y jóvenes migrantes, desplazados y refugiados.
- Desarrollar y aportar estrategias para el ejercicio de educación inclusiva que contemple las necesidades de niños, niñas y jóvenes migrantes, desplazados y refugiados.
- Elaborar propuestas educativas que contemplen la migración y el desplazamiento como fenómenos constitutivos de las sociedades actuales.

 

Dossier Explorando el papel de las TIC en la educación en tiempos de pandemia: experiencias, análisis y estudios de caso- Parte II

Editora invitada: Mónica I. Brijaldo-Rodríguez (Pontificia Universidad Javeriana, Colombia)

Este Dossier tiene como propósito presentar, describir y analizar investigaciones que enmarquen reflexiones, trabajos de campo y experiencias educativas formales y no formales del uso de tecnología, indicando avances y retos en procesos de enseñanza y aprendizaje en la situación actual. Se espera que los artículos abran un espacio para el diálogo y el debate en momentos coyunturales de emergencia, así como del uso de tecnología en la subjetividad y el activismo político digital.   

 

Dossier Educación inclusiva para la comprensión del mundo actual: perspectivas teóricas, problemas metodológicos y prácticas políticas- Parte I

Editores invitados: Dr. Aldo Ocampo González (Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva -CELEI-) y Dra. Genoveva Ponce Naranjo (Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador)

Este Dossier tiene como propósito analizar las perspectivas teóricas, los problemas metodológicos y las prácticas políticas que afectan al campo de producción de la Educación Inclusiva frente a la multiplicidad de problemas emergentes del presente que atraviesan de forma interseccional a amplios colectivos de ciudadanos afectando a su vida psíquica y material.

Articles

Cristóbal Villalobos, María Luisa Quaresma, Javiera Roa
1-22
Lower-class Students in Elite Chilean Universities. Anguish, Sacrifice and Renunciation
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Natalia Krüger, María Marta Formichella, Carolina Hamodi-Galán
1-34
An Unequal Provision of Education and Resilient Schools
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Rosalba Badillo-Vega
1-26
Liderazgo universitario
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Virginia Nohemi Araguz-Lara, Luis Alan Acuña-Gamboa, Enrique Bonilla-Murillo
1-25
Advancing Scientific Knowledge: State of the Art of Inverted Teaching
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Daniel Ríos-Muñoz, David Herrera-Araya, Paulina Salinas-Fritz
1-29
The Styles and Paradigms of the Evaluations made by School Teachers
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Nuria Castiñeira-Rodríguez, Uxío Pérez-Rodríguez, María Asunción Lorenzo-Rial
1-24
Learning to Create Interactive Digital Content to Teach Sciences
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Analía-Claudia Chiecher-Costa
1-26
Perceptions of the Learning and Emotions of Beginner Students During the Pandemic:
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Elena Marulanda-Páez
1-27
Acquisition of Metaphors and Idioms during Childhood: Implications for School Life
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
María del Pilar Cox-Vial, Gisele Belén Sabat-Donoso, Guillermo Zamora-Poblete, Marisa Meza-Pardo
1-22
Novice Teachers: Strategies for Establishing a Relationship of Pedagogical Authority
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Víctor Jesús Rendón-Cazales, María de las Mercedes de Agüero-Servín, Mario Alberto Benavides-Lara, Maura Pompa-Mansilla
1-24
Pedagogical discourses about university students: shortfalls and riches
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)

Dossier Migration, a global social phenomenon with educational implications

Jorge Benedicto Baeza-correa, Carlos Antonio Bustos-Reyes , María Angélica Guzmán-Droguett, Patricia Imbarack-Dagach, Javier Leonardo Mercado-Guerra
1-25
The Inclusion of Migrants in the Chilean School System: State of the Art
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Luz Valoyes-Chavez, Melissa Andrade-Molina
1-24
Black Immigrant Children: Abjection, In(ex)clusion and School Mathematics Reform
PDF HTML Full Text XML
Claudia Alejandra Córdoba-Calquin, Karina Rojas Patuelli, Rodrigo González Lagos
1-31
Segregación escolar de estudiantes migrantes en escuelas de Santiago, Chile
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Miguel Ángel Tovar-Flórez, Luz Karime Vanegas-Niño, Paquita Sanvicén-Torné
1-21
Colombian Migration Policy, 2010-2020: Emerging Barriers and Challenges in Education
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Diana Valero-Errazu, Carmen Elboj-Saso, Ariadna Munté-Pascual
1-22
Socio-emotional Support for Immigrant Students as a Factor in Educational Success
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Felipe Andrés Jiménez-Vargas
1-21
Políticas educativas y migración. Lecciones en contextos de neoliberalismo avanzado
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
René Valdés, Carla Fardella
1-26
Leading a School with an Intercultural Orientation: Discourses, Tensions and Paradoxes
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Joselito Fernández-Tapia
1-32
Citizenship, Education and International Migration: The Case of Mexico, 2007-2020
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Nadya El Jouhri, Sara Bagur-Pons, Sebastià Verger-Gelabert, María Rosa Rosselló-Ramón
1-25
Immigrant Students and the Linguistic Mediation of Children/Youngsters
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Alma Arcelia Ramírez-Iñiguez
1-24
Inclusion and Migrations: Educational Interventions by the Civil Society
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Ibis Marlene Álvarez-Valdivia, Mar Morón-Velasco
1-23
Educating through Arts in a Multicultural School
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Alonso Laborda-Contreras, Juan González-López, Jenny Assael Budnik, Sebastián Vargas-Pérez
1-26
School Choice of Immigrant Families in a Commune of Santiago
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Roberto García-Morís, Montserrat Oller
1-24
Teaching and Learning about Forced Migration in Social Sciences
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)

Exploring the ICT's role in education in time of pandemic: experiences, analysis and case studies

Franmis José Rodríguez-Jiménez, María Elena Pérez-Ochoa, Óscar Ulloa-Guerra
1-23
Digital teaching competence: challenges during the COVID-19 pandemic
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
María Guadalupe Pérez-Martínez, Sara Sofía Calvario-Ruiz
1-26
Videos and Photographs to Evaluate Learning During COVID-19
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)
Eddy Paz-Maldonado, Ilich Silva-Peña, Celia Nunes-Fernandes
1-25
Teaching in a Pandemic. In the Vortex of Social Injustice
HTML Full Text (Spanish) PDF (Spanish) XML (Spanish)